מדד שנגחאי, המדרג את 500 האוניברסיטאות הטובות בעולם, פרסם היום (שני) את נתוניו לשנת 2016 ולפיהם הטכניון נמצא בראש המוסדות האקדמיים הישראליים. המוסד החיפאי הוותיק נמצא במקום ה-69, שיפור לעומת השנה שעברה, בה היה במקום ה-77. האוניברסיטה העברית צנחה מהמקום ה-67 למקום ה-87, מכון ויצמן, כמו בשנה שעברה, דורג במקומות 150-101, אוניברסיטת תל אביב במקומות 200-151 - כפי שדורגה בשנה שעברה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב משתרכת מאחור - במקומות 500-401.



האוניברסיטאות האמריקאיות מאיישות את שלושת המקומות הראשונים - במקום הראשון אוניברסיטת הרווארד ששומרת על מעמדה משנה שעברה, כמו אוניברסיטת סטנפורד שנמצאת במקום השני ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי במקום השלישי.



מהאוניברסיטה העברית שירדה 20 מקומות בדירוג, נמסר כי "אנחנו גאים שגם השנה זוכה האוניברסיטה העברית להכרה בתור אחת ממאה האוניברסיטאות המובילות בעולם מתוך למעלה מ-2,000 אוניברסיטאות שנסקרות בדירוג שנחאי. מאז החל להתפרסם הדירוג בשנת 2003, נכנסה האוניברסיטה העברית בכל שנה לרשימה המכובדת של 100 האוניברסיטאות המובילות ומוקמה במקום הראשון בישראל תוך דגש על היקף תחומי הלימוד הנלמדים בה".



"חשוב לציין כי בסעיף של מספר הפרסומים המחקריים האוניברסיטה עלתה בדירוג השנתי. הסעיף שהוביל לירידה בדירוג של העברית הינו 'מספר ציטוטי חוקרים מובילים' - תוצאה של ירידה עקבית ומתמשכת של מספר חברי הסגל האקדמי עקב המשבר הפיננסי של האוניברסיטה העברית (ירידה של 22.5% במספר חברי הסגל מ-1192 ל-924, ב-17 השנים האחרונות). בימים אלה אנו נמצאים במגעים אינטנסיביים מול משרד האוצר על מנת לפתור את המשבר".



האוניברסיטה העברית בירושלים. צילום: BlueHorizon, CC BY-SA 3.0
האוניברסיטה העברית בירושלים. צילום: BlueHorizon, CC BY-SA 3.0



"האוניברסיטה העברית היא עדיין האוניברסיטה המובילה בישראל ואחת המובילות בעולם. אנו נלמד את פרסום הדירוג לשנת 2016 ואת השינוי המתודולוגי שנערך לראשונה השנה, ונמשיך לחתור למצוינות במחקר האקדמי החשוב שבו אנו עוסקים".



בטכניון, לעומת זאת, שמחו לשמוע על תוצאות הדירוג: "הטכניון מבסס את מקומו ברשימת 100 המוסדות האקדמיים המובילים בעולם. אחד התחומים בהם זוכה הטכניון שנה אחר שנה בציון גבוה הוא הנדסת מחשבים (מקומות 18-15 לאורך חמש השנים האחרונות). בנוסף, צורף השנה לראשונה מדד מיוחד לתחום הנדסת חשמל ואלקטרוניקה בו דורג הטכניון במקום ה-39 (גם דירוג זה הוא הגבוה ביותר של מוסד ישראלי במדד).



נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא אמר כי "מדד שנגחאי, הדירוג המוביל בעולם, ממשיך להחמיא לטכניון" והוסיף כי "משמחת במיוחד ההכרה במקומו של הטכניון בצמרת המוסדות בעולם בתחומי ההנדסה ובמיוחד בתחום הנדסת החשמל והאלקטרוניקה. הישגים אלה נובעים ממצוינותו של הטכניון. חברי הסגל, החוקרים והעובדים המצוינים שלנו ימשיכו להכשיר ולטפח את הסטודנטים בטכניון, דור העתיד של ישראל".