מחאת מחירי הצהרונים והקייטנות הגיעה לכנסת. הוועדה לענייני ביקורת המדינה התכנסה היום (חמישי) בנושא הפעלת הצהרונים בגני ילדים ובבתי ספר ברשויות מקומיות. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), פתחה ואמרה כי "כל הורה מתמודד עם היציאה לעבודה כדי לפרנס את משפחתו ודווקא המקום הזה שנקרא צהרון, שלא אמור להיות שונה מגן או בי"ס, דווקא הוא לא נמצא בפיקוח. יש חור שחור, ואקום, אף אחד לא יודע מי אחראי על הדבר הזה".



בשבועות האחרונים הורים רבים החלו להתאגד ולמחות כנגד מחירי הצהרונים ברחבי הארץ שלא אחידים וכך יוצא שהורה בראשון לציון משלם 1,000 שקלים, בבאר שבע 890 שקלים, רמת גן וגבעתיים 1,000 שקלים, באר יעקב 980 שקלים ובקריית טבעון 1,290 שקלים. עמוד הפייסבוק של המחאה הוצף באלפי הורים שהתלוננו על המחירים ושאלו "מי לוקח אחריות על הילדים שלנו ואיך הגענו למצב הזה שתחום הצהרונים מתנהל כשוק פרוץ?".



"כל הכשלים מדוח מבקר המדינה משנת 2014 לא תוקנו", ציינה ח"כ אלהרר. "אין פיקוח מסודר על הצהרונים בישראל. אומנם כמות הילדים גדלה פי 3, אך הוצאות משקי הבית גדלו פי 6 על הצהרונים, נתון מדהים נוסף הוא שלא נוצלו כל התקציבים שהוקצו על ידי האוצר וכל רשות גובה כפי רצונה".



ח"כ רחל עזריה (כולנו), אמרה כי "לפעמים נדמה שצהרון זה משהו של קטנים והוא לא נושא חשוב אבל כשמסתכלים על הנתונים מבינים כמה זה הפך להיות נושא קריטי. מספר הנשים הצעירות העובדות קפץ מ-55% ל-75% בשנים האחרונות. מדובר במצב חדש בו שני בני הזוג עובדים, אי אפשר לפרנס משפחה כשרק אחד מבני הזוג עובד. זה פשוט שוק. מי גוזר את הקופון בדרך? יש פה הרבה כסף, זה פשוט שוק שהוא לא מנוהל, אין פיקוח ומדובר בקהל שבוי שצריך להגיע לעבודה". לדבריה היא נפגשה עם שר האוצר, משה כחלון, כדי לבדוק איך הצהרונים יוזלו והכסף יגיע למשפחות.



ח"כ אורי מקלב אמר כי "ההרגשה היא שהחצר האחורית היום של מערכת החינוך הן המסגרות המשלימות. בשונה מהחלק הלימודי או הבסיסי, יש משהו מסודר ומכאן ואילך זה הפקר, אין שפה אחת. החוסר הגדול הוא במיוחד בחוסר השקט הנפשי שיש לאמהות שצריכות ללכת לעבוד". בגדרה הצליחו להוריד את המחיר ל-370 שקלים.



לוועדה הוזמן יצחק מנחם, המייצג את "אקדמיה לתלמיד", עמותה שמתמחה בלימוד בלתי פורמלי בישראל, שפועלת בגדרה והצליחה להוריד את מחיר הצהרון: "התאגדנו וגייסנו את טובי המומחים בנושא הכלכלי וגייסנו אנשי הייטק שבנו לנו מערכת טכנולוגית והגענו למספרים אחרים לגמרי. עשינו את הניסיון בגדרה וזה פעל יוצא מן הכלל כולל רמת תכנים גבוהה. אנחנו קוראים לזה 'אקדמיה לתלמיד' ולא צהרון, העלות היא 370 שקלים ועם מזון 600 שקלים".



עו"ד שושי סומך, המועצה לשלום הילד, סיפרה כי בחודש וחצי מאז שנפתחה השנה התקבלו פניות רבות בנושא. "מבחינתנו זה לא רק בייביסטר אלא משהו מעבר לזה. כשיהיה בעל בית אחד לכל הסיפור הזה יהיה לנו הרבה יותר פשוט". 



רועי חבושה, אב לשלושה מקריית חיים, אחד מחברי מחאת ההורים, אמר ל"מעריב אונליין" כי היה עובד בשעות אחר הצהריים כדי להצליח לשלם את מחיר הצהרונים לילדיו שעמד על 980 שקלים. "במקום לחסוך הייתי שם את הכסף רק על הצהרונים אז הגעתי למסקנה שאני אסתפק במה שאני מרוויח ואוציא אותם מהצהרונים".



"המטרה שלנו היא קודם כל להבין למה המחירים לא אחידים, רוצים תשובות מי האבא והאמא של הצהרונים, למה הם לא מפוקחים ואנחנו דורשים שיהיה פיקוח מלא על הצהרונים. מדובר על הפרשים לא הגיוניים, בירושלים משלמים 450 שקלים וברעננה 1,200, שקלים, זה מעצבן. בסך הכל אנחנו הורים ואנחנו רוצים לעבוד אבל אף מעסיק לא יסכים שיעבדו עד הצהריים".