לא שקט בבצלאל. לאחר שהיום (רביעי) אירעה תקרית שנייה בבצלאל, כשבמסדרון ובמעלית נתלו ציורים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוצג עירום ועם כתר, כשמסביב לאיבר מינו תלוי חבל תלייה וליד כתוב "זה טוב, היועמ"ש?", סטודנטים ומרצים בבצלאל יפסיקו את הלימודים מחר לשעתיים כאות מחאה על פגיעה בחופש הביטוי. 



הנהלת האקדמיה ואיגוד הסטודנטים החליטו במהלך משותף להפסיק את הלימודים מחר לשעתיים ולהקדיש, כדבריהם, "זמן זה לדיון פתוח בנושא חופש הביטוי והיצירה". מי שעומד מאחורי הפסקת הלימודים הם מרצים וראשי מחלקות, ההנהלה האקדמית של המוסד וכן הסטודנטים. הפסקת הלימודים תתקיים בין השעות 14:00-16:00 ובמהלכה, כדברי המארגנים, "יתקיימו שולחנות עגולים לשיח משותף על הצרת חופש הביטוי במוסדות לאמנות".



איגוד הסטודנטים בבצלאל התייחס למחאה ומסר כי "אנחנו גאים לראות שסטודנטים וסטודנטיות בבצלאל לא עומדים מנגד ולא מאפשרים את דיכוי חופש הביטוי בגבולות הקמפוס. זה המקום שלנו להתבטא, ליצור ולאתגר. השיח הפוליטי חייב למצוא מקום לגיטימי ורחב באקדמיה בכלל, בטח ובטח שבמוסדות לאמנות. בשם חופש האומנות אמנם לא נסכים עם הסתה וזילות, אך לא נאפשר הפחדה והשתקה".



במקביל, פרופסור עדי שטרן, נשיא בצלאל, שלח מכתב למרצים בו כתב כי "אני מבקש להמשיך ולעדכן אתכם במתרחש. לעת עתה הסערה התקשורתית עדיין בעיצומה. העבודה המדוברת (ראש הממשלה נתניהו ולפניו חבל), כך מסתבר, היא תרגיל של סטודנטית הלומדת בבצלאל בשנה א'. סטודנטית בבצלאל מזה שישה שבועות".



"חקירתה של סטודנטית במשטרה, בגין תליה של עבודה אקדמית על קירותיו הפנימיים של מוסד לחינוך לאמנות ועיצוב, היא מהלך פוליטי, קיצוני ובלתי סביר. התגובות בתקשורת, ובעיקר במרחבי הרשתות החברתיות, אינן מבוססות על דבר. איש לא יודע את העובדות, וכולם - מימין ומשמאל - בוחרים להגיב מבלי לבדוק או להתעמק. הכל שטחי, קיצוני, בוטה ומשרת אינטרס פוליטי, הסטה והסתה", כתב נשיא בצלאל.



כרזת המחאה בעקבות חקירת הסטודנטית
כרזת המחאה בעקבות חקירת הסטודנטית



עוד כתב פרופסור שטרן: "אנחנו מחנכים את הסטודנטים להתבטא, להביע דעה, להיות מעורבים ולהשפיע על הסביבה והחברה. אולם, גם לחופש הביטוי יש גבולות, עלינו לבחון אותם תדיר ולהתנהל בסביבתם בזהירות יתירה. בצלאל היא מוסד שומר חוק. במקביל, עלינו לזכור כי במקום בו בבתי הספר לאמנות יחששו להתבטא, לא תתקיים דמוקרטיה. הקו המפריד הינו עדין ושברירי. בצלאל תומכת ומלווה את הסטודנטית שנחקרה במשטרה וממשיכה, כתמיד, לעמוד בחזית, להגן ולשמר את חופש הביטוי והיצירה בישראל".



כזכור, היום נתלו ציורי ראש הממשלה עירום, ככל הנראה, כחלק ממחאה ספונטנית בעקבות חקירת הסטודנטית שתלתה ציור של נתניהו בשילוב כרזת הבחירות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, כשליד יש חבל תלייה ורשום ROPE (חבל) במקום HOPE (תקווה) כמו בכרזה המקורית.



האירוע הגיע יממה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה בעקבות הציורים ולאחר שסטודנטית מהמקום נחקרה באזהרה במשטרה. היום הודיעה המשטרה כי העבירה את חומר החקירה בעניין ליועמ"ש, שאמור לבחון את חומר הראיות בתיק ולקבל החלטה אם יש מקום להעמיד את הסטודנטית לדין. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי על פניו החקירה לא מעלה תשתית ראייתית לעבירת הסתה, אולם המשטרה העבירה את החומר ללא המלצה לכאן או לכאן.

במקביל, במשטרה ממתינים להחלטת היועמ"ש ופרקליט המדינה אם לפתוח בחקירה בקשר למיצג השני שעלה היום בבצלאל, בו נראה ראש הממשלה בעירום.