פרופסור מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון לדמוקרטיה ומי שעמד בראש ועדה שמינה משרד החינוך בשנות ה־90 כדי לפתח תוכנית ללימודי אזרחות כיסוד ערכי לתלמידי ישראל, טוען כי ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא החינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות משקפים את המציאות הקשה.



"בישראל יש מערכות חינוך שונות, סגורות אחת בפני השנייה לקבוצות שונות של אוכלוסייה", הוא אומר בראיון ל"מעריב-סופהשבוע". "זה מצב שלא קיים בעולם. זה מצב שחותר תחת האפשרות לחיים בישראל כאשר הקבוצות מתחנכות לגמרי בנפרד וכמעט לא נפגשות זו עם זו. עצם המצב מזמין עמדות ויחסים לא בריאים ולא רצויים בין קבוצות שונות באוכלוסייה, שלא מכירות זו את זו. לבתי הספר יש מידה לא מעטה של אוטונומיה, ואם למנהלים יש אג'נדה משלהם, הם יכולים לעשות לא מעט. אבל זה לא דבר כלל־מערכתי, והוא לא בא במקום פעולה שיטתית, מתוקצבת ומתוכננת של המשרד. מהבחינה הזאת לא התחוללה פריצת הדרך המיוחלת".



"הדוח שם אלומת אור על מצב בעייתי"


"זה לא רק עניין של משרד החינוך. יש אווירה ציבורית, כל מיני גורמים משפיעים, אבל המשרד הוא גורם משמעותי. אני שמח על דוח מבקר המדינה, ששם אלומת אור על מצב בעייתי. אני מניח שהמבקר יעקוב עד כמה המשרד פועל לתיקון המצב ולכיבוד ההמלצות, ומקווה שגם ועדת החינוך של הכנסת תעקוב ושהיוזמות הבית־ספריות העצמאיות יתרחבו ויתפשטו. אין לי פתרון קסם במצב שבו נראה שלמערכת אין מחויבות אמיתית לנושא קריטי".



במטרה להעלות לסדר היום החינוכי והציבורי את נושא החינוך לדמוקרטיה בארץ, יתקיים ב-7.12.16 כנס דב לאוטמן למדיניות החינוך באוניברסיטה הפתוחה, בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה וקרן לאוטמן.