אין מקום לחולים. העומס בבתי החולים שוב בלתי נסבל. בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה נרשמו הערב (ראשון) כמעט 200 אחוזי תפוסה ולמנהל, ד"ר עזיז דראושה, יש בטן מלאה על מי שאחראי על המצב: "יש פה עכשיו 143 חולים במיון. הם שוכבים בחמישה אגפים. חלקם יושבים זמן רב על כיסאות פלסטיק. הם ממתינים בישיבה לבדיקות. בגלל שאין מקום למיטות אז חלק מהמיטות הן בצורת רכבת לאורך האגף מה שגורם לצוות לקושי להתנייד בין המיטות. יש שורות-שורות של מיטות וגם מיטות באלכסון במסדרון. אנשים פשוט מסכנים. הרופאים והאחיות מתוסכלים מאוד וכועסים על המערכת".



דראושה מבהיר כי הכשל לא נמצא במיון: "אנחנו לא אשמים שאנשים שכבר סיימו טיפול לא יכולים לעלות למחלקות כי יש שם מחסור של עשרות מיטות אשפוז. ברמב"ם הרבה מיטות חסרות. יש לי ברגע זה 50-30 אנשים שממתינים לאשפוז ואין להם מיטות למעלה. הכשל הוא תוצאה של מחסור בהרבה מיטות אשפוז, במחלקות ובמשאבים. הצוות מתוסכל ושחוק ויש גם פנצ'רים והיעדרויות של אנשי צוות שחלו בעצמם. כך בצוות רפואי וגם בצוות הסיעודי ובכוח עזר. המחלה תופסת גם את הצוותים שלנו. זה מכביד עוד יותר".



לטענת דראושה, הפתרון נמצא אצל מקבלי ההחלטות: "אני פונה לממשלת ישראל, אני פונה לשר הבריאות, כבוד הרב שאני מאוד מכבד אותו, ואני גם פונה למשרד האוצר ולשר האוצר: אתם המפתח לפתרון. יש לנו מחסור במדינה של אלפי מיטות אשפוז. אנחנו מערכת בריאות ציבורית מאוד יעילה. זה על סמך עדויות של מומחים אובייקטיביים של ה-OECD. המאושפזים אצלנו משתחררים אחרי תקופות קצרות מאוד בהשוואה למדינות ה-OECD והצפיפות שלנו עצומה ביחס אליהם. יש לנו תעודה מהמומחים שאנחנו מאוד יעילים ולשאוף להתייעל יותר - מסכן את חיי החולים על בסיס יומי".



"שורות ששורות של מיטות". ד"ר דראושה. צילום: פיוטר פלילטר
"שורות ששורות של מיטות". ד"ר דראושה. צילום: פיוטר פלילטר



"מחירי הקוטג' הקפיצו את כל המדינה, למה מערכת הרפואה הציבורית שקורסת לא מוציאה אנשים לרחובות?" המשיך הרופא הבכיר, "זו אדישות מקוממת. אני לא יכול לסבול שנתייחס לזקנים שלנו בצורה כזו. הם לא פשעו. הפשע היחיד שעשו זה שהם האריכו חיים בעל כורכם ונעשו חסרי ישע. התמזל מזלם והם נותרו חיים. ב-1999 האישה במסדרון, זו שאהוד ברק דיבר עליה – היתה במסדרון של המחלקה הפנימית. עכשיו היא לא במסדרון של הפנימית, עכשיו היא במסדרון של המיון והיא אישה חסרת ישע. לא עברו מאז המון שנים. אז זו היתה תעמולת בחירות ואנשים הזדעזעו. מאז התדרדרנו מאוד. מאז הזקנה ירדה למיון. עשרות ומאות זקנים וחולים אחרים חסרי ישע ממתינים לאשפוז יום ויומיים בחדרי המיון בארץ. אנשים מתפרצים על הצוות וזה בגלל המתח הרב והצפיפות והמצב הקשה פה".



לדברי מנהל המיון ברמב"ם, בבית החולים של הצפון חסרות מיטות אפילו בטיפול נמרץ. "למה מקפחים את הפריפריה? למה יש לנו הרבה פחות מיטות מאשר במרכז? כשגם המרכז יותר עמוס ממדינות ה-OECD. יש לנו מערכת בריאות ציבורית מהטובות בעולם, לתפארת. והמערכת המפוארת שלנו נקלעה למצוקות חוליים וקשיים, רק בגלל תקציב. היא גוססת וחבל. אפשר להחיות אותה".



מדובר בציבור עצום שסובל כך בבתי החולים. לעומתם, האנשים החשובים לא עוברים את המסלול הקשה זה. להם מחכים בפינות שקטות ומטפלים בהם מיד. 95% מהעם הם לא חברי כנסת ושרים ולא מנכ"לים. מגיע להם קצת יותר. חבל. אין אוזן קשבת. עד מתי?".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לעומס הרב ברמב"ם: "המשרד הגיב פעמים רבות על הנושא ונשלח לאחרונה מידע רב על הצפיפות בבתי החולים לכלי התקשורת".