מאות מפגינים יצאו הערב (שבת) למחות בתחנות הרכבת ברחבי הארץ נגד השבתת קווי הרכבת בין תל אביב לחיפה בעקבות ביטול עבודות התשתית שהיו אמורות להתבצע במהלך השבת. להפגנה הצטרפו חברי הכנסת של מרצ וארגונים נוספים שמוחים על הפגיעה בציבור הנוסעים, בין היתר תנועת "דרכנו" וארגון "ישראל חופשית". מפגינים זועמים התקבצו בתחנת ארלוזרוב אחזו בשלטים וקראו קריאות: "ביבי, ביבי, תתעורר, האזרחים שווים יותר". עשרות מפגינים חסמו כבישים מרכזיים באזור, ביניהם את דרך בגין, אך פוזרו לאחר הגעת משטרה למקום ועימותים עם נהגים שביקשו להמשיך בנסיעתם.



בין חברי הכנסת שהגיעו לתמוך במפגינים היו ציפי לבני מהמחנה הציוני, זהבה גלאון, תמר זנדברג ועיסאווי פריג' ממרצ. עשרות מהמפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "רכבת בשבת", "מחכים לאוטובוס בשבת" וגם שלטים נוספים בהם נכתב: "ביבי הביתה", "ביבי החיילים הם לא כלים במשחק הפוליטי שלך עם החרדים", "השבת הגיעה, הרכבת לא עובדת".



המפגינים צעקו קריאות מחאה בדרישה לחידוש ביצוע עבודות הרכבת בשבת ולקיום תחבורה ציבורית במהלך סוף השבוע. חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה: "אני לא זוכרת פגיעה כל כך מבישה שפגעה בכל כך הרבה אנשים, עשרות אלפים נותרו ללא תחבורה ציבורית".



אחד המפגינים, חיים, אמר: "אני סטודנט ואין לי רכב, איך הם רוצים שאגיע מחר לחיפה? לצאת בחמש בבוקר מהבית ולחכות לאוטובוס? אני מרגיש שלא אכפת לאף אחד מאתנו, הכל פוליטיקה".



מרבית המפגינים הם צעירים שאומרים: "זו מחאה חדשה". מבין כל המפגינים בלט דתי שהניף שלט: "האלוהים שבת, לא האדם". הוא היה היחיד מול המאות, שהניף שלט בודד.



בלט בין המפגינים. צילום: אבשלום ששוני
בלט בין המפגינים. צילום: אבשלום ששוני



מנכ"ל תנועת ישראל חופשית וחבר עיריית תל אביב, מיקי גיצין אמר בהפגנה כי "עשרות אלפים נפגעים בגלל עניינים פוליטיים שלא קשורים אליהם, אם פוגעים בסטטוס קוו ומבטלים עבודות חיוניות בשבת, אנחנו רוצים לפתוח את כל הסטטוס קוו ושתהיה תחבורה ציבורית בשבת, לכולם מגיעה תחבורה ציבורית, זו רק תחילת המחאה".



בתנועת ישראל חופשית הציבו פעילים דוכן בה הם מחתימים אזרחים בדרישה לקיים תחבורה ציבורית בשבת. המפגינים המשיכו להתגודד ולצעוק אבל תנועת הרכבות מושבתת לכיוון צפון ונוסעים כבר חושבים מה הם יעשו מחר בבוקר.




חברי מרצ בהפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
חברי מרצ בהפגנה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני


הדרמה הגדולה שהחלה ביום שישי, חמש דקות לפני כניסת השבת, כאשר התקבלה הוראה ממשרד ראש הממשלה להפסקת עבודות התשתית במסילת הרכבת שבין תחנת תל אביב מרכז להרצליה - גרמה הערב להשבתת תנועת הרכבות בשניים מהקווים העמוסים ביותר של רכבת ישראל - תל אביב-חיפה ומודיעין-נתב"ג-תל אביב.

תנועת הרכבות לאורך החוף בין תל אביב לחיפה תושבת גם מחר, ביום ראשון הנחשב לעמוס ביותר בשבוע והיא אמורה להתחדש רק בשעה 19.00. מחר רק תחודש תנועת הרכבות בקו מודיעין-נתב"ג-תל אביב.

בניסיון לתת מענה לפחות חלקי להשבתת הרכבות, במשרד הביטחון וברכבת ישראל הודיעו על הפעלת הסעות מיוחדות מתחנות הרכבת לחיילים, האמורים לשוב היום לבסיסים. ביום ראשון גם קיים עומס כבד של רבבות אזרחים השבים מחופשות סוף השבוע ונוסעים למקומות עבודתם.

ברכבת ישראל הודיעו על ארגון מערך היסעים ובחברות האוטובוסים מתגברים את הקווים. דובר חברת אגד, רון רטנר, מסר ל"מעריב" כי הוחלט על תגבור של 50-30 אוטובוסים, החל מאמש, בקו 910 בין תל אביב לחיפה. רטנר ציין שהתגבור נעשה באמצעות חברת הבת אגד היסעים ואף נעשה גיוס של נהגים מקרב עובדי מנהלה. "נתגבר את כל הקווים במידת הצורך ונפעל למתן מענה. אנחנו ערוכים למצבי לחץ ומשבר", הוא מסר.

עם זאת, באגד מעריכים שלנוכח העומסים הכבדים הצפויים בשל השבתת תנועת הרכבות יהיה צפוף יותר באוטובוסים. החשש הוא גם מפני פקקים כבדים בצירי התנועה, בעיקר בכביש החוף ובכניסות הצפוניות לתל אביב, לנוכח המעבר של רבים מנוסעי הרכבת לכלי רכב פרטיים.

מסילת הרכבת המושבתת. צילום: אבשלום ששוני
מסילת הרכבת המושבתת. צילום: אבשלום ששוני


תנועת הרכבות בקו תל אביב-חיפה תתחדש רק מחר בשעה 19.00, דבר שיגרום לעומסי תנועה ולצפיפות באוטובוסים גם בשעות הלחץ של אחה"צ. חיילים, סטודנטים ואזרחים המשתמשים ברכבת, הביעו חשש שלמרות ההסעות והתגבורים של האוטובוסים, מערך התנועה והתחבורה הציבורית בין תל אביב לחיפה יקרוס ורבים יישארו בתחנות בחוסר יכולת להגיע ליעדם.

"בקו תל אביב-חיפה של הרכבת נוסעים ביום ראשון כ-50 אלף נוסעים. כדי ליצור מענה, יש צורך במאות אוטובוסים כחלופה. ידוע שקיים מחסור באוטובוסים ובנהגים ובימי ראשון יש צורך לתת מענה גם להסעות למוסדות חינוך. רבים מנוסעי הרכבת יעברו לכלי רכב פרטיים ואני חוששת מעומסי תנועה כבדים בכניסות הצפוניות לתל אביב וגם חוששת שלחיילים, סטודנטים ואזרחים רבים לא יהיו אלטרנטיבות והם לא יוכלו להגיע בזמן ליעדים שלהם", התריעה סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי (מרצ).

העימות בין נתניהו לבין כץ מחריף


המשבר סביב עבודות הרכבת בשבת הסלים את המתיחות הקיימת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ וגורמים פוליטיים בכירים אומרים כי הוא עלול להביא לפיטוריו בתחילת השבוע. הערב פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה חריפה: "מדובר במשבר יזום ומיותר מצדו השר ישראל כץ שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי או לחליפין לפגוע בתדמיתו של ראש הממשלה בציבור הכללי".



נתניהו תקף את שר התחבורה כשבהודעה נכתב כי "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד". עוד נמסר כי "ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים ובחיילים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בציבורים הללו ביממה הקרובה. על כן סיכם ראש הממשלה עם שר הביטחון להעמיד אוטובוסים לרשות החיילים ביממה הקרובה, וכן מנחה ראש הממשלה את משרד התחבורה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בין ת"א לחיפה באוטובוסים נוספים".