תוכנית המתאר הראשונה של תל אביב אושרה ונחתמה היום (ראשון) על ידי ראש העירייה, רון חולדאי. תוכנית זו קודמה החל משנת 2008 על ידי מינהל ההנדסה, בהובלת היחידה לתכנון אסטרטגי ואגף תכנון העיר ולאחר הליכי אישור ממושכים, שכללו דיונים במאות התנגדויות שהוגשו, היא אושרה. תוכנית המתאר כוללת תוספת פוטנציאל של כ-120 אלף יחידות דיור, המתווספות לכ-100 אלף יחידות דיור שטרם נבנו בתכניות בניין עיר שכבר אושרו.



בנוסף, כוללת התוכנית הוספת כחמישה מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה במגדלים שייבנו באזורים הסמוכים להסעת המונים ולאורך ציר איילון. היא גם מציעה להעתיק את מבנה התחנה המרכזית החדשה לצומת חולון, ליצור ציר ירוק בין שדרות רוטשילד לים, איסור על בניית מגדלים במתחם העיר הלבנה, חידוש כיכר אתרים ושימור מבנים טמפלרים במתחם הקריה הצבאית.



התוכנית נותנת גם מענה לאלו שלא מתניידים באמצעות רכב פרטי, ומציעה יצירת העדפה לתחבורה רב אמצעית ומקיימת, בדגש על תחבורה ציבורית, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים והתחדשות עירונית על כל היבטיה, בדגש על פיתוח דרום העיר ומזרחה.



צפי התוכנית הוא כ-486 אלף מועסקים בשנת 2025, לעומת כ-400 אלף המועסקים כיום. 



התוכנית מציעה רחובות מסחר גם מחוץ למרכז העיר:



רחוב איינשטיין: תוכנית המתאר מציעה להפוך את רחוב איינשטיין לרחוב העירוני המרכזי של רמת אביב, תוך ניצול העובדה שבעתיד יעבור בו הקו הירוק של הרכבת הקלה.



תוכנית המתאר מציעה כי הרחוב יכלול מדרכות רחבות ושבילי אופניים, ויתאפשר מסחר לאורכו. הרחוב יימשך מערבה, תוך יצירת קשר מהאוניברסיטה ועד לחוף הים ולטיילת החוף, שם הוא יסתיים בכיכר ציבורית פתוחה. מן הצד השני, הרחוב ממשיך מערבה כציר ירוק דרך קמפוס האוניברסיטה, ובגשר מעל נתיבי האיילון עד לשכונות צפון מזרח העיר.



רחוב לה גוורדיה: תוכנית המתאר מציעה להפוך את רחוב לה גוורדיה לרחוב העירוני המרכזי של שכונת יד אליהו ומזרח העיר. הרחוב יהפוך לרחוב עירוני פעיל, שלאורכו יהיו חזיתות מסחריות, מדרכות רחבות ושבילי אופניים. את בתי המגורים שלאורך הרחוב ניתן יהיה להרחיב ולהגדיל, ובחלק מהמקרים אף לאפשר פינוי-בינוי תוך יצירת מלאי יחידות דיור חדשות בשכונה הוותיקה.



רחוב שלבים: תוכנית המתאר רואה באזור מוקד חדש בין יפו לבין תל אביב. ציר שלבים יהפוך לרחוב שלבים, רחוב עירוני פעיל הכולל חזיתות מסחריות, שיתקשר לשכונות הסמוכות באמצעות רחובות מזרח מערב אשר יחברו את דרום העיר אל הים.



לאורך רחוב שלבים יוגדל מלאי שטחי המגורים, ויתאפשר גם שילוב מוגבל של שטחי משרדים. לאורך הרחוב נקבעו מספר מוקדים למוסדות ציבור עירוניים אשר יתרמו להתפתחות האזור, בדומה למכללה האקדמית תל אביב-יפו שכבר הוקמה במקום. במקביל, גם מקודמת תוכנית לבניית שכונת מגורים במתחם מגרש מכבי יפו.



רחוב ארלוזרוב: תוכנית המתאר מציעה להפוך את הרחוב לרחוב עירוני תוסס, תוך ניצול העובדה שבעתיד יעבור בו הקו הסגול של הרכבת הקלה. לאורך הרחוב יקבעו מדרכות רחבות ושבילי אופניים, ויתאפשרו בו חזיתות מסחריות.



"היום הוא יום חג לעיר תל אביב-יפו. עירנו היא כמעט בת 108 שנים, אך עד היום לא הייתה לה תוכנית מתאר סטטוטורית מאושרת", ציין ראש העירייה, רון חולדאי.



סגן ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו"ד דורון ספיר, הוסיף: "אישורה של תוכנית המתאר הוא יום העצמאות התכנוני של העיר תל אביב-יפו. התוכנית קובעת את סדר היום התכנוני של העיר לטווח הארוך, שומרת על מרכזיותה ונותנת וודאות תכנונית לתושבי העיר וליזמים".