ועדת הכלכלה של הכנסת נענתה היום (שלישי) לבקשתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לאשר את הצו שהגיש ולהחריף את הענישה על שורה של עבירות תנועה והעלתה את הקנסות עליהן או השיתה קנסות חדשים על אחרות. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אמר כי הוא אמנם "'לא עף על זה', אבל מדובר בדברים שלציבור יש אחריות ואדם שביצע עבירה כל כך חמורה כמו חציית צומת באור אדום במודע – צריך לשלם את המחיר".



לפי ההצעה שאושרה, נקבעה מדרגת קנס חדשה של 1,500 שקל – ואושר להחיל את הקנס הגבוה על עבירות חמורות בהן: אי ציות לרמזור אדום (במקום 1,000 שקל כיום), נהיגה במהירות של 31 עד 40 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ונהיגה במהירות של 41 עד 50 קמ"ש מעל המותר בדרך בין עירונית (במקום הזמנה לדין כיום). אי מתן זכות קדימה להולך רגל שמתכוון לחצות, או כשרכב אחר נתן זכות קדימה להולך רגל - "תזכה" את הנהג בקנס בסך 250 שקלים.



עוד אושר להחמיר את הענישה על עבירות שונות של רוכבי אופניים חשמליים, בהן רכיבה על המדרכה, ולקבוע את גובה הקנס בגינן על 250 שקלים, במקום 100 שקלים כיום, ולהחמיר ענישה על עבירות נוספת בהן נהיגה ללא רישיון בתוקף ועוד. בנוסף, רוכבים על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 ייקנסו - אם ייתפסו - ב-1,000 שקלים. 



250 שקל קנס. אופניים חשמליים על המדרכה. צילום: אלוני מור
250 שקל קנס. אופניים חשמליים על המדרכה. צילום: אלוני מור



חברי הוועדה קראו להגדיל את מספר ניידות משטרת התנועה. ח"כ כבל התייחס לשנת 2016 שהסתיימה בעליית מספר ההרוגים בכבישים ואמר כי הוועדה בראשותו עשתה מעל ומעבר כדי לשים את הנושא על סדר היום, והבהיר כי בקרוב תקיים הוועדה דיון מיוחד לסיכום השנה יחד עם כל השרים הנוגעים בדבר. "אני לא מתכוון להמתין לוועדת ה'אין כלום' מנכ"לים, שזו בושה וחרפה איך שהם מטפלים בקטל בדרכים. צריך ניידות וכסף לבתי המשפט עכשיו", אמר.



יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר כי בישראל עדיין חסרות ניידות ואין ספק שאם הייתה נראות יותר גדולה של המשטרה בכבישים, ואכיפה לצידה, המצב בכבישים היה טוב יותר". על העלאת הקנסות אמר ח"כ אשר, כי לאנשי ציבור קשה לאשר אותן, "אבל צריך לזכור שהמטרה היא שמירה על חיי אדם". הוא אף קרא למשרד האוצר להכניס את היד לכיס ולהעביר את תוספת הכסף שתתקבל מהמהלך לטובת המלחמה בקטל בדרכים, ואמר כי אם האוצר לא יעשה זאת הוא ישקול להגיש הצעת חוק פרטית בעניין. על כך אמר היו"ר כבל, כי הוא חושש שהמשיח יבוא קודם.



ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי צריך להחמיר את הענישה על עבריינים חוזרים, כאלה שביצעו את העבירה בפעם השנייה או יותר.  



ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר מנגד כי הוא מתנגד להעלאת הקנסות, שרק תכניס יותר כסף לקופת המדינה ולא תטפל בשורש הבעיה. לדבריו, כל עוד אנשים לא חושבים שהם יתפסו, העלאת הקנסות לא תהייה אפקטיבית וציין כי העלאת קנסות על שימוש בסלולרי לא הובילה להפחתת השימוש בו.



במהלך הישיבה התברר כי בהתייעצויות שקדמו להגשת הצו לא שותפה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - הגוף המקצועי שאמור לייעץ בעניין. היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד עמי רוטמן, אמר כי אכיפה היא פתרון לחלק מהדברים, אך לא התקיימה התייעצות מסודרת עם הרשות. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה מנגד כי הרשות הייתה שותפה לדיונים בתיקונים רבים, שנערכו בוועדת תיאום בין משרדית לנושאי תעבורה שהרשות היא חלק ממנה.



הקנסות החדשים על עבירות התנועה
הקנסות החדשים על עבירות התנועה



עוד הוא הוסיף כי בכוונתו לקדם מהלך של הוספת מספרי רישוי על גבי האופניים החשמליים.



נציג עמותת אור ירוק, יניב יעקב, בירך על אישור הצוק ואמר כי הוא מביא בשורה בין היתר בהחמרת ענישה על חציית צומת באור אדום, אך הוסיף כי השינויים לא יהיו יעילים ללא אכיפה. במהלך הישיבה שקלו חברי הכנסת להחמיר אף יותר ולהעלות את הקנס על חציית צומת באור אדום מעל 1,500 שקלים. עו"ד ראובני התייחסה לכך ואמרה כי קנס גבוה מדי עלול גם הוא לפגוע בהרתעה ולדחוף אנשים לבית המשפט, וחברי הכנסת קיבלו את העמדה וקבעו, כאמור, את הקנס על 1,500 שקלים.