רן פקר (80) מבכירי טייסי הקרב של חיל האוויר לדורותיו, נפטר היום (שבת), לאחר מאבק במחלה קשה. פקר הותיר אחריו שלושה ילדים. אחד מבנותיו נשואה לטייס בכיר במילואים ואחד מנכדיו סיים לפני כחמש שנים קורס טיס. פקר, שנחשב לדמות מיתולוגית בחיל האוויר, ביצע במהלך הקריירה המרתקת שלו כ-400 גיחות קרב והפיל שבעה מטוסי אוייב – חמישה מטוסי מיג מצריים ושני מטוסי קרב נוספים של חילות האוויר של סוריה וירדן.



פקר, שגם נחשב למפקד נערץ ועד היום מורשתו עוברת מדור לדור בחיל האוויר, ידוע בין היתר בזכות אמרתו – "המפקד חייב להיות בראש החץ, עם הסטנדרטים הגבוהים ביותר". פקר נולד בכפר ויתקין, כבנם האמצעי של לאה ודוד, ממייסדי המקום. את הקריירה העשירה שלו בחיל האוויר החל בשנת 1954, כאשר התגייס לקורס טיס במגמת קרב. שירותו הראשון כטייס קרב היה במטוס ספטפייר ובהמשך הוא עבר לטייסת 117, כטייס מטוסי מטאור.


בשנות ה-50' חיל האוויר היה מבוסס על מטוסי קרב צרפתיים. פקר עבר לשרת כטייס במטוסי האורגאן שנקלטו בחיל ובהמשך עבר הסבה למטוסי המיסטר החדשים ואף נלחם כטייס על המטוס החדיש של אותן שנים במבצע קדש.



לאחר המלחמה הוא נשלח לשהות כשנה בטייסת מיסטרים של חיל האוויר הצרפתי, כחבר במשלחת של טייסים בכירים מחיל האוויר. עם שובו מצרפת, שימש פקר כמדריך בקורסים של חיל האוויר ובשנת 62' הוא עשה קפיצת דרך פיקודית, כאשר מונה לסגן מפקד טייסת 101 המיתולוגית. בשנת 63', בעת שערך טיסת מבחן במטוס הקרב החדיש מצרפת – מיראז' 3, המנוע של מטוסו דמם ופקר, תוך גילוי קור רוח, ביצע פעולות להדממת המנוע, נטש את המטוס מגובה של 500 מטרים. המטוס המשיך לגלוש באוויר ונחת בשדה סמוך לבני ראם בדרום. לאחר שהמטוס שוקם, היה זה פקר שערך עליו את טיסת הניסוי.



מטוס מיסטר. צילום: חיל האוויר
מטוס מיסטר. צילום: חיל האוויר



מפקד "העטלפים"



פקר המשיך להתקדם כמטאור בחיל האוויר ובהמשך מונה לממלא מפקד בסיס חצור ומפקד טייסת המיראז'ים "העטלף". ב-66' הוא הפיל לראשונה מטוס אוייב – זה היה מטוס ירדני ובהמשך הוא הפיל שישה מטוסים נוספים – במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה. בששת הימים פיקד פקר על טייסת "העטלף" שטייסיה הפילו במהלך המלחמה 19 מטוסי אויב. פקר עצמו, הפיל כמפקד הטייס שני מטוסי מיג 21 מצריים. בהמשך הוא מונה לפקד על טייסת 201- שקלטה את מטוסי הפאנטום האמריקאים, שהיו אז מהמתקדמים בעולם.



פקר נשלח לאחר מכן לקורס פיקוד ומטה בבסיס של חיל הנחתים האמריקאי ועם שובו לארץ מונה לראש מחלקת ההדרכה בחיל האוויר. הוא כיהן בתפקיד המטה פחות משנה ושוב מונה לתפקיד מבצעי – למפקד בסיס תל נוף, פקר פיקד על בסיס תל נוף במהלך מלחמת יום כיפור ובשנת 75' הוענקה לו דרגת תת אלוף.



הוא נחשב למפקד קשוח, אבל נערץ על חייליו. לצד דרישתו למשמעת וביצוע המטלות על הצד הטוב ביותר, הוא נהג לעצור עם רכבו בעת שנסע בבסיס הענק ולשוחח את מפקדים וחיילים, על מנת לחוש באופן אישי את התחושות והשטח. למפקדים ולחיילים כאחד היתה כלפיו יראת כבוד והוא נחשב כדמות כריזמטית ומעוררת השראה, כאשר גם בנאומיו תמיד נהג להדגיש את חשיבות השירות הצבאי למען מדינת ישראל.



פקר נחשב כמועמד מוביל לפיקוד על חיל האוויר. אבל לאחר שובו לישראל, בשנת 79' מלימודים באוניברסיטת הווארד בארה"ב, הוא לא קיבל את התפקיד השני בחשיבותו בחיל האוויר – ראש להק אוויר. העיכוב נקע מתלונה שהוגשה נגדו על ידי קצין בחיל האוויר שטען כי פקר הרג מפקד פלוגה ירדני שבוי שהודה שהוא וחייליו סקלו באבנים ושרפו למוות, לאחר שהירדני הודה שהוא וחבריו סקלו באבנים ושרפו למוות טייס ישראלי שמטוסו הופל באזור מעלה אדומים,.



פקר הכחיש את הטענות והחקירות ניקו אותו מהאשמה. אבל הפרקליט הצבאי הראשי המליץ בזמנו בפני הרמטכ"ל לשקול את קידומו של פקר והאחרון החליט לפרוש מצה"ל. במבצע "שלום הגליל", בשנת 82', התבקש פקר לשמש כיועץ לאלוף פיקוד הצפון באותה מלחמה, יאנוש בן גל.



"יחיד סגולה"



בהמשך הוא עסק בפעילות עסקית ובמקביל, התנדב בהדרכת נוער משכונות מצוקה והיה ממובילי פרוייקט "צהלה" לחינוך. בשנת 89' מונה פקר לקונסול ישראל בלוס אנג'לס, תפקיד בו כיהן במשך שלוש שנים. פקר נחשב במשך שנים ארוכות כאוהד מושבע של מכבי תל אביב כדורסל והיה אף שותף לנסיעתה ההסטורית של הקבוצה, בינואר 89', למוסקבה למשחק מול צסק"א.



פקר הוציא לאור שני ספרים אוטוביוגרפיים – "נץ בשחקים", שיצא לאור ב-2002 ו"יומן מבצעים" שיצא לחנויות הספרים כעבור שש שנים. בשנים האחרונות הוא לא הסתיר את דאגתו מפני עתידה של המדינה והיה חבר בפורום "מפקדים למען בטחון ישראל", בראשות האלוף במיל' אמנון רשף. בפורום היו, בין היתר, חברים גם ראשי המוסד בעבר – שבתאי שביט ומאיר דגן וחבריו דגלו בהשגת הסדרי שלום וביטחון.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו פרסם הודעת צער: "פקר היה מבכירי טייסי הקרב של חיל האוויר, השתתף בקרבות אוויר רבים וניצח בהם. רן היה פטריוט ישראלי".



שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון פרסם אמש הודעת אבל: פקר היה מטובי הטייסים והמפקדים שידע חיל האוויר והוא אחד מאותם יחידי סגולה שהניחו את היסודות לחיל, כפי שאנו מכירים אותו כיום – מתקדם, איכותי, מוביל ומתוחכם, עם הטייסים הטובים ביותר בעולם".



"רן הוכיח את יכולותיו המקצועיות והפיקודיות המעולות בשורה של מבצעים, גיחות קרב וקרבות אוויר במלחמות וביניהן, תמיד באומץ רב, תוך שהוא חותר למגע, מפיל מטוסי אוייב ומוביל אחריו אתפקודיו בטייסו ובבסיסים להישגים יוצאי דופן בהגנה על בטחונה של מדינת ישראל ובטחונם של אזרחיה", ציין עוד יעלון, "גם לאחר שחרורו המשיך רן לתרום למדינה. רן היה איש מיוחד ומרתק, חד ונוקב, עם חוש הומור ומחוייבות גדולה למדינת ישראל".



ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק אמר: "רן פקר אמיץ מכולם בקוקפיט, מנהיג ייחודי ברגעי משבר, אדם אוהב דם וחבר נאמן. המריא מאיתנו ולא ישוב ואנחנו – נזכור".