שבעים ושניים אחוז מההורים לא חושבים שהמורים מהווים מודל ראוי לילדיהם, כך עולה מסקר חדש שערכה מכללת לוינסקי לחינוך. הסקר בחן את מעמדו של המורה והמחנך בישראל בשנת 2016 לעומת מקצועות אחרים, והשתתפו בו 501 אנשים. נתון זה מתפרסם, ולא במקרה, ביום המורה העולמי, והוא אינו מחמיא למורים בישראל, שרואים בעיניים כלות כיצד תדמיתם הולכת ומידרדרת. לפי הסקר, שערכו פרופ' יצחק גילת וד"ר ניבה ונגרוביץ מרשות המחקר של מכללת לוינסקי, מעמד המקצוע לעומת המקצועות האחרים שנבדקו נמצא בתחתית הטבלה (6% רואים במקצוע מעמד גבוה יחסית), קצת מעל העובדים הסוציאליים (5%).

את ראש הטבלה מאיישים אנשי ההייטק 74%, שהשיבו כי בעיניהם זהו המקצוע הבכיר ביותר, ואחריהם הרופאים, כמו בשנתיים האחרונות, עם 71%. אחריהם עורכי הדין עם 48% ואנשי צבא הקבע עם 27%.

28% בלבד השיבו כי המורים מהווים מודל ראוי לתלמידיהם ו־52% השיבו כי הם מרוצים מרמת ההוראה שילדיהם מקבלים. כשנשאלו ביחס לתפקיד המורה בכיתה בעידן הטכנולוגי - 83% השיבו שצריך להכניס יותר אמצעים טכנולוגיים לשיטת ההוראה בכיתות. עם זאת, 86% סבורים כי תפקידו של המורה עדיין נחוץ בכיתה וכי אין טכנולוגיה שיכולה להחליף את הגורם האנושי.

בהתייחס לתרומת בעל המקצוע לחברה השיבו המשתתפים בסקר כי המורים (76%) והרופאים (86%) הם בעלי המקצוע שתורמים הכי הרבה לחברה, ואחריהם העובדים הסוציאיליים (61%). כשנבדקה רמת המקצועיות הנדרשת מכל אחד מהמקצועות - 97% השיבו כי הרמה הגבוהה ביותר נדרשת במקצועות הרפואה ו־71% דירגו את מקצועות ההייטק וההוראה. בהתייחס למידה שבה המקצוע מאפשר התפתחות אישית הרופאים מדורגים הכי גבוה עם 80%, אחריהם אנשי ההייטק (70%) ועורכי הדין (46%). מעמד המורה נמצא מאחור עם 39%. 

כמעט 80% מהנשאלים הודו שלא היו מעוניינים שילדיהם יעסקו בההוראה, בעוד 68% הביעו רצון שילדיהם יעסקו בהייטק. מקצועות הרפואה עם 64%, עורכי דין - 35%, אנשי צבא קבע - 24% ומורים - 21%. 

נשיאת מכללת לוינסקי, פרופ' מיכל בלר, אמרה על תוצאות הסקר: "המדד מציג תמונה מדאיגה, ששיאה בכך שרק כחמישית מההורים מעוניינים שילדיהם יהיו מורים. מעמד המורה נמצא גבוה במיוחד בשני היבטים – התרומה לחברה והרמה המקצועית הנדרשת, וכן נמצא נמוך באופן בולט בהיבט התגמול הכספי הראוי. שלושה ממדים אלה מייצגים אספקטים שונים בתחושת הערך שמספק לאדם המקצוע שלו".