בקטע שאורכו כעשרה קילומטרים בנתיבי איילון – ממחלף חולות ועד למחלף חולון, הוכשרו נתיבי תחבורה ציבוריים, אך פקקי התנועה הכבדים ששוררים מדי יום, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר, גורמים לנהגים לעתים לעבור לנתיב תחבורה ציבורי, ובכך לקצר בחצי שעה ויותר את זמן ההגעה לתל אביב. בעקבות האמור, מצלמות האכיפה החלו לצלם את הנהגים העוברים על החוק, שיקבלו תוך מספר שבועות הודעת תשלום קנס על סך 500 שקלים. 



עד כה, הוצבו בנתיבים השונים לעתים שוטרים שרשמו קנסות, אבל בדרך כלל, היעדרותם הייתה מורגשת. נהגים שצייתו לחוק ונתקעו בפקקים הביטו בכעס על אלו שהתחכמו ונסעו במהירות בנתיבי התחבורה הציבוריים. אך לא עוד, החל מיום ראשון יתחילו לפעול מצלמות האכיפה שהותקנו לאורך המקטע של נתיב התחבורה הציבורי. 



במשרד התחבורה מתכוונים להוסיף בטווח הקרוב מצלמות אכיפה גם לנתיבי התחבורה ציבורית בכביש החוף, כמו כן בעשרות צירי תנועה בתל אביב. תכנית הנת"צים צפויה להתרחב משמעותית לצירי תנועה נוספים בגוש דן, ונראה שעל רקע פקקי התנועה הכבדים והתחבורה הציבורית שאינה מספקת את המענה הנדרש, ההכנסות מקנסות נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי תחבורה ציבוריים יסתכמו במיליוני וייתכן שאף בעשרות מיליוני שקלים בשנה.



בתוך כך, החל מהיום צפויה בשורה לאלפי נהגים, כאשר ייפתח לתנועה המקטע החדש של נתיבי איילון (כביש 20), שמתחבר לכביש 531. הפרויקט הענק בוצע במשותף על ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל ונתיבי איילון.



במסגרתו ייפתח המקטע שיאפשר את החיבור לנוסעים בנתיבי איילון לכביש 531. המשמעות היא מתן אפשרות לזרימה מהירה יותר של התנועה והמשך ישיר של איילון צפון לתוך ערי השרון. עם זאת, ישנן גם חששות כי המקטע החדש שנפתח יגרום לנהגים רבים לנסוע דרך נתיבי איילון, דבר שבאזור תל אביב עלול להגביר את לחצי התנועה.



"קטע הכביש החדש יקצר משמעותית את זמן הנסיעה"


המקטע החדש בנתיבי איילון מצטרף לשורה של מקטעים שכבר הושלמו במסגרת פרויקט כביש 531, ביניהם מחלף ג'לג'וליה, כביש 531 בקטע המרכזי - ממחלף רעננה הרצליה, מחלף ח"ן רעננה (רחוב בן גוריון בעיר) וחיבור לכביש 4. בנוסף, כולל הקטע המרכזי את תחנת הרכבת רעננה מערב, הנמצאת בשלבי הקמה מתקדמים.



כמו כן, במסגרת הפרויקט יוקם קטע נוסף - מחלף רעננה דרום, שהינו המחלף המורכב ביותר מבחינה הנדסית ותפעולית המוקם בימים אלה, היות והוא מכיל ארבעה מפלסים תחבורתיים של כבישים ומסילת רכבת בנקודה אחת, הכוללים את מסילת השרון, כביש 4, תחנת רכבת רעננה דרום וכביש 531.



שר התחבורה ישראל כץ, ציין כי "כביש 531 הוא הפרויקט התשתיתי הגדול ביותר שמבוצע במרכז הארץ ועלותו הכוללת מסתכמת בכארבעה מיליארדי שקלים".



לדבריו, הכביש יהיה אחד מכבישי הרוחב המרכזיים באזור השרון, ועתיד לחבר את התנועה מכביש החוף לכביש חוצה ישראל דרך נתיבי איילון. "מדובר בכביש רוחב אסטרטגי, החוצה את אזור השרון ומחבר בין כביש 6 באזור כפר סבא לנתיבי איילון וכביש החוף במערב, במרכזו תהיה מסילת רכבת חשמלית, וכן תחנות חדשות לתושבי רעננה והרצליה".



לפי האמור, קטע הכביש החדש שנפתח יקצר משמעותית את משך זמן הנסיעה ויאפשר זרימה מהירה ובטוחה יותר של התנועה לערי השרון. כמו כן, הוא יתרום להפחתת זיהום האוויר והרעש, וישפר באופן משמעותי את איכות החיים של כלל תושבי האזור.



נתיבי איילון. צילום: יואל מילר