ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, הוא אחד מהבכירים בעירייה שנעצרו היום (שני) ע"י היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) בחשד לעבירות שחיתות ציבורית וטוהר המידות. יחד עמו עוכבו הבוקר עוד 14 בכירים נוספים. בשעות הצהריים הובא בן חמו לבית משפט השלום בראשון לציון יחד עם חמישה חשודים נוספים מבין ה- 14 שעוכבו בשעות הבוקר. מעצרו של בן חמו הוארך בשבעה ימים. מעצרם של יתר המעורבים, בהם עוזרו של ראש העיר דותן חננסון ונוספים (קבלנים ואנשי עסקים) הוארך עד ליום חמישי.



מבין אותם מעורבים שעוכבו לחקירה בשעות הבוקר ונחקרו בגין חלקם באותן פרשות שנחקרות נמנים גם קרוב משפחתו של ראש העירייה, שני עובדי עירייה, כאשר אחד מהם בעמדה בכירה, עובד בכיר לשעבר בעירייה שנמנה עם מקורביו של בן חמו וכן שני אנשי עסקים שאחד מהם קבלן שעובד עם העירייה.



במהלך הדיון בבית המשפט טען נציג המשטרה, פקד גיל ראכלין, כי מדובר בחקירה המתנהלת מאז 2015 כאשר עוד קודם, לדבריו, הגיעו אל היחידה ניצנים של מידע מודיעיני אשר העלו חשדות להתנהלות מושחתת לכאורה, מובנית ושיטתית, בתוך עיריית כפר סבא, זאת תוך ניצול מעמדו של ראש העירייה ועוזרו מול גורמים חיצוניים, ביניהם אנשי עסקים, קבלנים, יזמים ובעלי חברות הקשורים בהסכמים עם העירייה.



עוד עלה במהלך הדיון כי מעצרו של הקבלן רמי שבירו בוצע בעודו נוסע ברכבו בכביש כשניידת דולקת בעקבותיו הורתה לו לעצור. באותו מעמד הפקיד הקבלן בידי השוטרים את המכשיר הסלולרי, את הקוד לכספת שלו ושיתף פעולה במהלך החקירה. נציג המשטרה טען כי ימי המעצר חשובים כדי למנוע בעיקר שיבוש הליכי חקירה בשל פעולות חקירות רבות שיש לבצע. פרקליטו של ראש העירייה טען לעומת זאת: "נדמה שיש פער עצום בין הרטוריקה לבין הנסיבות במקרה הזה, גם בעניינו של ראש העיר וגם כשאני שומע את הדברים הנוספים שעולים כאן. אני שומע את הדברים ויש פה ביטויים של תעשיית שוחד, אני אומר בזהירות המתחייבת 'לא ראינו ולא נשאלנו על שום טביעת אצבע של ראש העיר ביחס להטבה או פעולה כלשהי בהקשר למי מהחשודים'".



בדיון עלה לכאורה כי הקבלן שבירו, כמו גם הקבלנים האחרים, העבירו תלושים בשווי של 5,000 ש"ח באמצעות גורם אחר בעירייה ואשר ייועדו לחלוקה לנזקקים כביכול, כך טענו פרקליטיהם של החשודים. שופט בית המשפט השלום עמית מיכלס אמר בהחלטתו: "לדאבון הלב, פעם נוספת מובא לבית המשפט ראש עיר עצור החשוד בעבירות שוחד ומרמה. בהתייחס לדברי בא כוחו של אחד החשודים (בן חמו, א.ח), אומר כהערה כללית שעל פי חומר החקירה, לא מדובר באמירות כלליות או בחשד כללי. לאחר שעיינתי בתיק החקירה מצאתי שקיים חשד סביר הקושר את כלל החשודים למרבית העבירות שמיוחסות להם". 



החשד: הקלות ואחוזי בנייה לקבלנים


גורמים בעיריית כפר סבא טוענים כי מדובר בחקירה מסועפת שהתנהלה במשך חודשים ארוכים ועסקה בין היתר באחוזי בנייה שהוכפלו בקרב קבלנים מסוימים והקלות שאושרו להם על סמך קשרים לכאורה או הטבות למיניהן. לאחר חקירה סמויה שהתקיימה במשך מספר חודשים, נערכה הבוקר פשיטה על משרדי העירייה ועל ביתו של בן חמו.




הפשיטה על עיריית כפר סבא, הבוקר



עילאי הרסגור הנדין, חבר האופוזיציה ויו"ר סיעת מרץ בעיריית כפר סבא שעד לפני כשנה כיהן כסגן ראש העירייה והודח מתפקידו, לטענתו בשל סירובו להצביע עם הנהלת העירייה בנוגע לפרויקטים נדל"ניים, סיפר היום למעריב אונליין: "השבר הגלוי החל כשהתנגדתי לאשר הקמת מגדלים ברחוב וייצמן שהינו רחוב הראשי בעיר, זאת במסגרת תוכנית מתאר שהגישה הועדה המקומית לתכנון ובנייה ביוזמתו של ראש העירייה. המשבר המשיך כשסירבתי לאשר את תוכניתו לקצץ משטח מתוכנן של בית ספר חדש על מנת להשאיר שטחים לשימוש עתידי שטבעו לא ברור".



"מפקד הארגזים" של בן חמו
 
ללא קשר לחקירה האמורה, בימים הקרובים אמור להינתן פסק דין בבית הדין לעבודה בעקבות תביעה שהגיש סמנכ"ל העירייה לשעבר דני הרוש כנגד העירייה והעומד בראשה בן חמו, ולפיה הוא דורש פיצוי על פיטוריו מהעירייה ע"י ראש העיר. לטענתו, הוא פוטר בשל העובדה שסירב לערוך את מה שכונה אז "מפקד הארגזים". 
בכירים בעירייה העידו אז על כך שבן חמו ביקש מבני משפחתו ומחבריו להתפקד לסיעת מרצ על מנת לסייע למועמד מטעמו לזכות בראשות סיעת מרצ, מהלך שבדיעבד לא צלח ומי שזכה בראשות המפלגה היה הרסגור הנדין. לדבריו של חבר האופוזיציה לשעבר, "מי שהתנגד למפקד הארגזים הזה היה הרוש שכיהן כסמנכ"ל העירייה. הוא לא הסכים למהלך ולטענתו מרגע זה בן חמו החל להתנכל לו עד כדי פיטוריו. זה לעניות דעתי מה שהוביל לכדור השלג במיוחד אחרי שתבע את העירייה בבית הדין לעבודה".

"הם נמצאים כעת ממש לפני פסק דין. אני אישית לא יודע על אילו מהנושאים הוא נחקר במשטרה כי יש מספר פרשיות וחלקן כאמור כפי שמציינת המשטרה חשדות לעבירות שוחד", הוסיף הרסגור הנדין.

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "בעקבות האירועים האחרונים חשוב להבהיר כי אנו משתפים פעולה באופן מלא עם כל גורמי האכיפה ועושים ככל יכולתנו על מנת לאפשר להם לבצע את עבודתם נאמנה. מנהלי ועובדי עיריית כפר סבא המסורים והמקצועיים ממשיכים להעניק שירות מצוין לתושבי העיר".