המשרד להגנת הסביבה הציג היום (חמישי) את תנאי 'היתר הפליטה' המעודכן לתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל ובו לראשונה בתולדותיה יעדים ברורים לסגירת ארבע יחידות הייצור הישנות בפחם בתחנת "אורות רבין" שבחדרה ולהשלמת מערכות סינון הזיהום בתחנת "רוטנברג" באשקלון. היעדים שנקבעו רחוקים ומדאיגים בהתחשב בעמדתם הקודמת המשותפת של משרדי הגנת הסביבה והבריאות כאחד, לפיה מחיר התחלואה הגבוה שגובות תחנות הפחם מחייב סגירה מהירה ואף מיידית של ייצור החשמל מפחם בישראל. מועד סגירת והפסקת הייצור ביחידות הפחמיות בחדרה נקבע לחודש יוני 2022. לתחנה באשקלון, החדשה יותר ולכן מזהמת מעט פחות, אין כלל התניה של הפסקה מוחלטת לייצור החשמל מפחם אלא רק השלמה של פרוייקט ה"סולקנים", מערכות סינון האוויר המזוהם, שמתעכב זה שנים ואמור להסתיים לפי ההיתר רק עד יוני 2019.



אמנם ההיתרים החדשים לפעולת תחנות הכוח כוללים גם קביעת מכסת ייצור שנתית בפחם בשיעור המצמצם את השימוש בפחם ב-19% בכל שנה משנת 2017, אבל המחיר ליעד הצנוע, שהושג בדין ודברים עם משרד התשתיות והאנרגיה, יקר. רק באוגוסט האחרון התריע הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בפני שר האנרגיה יובל שטייניץ: "בהתאם ‏לאומדנים ‏של ‏המשרד ‏להגנת ‏הסביבה ‏‏אי ‏סגירת ‏היחידות ‏הישנות‏ תביא ‏למצב ‏שזיהום ‏האוויר‏ יהיה ‏גבוה ‏יותר‏ בטווח‏ שתואר‏ לעיל ותישאר‏ תוספת‏ תמותה‏ שקשורה ‏לזיהום ‏האוויר... זאת ‏בנוסף ‏לתחלואה ‏צפויה ‏בדרכי‏ הנשימה,‏ מחלות ‏לב‏ וכלי ‏דם ‏וסרטן".



פרופ' גרוטו הוסיף: "‏יש‏ לקחת ‏בחשבון‏ שפליטות ‏מתחנת‏ הכוח‏ הנו‏ הגורם‏ המזהם‏ העיקרי ‏באזור חדרה וכבר‏ היום ‏שיעורי ‏התמותה ‏הכללית ‏באזור‏ חדרה‏ הנם ‏מעל ‏הממוצע ‏הארצי."‏‏ המשרד להגנת הסביבה גיבה את עמדת משרד הבריאות באשר לדחיפות סגירה מוחלטת של התחנה הפחמית הוותיקה בחדרה אלא שאז הקדים שטייניץ תרופה למלחמת העמדות בין המשרדים ומיהר לבשר כי משרדו יתמוך בסגירה. עם זאת, הוא לא הציב לוחות זמנים ברורים אלא ציין באופן כללי כי רק השלמת חיבור מאגרי הגז הטבעי בים, לוויתן וכריש-תנין, לתשתית תחנות הכוח, תאפשר זאת. גורמים במשרד להגנת הסביבה אמרו אז למעריב כי עד סוף 2020 לכל המאוחר עם חיבור מאגר לויותן ניתן יהיה לסגור את היחידות הפחמיות בחדרה. והנה פתאום היעד התארך לו בשנה וחצי נוספות.



"שיעור התמותה באזור חדרה גבוה מהממוצע הארצי". פרופ' איתמר גרוטו. צילום: אבשלום ששוני
"שיעור התמותה באזור חדרה גבוה מהממוצע הארצי". פרופ' איתמר גרוטו. צילום: אבשלום ששוני



משרד הבריאות יודע לקשור כ-48 מקרי מוות בשנה בממוצע באזור תחנת "אורות רבין" לבדה לזיהום האוויר שהיא גורמת. חישוב פשוט מעלה – לפחות 300 הרוגים נוספים באזור השרון לבדו בשש השנים הקרובות וזאת מבלי להתייחס לאזור אשקלון וחבל לכיש ולאנשים שיחלו מזיהום האוויר. אבל ידה של הממשלה קצרה מלהושיע.



גז טבעי גם הוא, כמו פחם, הינו 'גז חממה' המחריף את התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים, אם כי מזהם פחות. בתחילת החודש הבא יציינו מדינות העולם במרוקו שנה את כניסתו לתוקף של הסכם פריז ההיסטורי שנחתם לפני שנה למאבק העולמי בהתחממות כדור הארץ. ישראל התחייבה כי בתוך 15 השנים הקרובות תעלה את ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת (שמש ורוח) מ-2% ל-17% ותפחית ב-32% את פליטות גזי החממה שלה. הסחבת שהממשלה מתפארת בה לא משרתת גם את היעדים האלה.



ארגון גרינפיס מותח ביקורת חריפה על ההחלטה: "המשרד להגנת הסביבה התקפל ובענק ואת המחיר ישלמו בחייהם יותר מאלף ישראלים. כך הצליח משרד האנרגיה לשתול מוקשים שיקשו ויעכבו את סגירת מפגע הזיהום, תחנת הכוח הפחמית המזהמת בחדרה". בגרינפיס מדגישים: "חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה, אותה כתבו בכירי חברת החשמל ומשרד האנרגיה לשעבר, קבעה כי ברשות ישראל מספיק מקורות לביטחון אנרגטי עד שנת 2030 באם הממשלה תעמוד בתחיבויותיה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ולהתייעלות אנרגטית. אנו קוראים לשר האנרגיה ליישם את ההחלטה עוד בקדנציה שלו". תחנת הכוח בחדרה אחראית על לא פחות מ- 15% מפליטות גזי החממה של ישראל. בגרינפיס מדגישים עוד כי רשימת התנאים שהוצבו לסגירתה יגרמו לכך שתמשיך לפלוט זיהום עוד שנים ארוכות וישראל שוב לא תצליח לעמוד ביעדים שהתחייבה להם.