בעקבות הרוחות החדשות המנשבות מהבית הלבן כלפי האו"ם וכוונת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לקצץ בתקציבי הארגון, פתחו פעילי ימין בירושלים ביוזמה לסלק את מטה האו"ם משכונת ארמון הנציב בבירה ולהקים במקומו מאות יחידות דיור. את היוזמה מוביל עו"ד יאיר גבאי, שטוען: "בשביל שהם יישבו במקום כזה אסטרטגי הם צריכים להיות ביחסים טובים עם מדינת ישראל. האו"ם, על כל ענפיו, הוא גורם עוין ואין שום סיבה לתת מתנות לגורם עוין".



עו"ד גבאי, איש תנועת הליכוד ולשעבר חבר מועצת העיר, החתים כבר יותר מ-1,000 איש על עצומה בנושא, המופנית לראש הממשלה בנימין נתניהו. בהודעה שפרסם ברשתות החברתיות כתב עו"ד גבאי: "מישרים קו עם הנשיא טראמפ ומרחיקים את האו״ם מירושלים. זה הזמן להצטרף למאבק לפינוי מטה האו"ם מקרקעות המדינה בארמון הנציב ולבניית שכונה חדשה במקום.



"תושבי ירושלים היקרים", הוסיף וכתב גבאי, "הגיע הזמן למעשים ולא לדיבורים. העברת שגרירות ארה"ב לירושלים חשובה, אך היא פעולה סמלית בלבד. שנים רבות שלא נבנתה שכונה חדשה בירושלים, ועתה נקרתה בפנינו הזדמנות לבנות בירושלים ולשמור עליה מאוחדת. אני קורא לכם להצטרף למאבק לפינוי מטה האו"ם מקרקעות המדינה בארמון הנציב".



החתים למעלה מ-1,000 איש על העצומה. עו"ד יאיר גבאי
החתים למעלה מ-1,000 איש על העצומה. עו"ד יאיר גבאי



ארמון הנציב נבנה בתקופת המנדט הבריטי בשנות ה־30 של המאה הקודמת כדי לשמש כמקום מגוריו וכלשכתו של הנציב העליון הבריטי. בפי שלטונות המנדט נקרא המבנה "בית הממשלה". כיום ארמון הנציב מצוי בבעלותה של מדינת ישראל ומשמש כמטה ארגון הפיקוח על הפסקת אש של האומות המאוחדות (UNTSO).



"חוץ מלשבת שם, לשתות קפה ולהסתכל על הנוף, אנשי האו"ם בארמון הנציב לא עושים כלום", הוסיף גבאי. "עמדתי שם חצי יום וראיתי שהתנועה שם דלילה. זה מטה לשום דבר. יושב שם כוח משקיפי או"ם, שהגיע לשם אחרי מלחמת ששת הימים. הם ביקשו להיות כוח משקיפים, אבל היום אין להם שום משמעות".


לדבריו, יוזמתו נשענת על דוח שהכינה תנועת רגבים בנוגע לחוקיות הישיבה של האו"ם בארמון הנציב. "מתברר שהם מעולם לא שילמו אפילו אגורה למדינה. הם יושבים על קרקע מדינה נטו. ולא זאת בלבד שהם לא שילמו מעולם אגורה ולא חכרו או שכרו את השטח, אלא שהם אפילו התרחבו לעוד 33 דונם מעבר למה שקיבלו מלכתחילה. היום הם יושבים על 80 דונם. לפי תוכנית המתאר הארצית, אפשר לבנות בשטח שיתפנה לא פחות מ־1500 יחידות דיור".



השבוע מתכוון עו"ד גבאי להשיק קמפיין נרחב בנושא. "העיתוי כעת מצוין, כי הנשיא טראמפ הודיע שהגיע הזמן לטפל בסמכויות האו"ם ולקצץ בהן. ואני טוען שכדי שהם יישבו במקום כזה אסטרטגי צריכים להיות להם יחסים טובים עם מדינת ישראל. כידוע לנו, האו"ם, על כל ענפיו, הוא גורם עוין, כך שאין שום סיבה לתת מתנות לגורם כזה".