מפעל חיפה כימיקלים דרום זומן היום (שלישי) לשימוע, לאחר שחרג מתקני הפליטה בארובות ולא דיווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה על דליפת חומצה חנקתית שאירעה במפעל בתחילת החודש. בעקבות האירועים, המשרד להגנת הסביבה שלח התראה למפעל חיפה כימיקלים דרום, הממוקם במישור רותם, ואף זימן את המפעל לשימוע בגין הפרת תנאי היתר רעלים שייערך ב-11 בספטמבר. במקביל, המשרד שלח התראה למפעל עקב הפרת תנאי רישיון העסק, זאת בעקבות ממצאי דיגום פתע בארובות שבוצע בסוף 2015, המצביעים כי המפעל אינו ממלא אחר הוראות תנאי רישיון העסק במלואן.



יש לציין כי הדיווח על אירוע דליפת החומצה, שכתוצאה ממנו אף פונו שלושה עובדים לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה, התקבל במשרד להגנת הסביבה על-ידי משטרת ישראל ולא על-ידי המפעל. אי-הדיווח למוקד הסביבה של המשרד על דליפה זו, כפי שנדרש בתנאי היתר הרעלים של החברה, מהווה הפרה של תנאי ההיתר, ואף עבירה לכאורה על הוראות חוק חומרים מסוכנים. 



מפעל חיפה כימיקלים דרום. צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה



"לא נאפשר לסכן את הסביבה"


השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מסר היום: "אנו רואים בחומרה רבה את המקרים, ונמצה את הדין עם המפעל". לדבריו, "נמשיך לפעול ביד קשה כלפי המפעלים המזהמים שאינם פועלים כחוק, ובמיוחד נגד אלה שמנסים להסתיר תקלות מסוכנות מהמשרד ומהציבור". ברוך ובר, מנהל מחוז דרום, התייחס גם הוא למקרה ואמר: "לא נאפשר לחברות לסכן את הסביבה תוך עבירה על החוק, ונפעל נגדן בכל הדרכים האפשריות העומדות לרשותנו, לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים, הוצאת צו הפסקה או פתיחה בחקירה פלילית - אם יידרש".



אין זו הפעם הראשונה שבה נאלץ המשרד לנקוט בהליכים מנהליים כנגד המפעל. במאי 2013 התקיים במשרדי מחוז דרום של המשרד שימוע בעניין המפעל בגין הפרת הוראות חוק חומרים מסוכנים.



במפעל טענו: "לא היה אירוע הקשור בחומצה"


מחיפה כימיקלים דרום נמסר כי "במפעלי החברה לא היה אירוע סביבתי הקשור בחומצה חנקתית". כמו כן נמסר כי החברה קיבלה אתמול פניה בנוגע לבדיקת פתע שהתקיימה בשנת 2015 ולפיה היתה חריגה לכאורה בפליטה של אחת הארובות. "החברה בודקת את הטענות ותשיב לגורמים המקצועיים בהתאם לנהלי העבודה הקבועים", נמסר.



מארגון "מגמה ירוקה" נמסר: "אנחנו מברכים על כך שהמשרד להגנת הסביבה נדרש לטפל בחריגות החמורות שנחשפו במפעל חיפה כימיקלים ואנו מצפים ממנו לשמש כשומר הסף של הציבור בכל הנוגע להפרות ההיתרים הבוטות המתרחשות במפעלי בז"ן וגורמות לתחלואה החמורה. תכנית היתרי הפליטה של המפעלים המזהמים ביותר בישראל עומדות להערות הציבור בימים אלו ואנו מחכים לדיון הציבורי בהובלת המשרד להגנת הסביבה שיתקיים ביום שני הקרוב בחיפה".