תערוכת זיכרון: 14 שנים לאחר מותו של טייס החלל הישראלי אילן רמון ז"ל, תערוכה חדשה חושפת פריטים נדירים ששימשו אותו במהלך פעילותו לקראת המשימה ממנה לא חזר במעבורת החלל. הפריטים שנחשפים כחלק מתערוכת "חפצים מספרים סיפור" המתעדים את חייו של רמון ויוצגו החל ממחר לציבור במדעטק חיפה.



אלמנתו, רונה רמון, סיפרה היום (שני) כי "התערוכה מכילה 15 חפצים שמספרים סיפור חיים מעורר השראה, אפשר לראות בהם לא רק את הקריירה של אילן אלא משתקפים מהם גם קשיים שעבר, סוגיות הקשורות בזהות וגאווה ישראלית ויהודית, ורצון לייצג את המולדת בטיסה לחלל". לדבריה, "אני מקווה שעכשיו אחרי שאספנו את הפריטים להצגתם כסיפור אחד, נוכל להציג אותם כתערוכה נודדת ברחבי הארץ".



אז מה לקח איתו אילן רמון לחלל?

מנות מזון כשר
למרות שלא חי אורח חיים דתי היה חשוב לרמון לאכול כשר בחלל כדי לשמור על הזהות היהודית, בקשתו העלתה אתגר מאחר וזו הייתה הפעם הראשונה שהעלו מזון כשר לחלל והמנות תוכננו בשיתוף של נאס"א עם משגיחי כשרות. בנוסף לתזונה כשרה רמון גם ביצע טקס קידוש בחלל שהעלה שאלה לגבי מועד כניסת השבת, לאחר התייעצויות עם אנשי דת הוחלט שהשבת תיכנס לפי זמן יוסטון, המקום בו עזב את כדור הארץ ואיתו שמר על קשר ישיר רציף.



ארוחה כשרה שיועדה לאילן רמון ושרדה את אסון קולומביה. צילום: יח"צ




פריטים לזכר השואה
תוצג מזוזה שעוצבה על ידי אמנית יהודית ונלקחה לחלל, המזוזה עוצבה לזכר שישה מיליון היהודים שנספו בשואה עם מגן דוד המוקף בגדר תיל. זה אחד מהפריטים לזכר השואה שרמון לקח איתו לחלל. פריט נוסף שלא שרד את אסון המעבורת הוא ציור של יד ושם "נוף ירח" שנוצר בתקופת השואה על ידי נער יהודי בן 14 הכלוא בגטו טרזינשטאדט כשבדמיונו הוא מפליג למקומות רחוקים.



ציוד של נאס"א
יומני הדרכה שרמון קיבל מסוכנות החלל נאס"א והיו חלק מתוכנית האימונים שנערכה כחמש שנים בשל דחיות חוזרות במשימה, ייחשפו בתערוכה לראשונה. לצדם, תוצג קסדתו האישית מתקופת האימונים שנשארה בארץ.



קסדת נאס"א ששימשה את אילן רמון. צילום: יח"צ



שרידי התרסקות


המיצגים כוללים פריטים שרמון ביקש לאסוף מהתרסקויות מטוס מהן ניצל. ביניהם שעון של מטוס פוגה שהתרסק בתאונת אימונים בשלב המתקדם של קורס טייס, ג'ויסטיק של F-16 שעבר תאונת אימונים ב-20 בינואר 82', באירוע התנגשו שני מטוסים ישראלים של טייסת 253 ורמון הצליח לנטוש את המטוס בהצלחה. 20 שנה לאחר מכן, בעודו רמון במעבורת קולומביה, הוא התייחס לאירוע וציין באחד מדפי יומן החלל שכתב: "היום לפני 20 שנה כמעט מתתי".



עוד ניתן למצוא בתערוכה - יומנים מהפצצת הכורים בעיראק. לראשונה, יוצגו יומני הטיסה ממבצע "אופרה" להפצצת הכורים שנכתבו בכתב ידו של רמון טרם העידן הדיגיטלי. רמון ביצע חישובים של כמויות הדלק שהיו גורם קריטי להצלחת המבצע בשל הטווח הגדול אל המטרה וללא מערכת תדלוק אווירי בשנת 81'. לכן, רמון תכנן את מהירות הטיסה החסכונית ביותר בדלק בידיעה שלא יוכל לקבל הנחיות בעניין בעת המבצע המתבצע בדממת אלחוט.



המטוסים תודלקו ממש לפני ההמראה בשעה שמנועיהם פועלים באופן חריג ומסוכן על מנת לנצל את מלוא נפח מערכת הדלק. נוסף לכך במהלך הטיסה הטילו המטוסים מכלי דלק נתיקים שנתרוקנו במטרה להפחית משקל, למרות שהוראות היצרן אוסרות זאת. רמון, שהיה צעיר התוקפים, פגע במדויק במטרה והיה התוקף האחרון במבצע, לכן היה גם בעל הסיכוי הטוב ביותר להיפגע על ידי סוללות הנ"מ המקיפות את הכור.



יומני הפצצת הכורים בעיראק 1981 - כתב יד של אילן רמון. צילום: יח"צ