טקס הזיכרון לחללי אסון הכרמל נערך היום (חמישי), במזג אוויר חורפי, בסמוך לקיבוץ בית אורן. המשפחות, שרק בחודש שעבר חזרו לאירועים הטראומתיים עם גל השריפות ברחבי הארץ, הגיעו לאנדרטה להתייחד עם זכר יקירהם. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן נכח בטקס. "אין ולא יכול להיות דמיון בין אסון כבד, בלתי נתפס כפי שחווינו לפני 6 שנים ובו איבדנו את מיטב בנינו ובנותינו לבין אירוע שריפה אחר", אמר, "אם יש דמיון, הדמיון הוא, כאז כן עתה, בגבורתם העילאית של לוחמי האש, השוטרים ושאר הכוחות, שעשו לילות כימים, במסירות ובמקצועיות, בכיבוי האש. רוחם העזה של לוחמי האש, השוטרים והמתנדבים, נותרה כשהייתה. מופת. אבל מכאן והלאה נמתחים קווי השוני. לא שקטנו על שמרינו, עשינו תיקון. הפקנו את לקחינו, מערך הכיבוי וההצלה שוקם ונעשה למערך לאומי שהוא מקור גאווה, הוקמה טייסת כיבוי והיא תישא לעד את שמו של אלעד ריבן ז"ל".



הוא סיפר על הפעולות שנקטו במהלך גל השריפות בחיפה בחודש שעבר. "בעת האירועים הוקמו חפ"קים אחידים לכל הכוחות כולם, שבהם כולם דיברו בשפה משותפת. היו החלטות מהירות על פינוי תושבים, סגירת הצירים ואי לקיחת הסיכונים באשר לחיי אדם - שבאה לידי ביטוי גם בהחלטה לפנות את בתי הכלא (דמון וכרמל), יחד עם שדרוג יכולת החוזי והעברת תמונות מהשטח לכוחות, הביאו לשינוי הגדול בין האסון שלא נמנע אז, לאסון שנמנע עכשיו", הסביר השר.



"הרגע של ההחלטה על פינוי בתי הכלא היה רגע מצמרר, שלקח אותי חזרה לאסון הכבד שאירע, תוך האחריות הגדולה שהוטלה עליי בכך שהאסון לא יחזור על עצמו. סמכנו על האנשים שלנו ונערכנו ביסודיות לשריפה הבאה שתבוא. וכשבאה השריפה, על אף שהיתה מורכבת וקשה עד מאד להשתלטות, היא מצאה אותנו מוכנים ולא עלה בידה ליטול, ולו חיי אדם אחד ויחיד". הוא הוסיף: "לפני שנה הבטחתי כאן שתהליכי הרפורמה לחיזוק מערך הכבאות והמוכנות שלנו למצבי חירום יימשכו. זוהי המחוייבות שלי, אמשיך בה ולא ארפה מכך. היום אני מבין טוב מתמיד כמה עוד ארוכה הדרך עד שנהיה ערוכים לכל תרחיש".



"לאבד בית עם רכוש וזכרונות זו טרגדיה. לאבד 44 איש ואישה זה אסון בלתי נתפס"



ניצב בדימוס זאב אבן חן, שאיבד באסון את ביתו טופז באסון דיבר גם הוא בטקס. "שש שנים עברו מאז איבדנו את אהובינו באסון הכרמל. בעברי כניצב במשטרת ישראל כאשר הגעתי לנחם פקודים שבניהם נהרגו הייתי נוהג להשתמש כמו כולם במילים תהיי חזקים, הזמן עושה את שלו. אז זהו שהזמן לא עושה את שלו. אנחנו משפחות אסון הכרמל למדנו בשש השנים שחלפו כי הזמן לא רק שלא מרפא את הכאב אלא מעצים אותו ואת הגעגועים. אנחנו חיים וכואבים את האובדן של אהובינו כל הזמן, גם ביום גם בלילה ובכל מקום", אמר בטקס, "השריפה בכרמל בדצמבר 2010 נמשכה חמישה ימים, 17 אלף איש פונו מבתיהם, 25 אלף דונם ובהם מיליוני עצים עלו באש 250 מבנים נשרפו. עצוב לנו לומר זאת אבל אילו לא היו נהרגים 44 איש ולא היה מתרחש אסון השריפה הכבד ביותר בתולדות המדינה כנראה שהשריפה בכרמל הייתה נחשבת לעוד שריפה מני רבות וכאילו כדי לחזק את הרגשתנו זו באו אירועי השריפה האחרונים והוכיחו לנו זאת על רקע דברים המקוממים של ראש ממשלת ישראל שהשווה את אירועי השריפה האחרונים לאסון הכרמל".



אסון הכרמל. צילום: מקס ילינסון



הוא התייחס להשוואה שעשה ראש הממשלה בנימין נתניהו בין אירועי השריפות האחרונים לאסון הכרמל ואמר כי "השוואה בין אסון הכרמל לבין אירועי השריפות האחרונים היא מיותרת. למה בכלל להשוות? לאבד בית עם רכוש וזכרונות זו טרגדיה. לאבד 44 איש ואישה זה אסון בלתי נתפס. כל המדינה התאבלה". אבן חן הוסיף: "44 אהובינו הם מגש הכסף עליו ניתנה למדינת ישראל יכולת כיבוי אווירית ראויה. זה הזמן להזכיר שהגיע הזמן להשתמש בשם הטייסת שהוקמה ולקרוא לה בשמה ושמה הוא טייסת הכיבוי על שם אלעד ריבן זכרונו לברכה שנפל באסון".



אבן חן הוסיף כי בזמן הקרוב הם ינסו לפתור את בעיותיהם של האנשים שלא הוכרו על ידי משרד הביטחון כי הם אינם זכאים על פי החוק. "הדוגמה הבולטת מבין אוכלוסיה רחבה ששוקלת להגיש תביעה לבית המשפט הן שלושת בנותיו של תת ניצב בוקר. נופר, אבישג ונועה , שכל חטאן הוא שהן מעל גיל 22, ולכן הן לא מוכרות", שיתף, "חסרונה של טופז בתי האהובה כמו חסרונם של כל החללים מורגש היטב בכל מקום ובכל זמן בשיחות הנפש בכסא הריק סביב שולחן ארוחה בחגים בימי שישי ברגעים של שחוק ושל עצב טופז שלנו כמו יתר אהובינו הייתה ומהווה עבורנו עולם ומלואו שנלקח מאיתנו באכזריות במקומו נותרנו עם חור גדול בנשמה כאן בגיא ההריגה בעיקול המוות מצאו את מותם אהובינו באופן הכי אכזרי שיעלה על הדעת. אדם יכול למות פעמיים, פעם ראשונה כאשר הוא מת בפועל ופעם שניה כאשר שוכחים אותו. אנחנו כאן כדי לזכור להזכיר ולפעול. לא ניתן לשכוח אותם את אלה שבזכותם חייהם של רבים אחרים נצלו וינצלו".