העימות שפרץ לפני כשלושה שבועות בין שר התחבורה, ישראל כץ לסיעות החרדיות, בעקבות ביצוע עבודות תשתית של הרכבת בשבת, יצר ככל הנראה שבר באמון בין הצדדים. ועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לא דנה אתמול בבקשת משרד התחבורה להעברת למעלה מ-600 מיליון שקלים לצורך ביצוע עבודות תשתית ופיתוח של רכבת ישראל והרכבת הקלה, כך דווח אתמול בערוץ 2.
התקצוב נועד לפיתוח הקו המהיר תל אביב-ירושלים, הפעלת רכבת העמק ותשלומים לקבלנים. בדיון עצמו, סעיפי העברת הכספים של משרד התחבורה דורדרו על פי הטענה לתחתית רשימת ההקצבות בישיבת ועדת הכספים ובסופו של דבר הם לא עלו לדיון. על פי הדיווח, גורמים במשרד התחבורה טענו שמדובר בנקמה של ח"כ גפני, בשל עבודות התשתית של הרכבת שנעשו בשבת.
 
כעת ישנו חשש בקרב גורמים רבים מפני עיכובים בעבודות ותביעות של קבלנים שלא קיבלו את כספם במועד. "אם יתברר שגפני מונע משיקולים פוליטיים בנושאים ממלכתיים ומקצועיים, אנו רואים זאת בחומרה ונפעל בהתאם", צוטט גורם במשרד התחבורה. גפני עצמו אמר בתגובה שהוא לא מחויב לדון בכל הצעה שעולה לסדר היום והבהיר: "אשקול זאת ואם זה יהיה ראוי - הכסף יעבור".

תחנת הרכבת תל אביב מרכז. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

העומסים הכבדים: כל הפרטים

בתוך כך, סיוט העומסים הכבדים בכבישים צפוי לחזור כבר הבוקר בעקבות השבתת קו רכבת פעיל ושיבושים קשים בקווים נוספים. "כנראה שהכבישים בין תחנות הרכבת הסגורות יהיו עמוסים ביותר והצפי הוא לפקקי תנועה כבדים, אבל מדובר כאן בפרויקט של 'אין ברירה'", כך הסבירה הערב סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התנועה, מיטל להבי, את הסיוט התחבורתי שעומד להתרחש החל מהבוקר, כאשר במהלך שמונת הימים הקרובים ישובשו קווי הרכבת בין תל אביב לחיפה והצפון וייסגרו שלוש מארבע תחנות הרכבת בתל אביב – השלום, סבידור (תל אביב מרכז) והאוניברסיטה. 
ברכבת ישראל ציינו שהעבודות נועדו לחישמול המסילות, לקראת הפעלת הקו המהיר בין תל אביב לירושלים, בעוד כשנה וחצי. בין הגזירות שיפלו על הנוסעים: לא יופעל בשמונת הימים הקרובים הקו תל אביב-חיפה, הנחשב לאחד מהעמוסים ביותר ברכבת. גם לנוסעים מדרום צפויה בעיה, כאשר הם יאלצו לרדת בתחנת ההגנה בדרום תל אביב ומשם להמשיך בשאטלים, אוטובוסים ומוניות ליעדיהם במרכז וצפון העיר.
משרד התחבורה הודיע על הפעלת שירות הסעות ייעודי בתדירות גבוהה וללא עלות מתחנות ההגנה והרצליה ויתוגברו משמעותית האוטובוסים המגיעים לתל אביב מחיפה, בנימינה, זיכרון יעקב, חרדה, נתניה, כפר סבא, הוד השרון, ראש העין, רחובות, ראשון לציון ובית שמש. עוד הוחלט על הפעלת שירות אוטובוסים ללא תשלום עבור רכבות הלילה בין תחנות הרצליה ונתב"ג בשני הכיוונים.

מסילת הרכבת שהושבתה בתחילת החודש. צילום ארכיון: אבשלום ששוני


"גייסנו את כל מי שיכול לעלות על ההגה"


בחברות האוטובוסים ערכו גיוס כללי של עובדי מנהל, בניסיון לעמוד בלחץ. חברת דן הודיעה על הפעלת שני קווים בתדירות גבוהה וללא תשלום – 777 מחניון החרש הסמוך לתחנת ההגנה לתחנות השלום, סבידור והאוניברסיטה. במקביל, יופעל קו 999 מתחנת הרצליה לאוניברסיטה ולדרום. "גייסנו את כל מי שיכול לעלות על ההגה, המשרדים יהיו ריקים בשבוע הקרוב, כי רבים עוברים לנהוג באוטובוסים האלה", ציינו בדן.
גם התאגדות מוניות השירות הודיעה על תגבור הקווים. קווי המוניות שיתוגברו הם מפתח תקווה לתל אביב, באמצעות קווים 51 ו-66 והן בתוך תל אביב באמצעות קווים 4,5, 5א ו-16. צה"ל ומשרד הביטחון יפעילו בסוף השבוע וביום ראשון הסעות מיוחדות בין תל אביב לבסיסים בדרום ובצפון הארץ.
בתוך כך, באיחור של שבועיים צפויה להתכנס הבוקר מליאת הכנסת לדיון פגרה מיוחד בנושא משבר השבת והרכבת. את הדיון יזם יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, שאסף לצורך כך חתימות של 25 ח"כים מהאופוזיציה. בין ההצעות לסדר היום שידונו היום בכנוס המליאה; "ביזוי השבת ופגיעה בחיילים ובאזרחים סביב משבר הרכבת", "ההתנהלות הפוליטית של ראש הממשלה ושל העומד בראשה הביאה לפגיעה קשה ברבבות חיילים ואזרחים", "ראש הממשלה פוגע בציבור הרחב בגלל מאבקי כוח אישיים וכדי לשמור על שלטונו" ו"התנהלות היסטרית, חוסר תכנון ובזבוז מיליונים בגלל שיקולים פוליטיים אישיים".


צילום ארכיון: גארט מילס, פלאש 90