נמנעה השביתה הכללית במשק בשבוע הבא ובוטל סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בשבוע שעבר סביב הקיפאון בגיבוש פתרון של האוצר לכמיליון פוליסות ביטוחי הסיעוד הקבוצתי שבוטלו חד צדדית על ידי חברות הביטוח בחמש השנים האחרונות. במשא ומתן מרתוני שנמשך לאורך היום (שלישי) במשרד האוצר הגיעו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, סגן שר האוצר יצחק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד והממונה על שוק ההון דורית סלינגר לשורת הסכמות, ביניהם משרד האוצר יבחן את מעורבותה של הממשלה ומדיניותה בתחום הביטוח הסיעודי על כל רבדיו.



בעוד שבוע בדיוק אמור היה המגזר הציבורי כולו, ובתוכו כל השירותים החיוניים של נתב"ג, הרכבת והנמלים, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות על שלוחותיהם, בתי החולים הציבוריים ומערכת החינוך, לצאת לשביתה כללית. הסיבה הפעם בעטייה יצא יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן למאבק אינה רק זכויותיהם של ועדי עובדים חזקים, אלא ביטולן בחמש השנים האחרונות של כמיליון פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתי עד כה ששולמו במשך עשרות שנים על ידי עובדים שבחרו בביטוח קבוצתי באמצעות מקום העבודה, ואשר בוטלו חד צדדית על ידי חברות הביטוח, זאת בשל מחדל של האוצר שאפשר במשך שנים את שיווק הפוליסות הללו.



מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כרבע מקורבנות המחדל שכספם ירד לטמיון, רבע מיליון ישראלים, נמצאים כבר היום בגיל פרישה או מעליו ולכן גם מהווים את קבוצת הסיכון המרכזית להפוך סיעודיים ללא כל ביטוח עליו שילמו כל שנות עבודתם. מחדל המדינה היה כפול משום שלפני חמש היה זה האוצר שקבע שבפוליסות הפוגעניות שאפשר מלכתחילה במשך עשרות שנים, יש סיכון כלכלי לחברות הביטוח והורה להפסיק לשווק אותן.



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יו"ר שותף בשדולת הכנסת למען הגמלאים, כבר הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק כדי לפתור את המשבר, המבקשת לבלום את פליטת המבוטחים בהוראת שעה של שר האוצר משה כחלון עד מציאת פתרון מקיף. הצעת החוק הזו כבר הופלה על ידי הממשלה בוועדת שרים ולאחר מכן על ידי הקואליציה כולה במליאת הכנסת. הפתרון שמציע שמולי הוא לחייב את חברות הביטוח להמשיך את הסדר הביטוח הסיעודי הקבוצתי לתקופה מוגבלת של 12 חודשים, באותם תנאים. במהלך תקופה זו יוכל האוצר להגיע להסדר חלופי עם חברות הביטוח, ובעלויות שציבור המבוטחים יוכל לעמוד בהן.



"לאור אי היכולת של האוצר וחברות הביטוח להגיע להסכמות, בחרו חלק מחברות הביטוח שלא לחדש הסדרי ביטוח שפקע תוקפם, או להציע למבוטחים פוליסות ביטוח סיעודי פרטיות שעלותן גדלה ככל שהמבוטח מבוגר יותר (בגילאים שמעל 60 עשויה הפוליסה להאמיר לאלפי שקלים בחודש). בעבור אוכלוסייה מבוגרת עשויה להיות לכך השלכה הרסנית דווקא בעת שאוכלוסייה זו זקוקה לביטוח הסיעודי יותר מתמיד", אמר שמולי בדברי ההסבר להצעת החוק.



אך גורמים המעורים בפרטי המגעים שהתנהלו כבר לפני שנה בין האוצר להסתדרות בסוגיה העריכו באוזני "מעריב" כבר הבוקר כי ניסנקורן יימנע מהשבתה כללית של המשק כדי להכניע את האוצר במציאת פתרון מספק למחדל וטוענים כי כבר בשבוע שעבר התגבשו פתרונות בינתיים בין הצדדים, שההסתדרות עשויה לראות בהם הישג ושעדיין רחוקים מלהניח את הדעת ביחס לגודל המחדל.