בעקבות חקירה מאומצת של משטרת ישראל והשב"כ מתיר לפרסום הוגש היום (ראשון) כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים כנגד ארבעה תושבי הצפון, בכירים בתנועה האסלאמית ובמערך המוראביטון בצפון הארץ. ברקע הדברים החלטת ממשלת ישראל מנובמבר 2015, על הוצאת התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק צעד שהביא לסגירת שורה ארוכה של מוסדות וגופים של התנועה האסלאמית בישראל, ביניהם ה'מוראביטון' וה'מרבאטאת'. מהשב"כ נמסר: "פעילותם האלימה של ה'מראביטון' וה'מראבטאת' בהר הבית הובילה לפגיעה בביטחונם של תיירים המבקרים במקום וגורמת להסלמת המתיחות ואף להפרות סדר, תוך פגיעה בריבונות ישראל במתחם".



בעקבות הפעילות בין השנים 2016-2014 הוכרזו הגופים כהתאחדות בלתי מותרת כולל גופי המימון ששילמו לפעילי המוראביטון, ובנוסף התנועה האסלאמית הצפונית  הוכרזה כהתאחדות בלתי חוקית כמי שהיוותה את ההוגה והמפעילה של הפרויקט. עוד נמסר מהשב"כ כי במסגרת החקירה נעצרו חיכמת נעאמנה (35) תושב עראבה, יחיא סוטרי (54) תושב נצרת, עבד אל כרים כריים (67) תושב כפר כנא ואסמאעיל בן דיאב להוני (61) תושב עראבה.



שלושה מהבכירים שנעצרו. צילום: דוברות המשטרה
שלושה מהבכירים שנעצרו. צילום: דוברות המשטרה



"פעלו לשמר את פעילות ה'מוראביטון'"



"הארבעה פעלו לשמר את פעילות ה'מוראביטון' מסר גורם בשב"כ. והוסיף: "גם לאחר ההכרזה על מוסדותיו כבלתי חוקיים וההכרזה על הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית כהתאחדות בלתי מותרת, מלבדם נעצרו בנוסף לחקירת ימ"ר צפון, שישה אחראי אזורים של ה'מוראביטון' בצפון הארץ". בחקירותיהם בשב"כ התקבל מידע ולפיו הנאשמים הפעילו רשת ענפה וסדורה של גיוס ותשלום לפעילי ה"מוראביטון", אשר כללה גם מערך הסעות מכלל שטחי הארץ אל ירושלים והר הבית.



"הפעילות אותה ביצעו הנחקרים לא היתה רק מול פעילי 'מוראביטון' בצפון או מרכז הארץ. אלא גם מול תושבי ירושלים ופעילי 'מוראביטון' מהנגב, כאשר העברות הכספים בוצעו בהר הבית עצמו", הוסיף הגורם בשב"כ.



על פי שיטת העבודה פעילי המוראביטון היו עולים להר הבית, בין ארבעה לחמישה פעמים בשבוע לביצוע פעילות "הראבט" - פעילות של הפחדה והדרת מבקרים יהודים ותיירים נוצרים בהר הבית. פעילות הפרת הסדר של ה"מוראביטון" הובילה לאלימות קשה כלפי מבקרים וכוחות הביטחון ולהסלמה מתמדת בהר הבית ובהמשך אף לגל פיגועים ברחבי הארץ על רקע המתיחות בהר הבית דבר שהוביל אל הוצאת ה"מוראביטון" והתנועה האיסלאמית אל מחוץ לחוק ע"י שר הביטחון.