הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), מפרסמת היום (שלישי) את נתוני המחקר הבינלאומי טימס ל-2015 ובו ממצאים על הישגים במתמטיקה ובמדעים בקרב תלמידי כיתות ח' בישראל ועולה כי ישראל ירדה במדרג המדינות בשני המקצועות וכעת היא מדורגת במתמטיקה במקום ה-16 בניגוד ל-2011 אז דורגה במקום ה-7 ובמדעים היא ממוקמת כעת במקום ה-19 במקום המקום ה-13. המחקר נערך בחודשים אפריל-מאי 2015 בקרב מדגם של 5,512 תלמידים, תלמידי כיתות ח' מ-200 בתי ספר (לא כולל מוסדות חרדים וחינוך מיוחד).



המחקר מתפרסם אחת לארבע שנים ובו נבדקות מדינות מכל העולם (במקרה הזה 39 מדינות) ולפיו נראה שהישגי התלמידים בישראל עולים ובהשוואה ל-1999, חל שיפור של 45 נקודות בממוצע הישגי התלמידים במתמטיקה (מ-466 עלה ל-511 נקודות) ו-39 נקודות במדעים (מ-468 ל-507). אצל התלמידים מהמגזר היהודי לא נרשמה ירידה מהמבחן הקודם, אבל, מבדיקת התלמידים דוברי הערבית עולה כי ממוצע ההישגים במתמטיקה דומה לזה שנמצא במבחן הקודם אך במדעים נראית ירידה של 23 נקודות (מ-481 ל-458 נקודות).



 ישראל ירדה במדרג הישגי המדינות 



ממוצע הישגי התלמידים בישראל נשאר כמעט ללא שינוי (בדומה ל-13 מדינות נוספות מתוך ה-39), אך בכל זאת חלה ירידה במיקום ישראל במדרג המדינות בהשוואה ל-2011, זאת מכיוון שמדינות אחרות השתפרו או שנוספו מדינות חזקות למחקר במחזור זה. במחקר הנוכחי ישראל מדורגת במקום ה-16 במתמטיקה, עם ממוצע הישגים של 511 נקודות (בין ליטא ואוסטרליה), כאשר ב-2011 דורגה במקום ה-7. במדעים היא נמצאת במקום ה-19 לעומת 13 במבחן הקודם, עם ממוצע הישגים של 507 נקודות (בין נורבגיה לאיטליה).



במגזר הערבי פחות תלמידים מצטיינים


שיעורי המצטיינים בישראל גבוהים בהשוואה לערכי החציון הבינלאומיים - 13% לעומת 5% במתמטיקה ו-12% לעומת 7% במדעים. שיעורי המצטיינים בשני המקצועות בקרב תלמידים מהמגזר היהודי גבוהים פי שלושה מהתלמידים מהמגזר הערבי, בנוסף, שיעור התלמידים היהודים המתקשים נמוך פי שלושה משיעור המתקשים במגזר הערבי - 5% לעומת 30%. במדעים, בהתאם לירידה המובהקת בממוצע ההישגים של תלמידי המגזר הערבי, נרשמה עלייה גדולה של 7% בשיעור המתקשים, מ-23% ב-2011 ל-30% ב-2015.



פער גדול בין שיעור המצטיינים למתקשים


במתמטיקה שיעור התלמידים המצטיינים עומד על 13% ובמדעים 12%. מנגד, שיעור התלמידים המתקשים בישראל גבוה - 16% בשני המקצועות, בקרב 21 המדינות שממוצע הישגי תלמידיהן בכל מקצוע גבוה מהממוצע הבינלאומי של כל המדינות במחקר. עוד עולה כי 8% מהתלמידים מצטיינים בשני המקצועות ו-12% מהתלמידים מתקשים בשני המקצועות.



כשנבדקו הישגי התלמידים בארץ לפי מגזרים, עלה כי ממוצע הישגי תלמידים דוברי עברית גבוה מממוצע של כלל המדינות המשתתפות, אולם, ממוצע הישגי תלמידים דוברי ערבית נמוך מממוצע ההישגים של המדינות המשתתפות בשני המקצועות. הפער הוא 73 נקודות במתמטיקה ו-70 נקודות במדעים בין התלמידים דוברי העברית לתלמידים דוברי הערבית.



כמו כן, נבדקו פערים על רקע חברתי-כלכלי, שם נמצא כי כ-130 נקודות מפרידות בין תלמידים מרקע חברתי כלכלי גבוה לעומת תלמידים מרקע חברתי נמוך בשני המקצועות. בהשוואה לתלמידים מאותה קבוצת רקע חברתי-כלכלי, הפערים בין המגזרים מצטמצמים במידה גבוהה ועומדים על כ-10 נקודות.


ד"ר חגית גליקמן, מנכ"לית ראמ"ה, התייחסה למחקר ואמרה כי "ממצאי מחקר בינלאומי טימס של מחזור 2015 מראים כי לאורך השנים הישגי התלמידים בישראל השתפרו. במחזור הנוכחי בכל אחד מתחומי הדעת של המחקר, מתמטיקה ומדעים לא חל שינוי מובהק בהישגי התלמידים בהשוואה לממוצע ההישגים של 2011".



עוד אמרה גליקמן כי "בדומה למחזור 2011, בשני תחומי הדעת, הישגי התלמידים גבוהים מהממוצע הבינלאומי, זאת ועוד, שיעורי התלמידים בישראל הם מן הגבוהים בקרב המדינות המשתתפות. אולם שיעור התלמידים המתקשים גבוהים גם הם בשני התחומים. כתוצאה מכך אנו רואים פיזור גבוה של התלמידים ובדומה למחזורים קודמים ישנם פערים בין תלמידים במגזרים שונים".



ממשרד החינוך נמסר: "מחקר טימס 2015 מצביע על כך שתלמידי ישראל שימרו את ההישגים שלהם משנת 2011. כמו כן, הנתונים מצביעים על כך שישראל מצויה מעל הממוצע הבינלאומי של המדינות המשתתפות. לאורך השנים מאז 1999 הישגי תלמידי מערכת החינוך מצויים במגמת עליה. 
במשרד מציינים, כי הנתונים אף מצביעים על עליה בשיעור התלמידים המצטיינים, אך לצד זאת גם על עליה בשיעור התלמידים המתקשים. בעניין זה מציינים במשרד, כי לנוכח הפערים אשר קיימים, הופעל מודל התקצוב הדיפרנציאלי, אשר מוטמע במערכת זו השנה השלישית. לצד מודל זה פועלת תכנית מרום אשר מתעלת את התקציב באופן אופטימלי לטובת קידום התלמידים החלשים".
 
"הודות להטמעת התקצוב הדיפרנציאלי, חל צמצום בפערים, כפי שבא לידי ביטוי במבחני המיצ"ב של שנת הלימודים תשע"ו (2016). עוד מציינים במשרד כי במהלך השנים האחרונות הוא מוביל תכנית מערכתית מקיפה שנועדה לחזק את לימודי המדעים ובכלל זה לימודי המתמטיקה. התכנית מתמקדת בהגדלת בין היתר בהגדלת מספר התלמידים אשר לומדים את המקצוע ברמה מוגברת".