צ'ונאד סגדי, מי שהיה חבר פרלמנט בכיר מטעם מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה, יוביק, הידועה לשמצה בעמדותיה האנטישמיות, אך התפטר ממנה לאחר שגילה את יהדותו - עולה לישראל. בראיון מיוחד ל"מעריב-השבוע" אומר סגדי כי הוא מחכה בכיליון עיניים לרגע שבו יהפוך לאזרח ישראלי ויוכל לתרום מניסיונו הרב למאבק באנטישמיות הבינלאומית. סגדי, בן 34, חשף את כוונתו לעלות ארצה עם אשתו ושני ילדיו הקטנים בכנס שהתקיים בסוף השבוע בבודפשט מטעם ההסתדרות הציונית העולמית.



טרם נחשף למוצאו היהודי בלט סגדי בעמדותיו הקיצוניות ובאמירותיו האנטישמיות במסגרת יוביק. הוא נמנה על מקימי המשמר ההונגרי, גוף לאומני קיצוני, שחבריו לבשו בגדים שחורים וראו עצמם ממשיכי דרכה של מפלגת החץ ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. סגדי הפך עם השנים לחבר בכיר ביוביק ואף כיהן כסגן נשיא המפלגה עד 2012 וכנציג המפלגה בפרלמנט האירופי.



ביוני 2012 הדהים סגדי את הונגריה כולה ובמיוחד את חבריו למפלגה הקיצונית, כשגילה כי סבו וסבתו מצד אמו הם יהודים. סבתו שרדה את מחנה הריכוז אושוויץ, וסבו עבד זמן רב במחנות כפייה. סגדי התחיל ללמוד על היהדות, לשמור שבת וכשרות, ולבקר בבית כנסת. מאז הספיק לבקר בישראל. בעקבות החשיפה התפטר מכל תפקידיו ביוביק, שהתנערה ממנו וטענה כי הרקע להתפטרותו אינו מוצאו היהודי, אלא פרשת שחיתות. מאז המהפך שעבר בחייו הוא הפך לפעיל נגד תופעת האנטישמיות באירופה בכלל ובהונגריה בפרט וכעת הוא משלים את המהפך בעלייה לארץ עם משפחתו.



מדוע החלטת לעלות לישראל ולחיות כאן עם משפחתך?


"ישראל היא מדינה מדהימה, ואני חושב שכל יהודי שחי בתפוצות שוקל ברצינות לעלות לישראל, לפחות פעם בחייו. יש הרבה יותר אלמנטים חיוביים מאשר שליליים בלהיות יהודי, והמתנה הגדולה ביותר לכל יהודי היא קיומה של מדינת ישראל. אחרי הסיוט שעברו קרובי משפחתי בשואה, משפחתי ואני רוצים מאוד להיות חלק מהחלום החיובי שישראל מהווה עבורנו".



נרשמת כבר לעלייה?


"התחלתי את תהליך העלייה. הגשתי את הטפסים ואני מחכה לאישור המסמכים שלי. המשפחה שלי מאוד תומכת בי".



המצב הביטחוני בישראל לא מרתיע אותך?


"כלל וכלל לא. ביקרתי בישראל מספר פעמים בשנים האחרונות ותמיד הרגשתי בטוח. אני יודע שהאבטחה בישראל היא מהטובות בעולם".



היכן היית רוצה לגור בארץ?


"מאוד קשה לקבל החלטה כה משמעותית, כיוון שיש הרבה אי ודאויות. כמובן שיש בי אהבה גדולה לירושלים הבירה וזו אפשרות משמעותית עבורי, אך הייתי רוצה גם לתרום לקהילה ולחזק עיר פחות מרכזית, כך שאני עדיין מתלבט".



בהונגריה הייתי פעיל במפלגת יוביק. האם תרצה לעסוק בפוליטיקה גם בישראל?


"אין ספק שהחיידק הפוליטי טמון בי. אני עוקב באדיקות אחר החיים הפוליטיים בישראל, אך עדיין לא חשבתי על הצטרפות למפלגה ספציפית. כעת אני פועל בזירה המוכרת לי, בהונגריה ובאירופה, כדי להעלות את המודעות לסוגיית האנטישמיות ולפעול למען ישראל כולה, כמעין פיצוי על העבר. עם זאת, יש לי הרבה שנות ניסיון בפוליטיקה והייתי שמח לתרום מניסיוני לארגונים ציוניים גם בישראל".



היית רוצה לסגור מעגל ולכהן כחבר כנסת בישראל?


"כפי שאמרתי, יש לי ניסיון פוליטי רב ואיני שולל לחלוטין כניסה לחיים הפוליטיים, אך בשלב הראשון הייתי רוצה להמשיך ולהתמקד בפעילות שלי במאבק באנטישמיות ברחבי אירופה".



מה הדבר הראשון שתעשה כשתהפוך רשמית לישראלי?


"ברמה המקצועית, אחפש מיד גופים ועמותות לשתף עמם פעולה במאבק באנטישמיות, וכמובן שאפנה גם להסתדרות הציונית העולמית, במטרה להשתלב בפעילויות הענפות שלה בארץ ובחו"ל. ברמה האישית, אבקר בירושלים ובכותל המערבי, וכמובן, אלך לאכול אוכל ישראלי אמיתי, פלאפל וחומוס".



סגן וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, שאירגן את הכנס בהונגריה, בירך על הודעתו של סגדי והודיע כי ההסתדרות הציונית תלווה את תהליך עלייתו ארצה ותסייע למשפחתו בתהליך קליטתה.



"באחרונה פורסם ש-35% מן האוכלוסייה ההונגרית היא אנטישימית", אומר חגואל. "זה צריך להדליק נורה אדומה לקהילה היהודית בהונגריה ולכל יהדות התפוצות. לאור חומרת המצב בהונגריה, אין ספק שסיפורו של סגדי, שלקח חלק פעיל בהסתה נגד ישראל מתוך הפרלמנט ההונגרי וכעת פועל באופן אקטיבי למען תדמיתה העולמית, מהווה השראה".