חקירת אירוע קריסת המנוף היום (שני) בבת ים נמצאת בעיצומה. המשטרה עיכבה לחקירה את מנהל האתר ואת בעל החברה היזמית שבונה את הבניין. מן המשטרה נמסר כי החקירה מתנהל בשיתוף פעולה בין מפלג ההונאה לבין משרד התעשייה.



בתוך כך, בחברת "מבנים ונתיבים", לה שייך המנוף, מעריכים שמדובר בכשל טכני. מנכ"ל החברה, יובל עטיה, אמר הערב ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 2, כי למנוף היו היתרים ורישיונות והוא עבר את כל הבדיקות הדרושות. לדבריו, הוא אינו יודע מה הבא לקריסת המנוף. "לדעתי זה כשל טכני, אבל מוקדם מדי לדעת. נתחקר את זה, נלמד את הנושא ונהיה יותר חכמים", אמר.



סמוך לשעה 16:00 התקבלו קריאות במוקד המשטרה על קריסת מנוף באתר בנייה ברחוב הקוממיות פינת רחוב הנביאים בבת ים. המנוף קרס על הכביש (קוממיות) וחלקו נחת על חניון של בניין מעברו השני של הרחוב. כוחות משטרה רבים וכוחות הצלה כבאות והצלה ומד"א הוזעקו למקום ובשלב הראשון סגרו את הזירה ועסקו בפעולות של חילוץ והצלה של הנפגעים תוך ביצוע סריקות בזירה הרחבה לוודא שאין נפגעים נוספים. מהזירה פונו ארבעה פצועים, בהם המנופאי ופונה לבית החולים איכילוב ומאושפז בו כשהוא במצב בינוני ויציב וסובל משברים מורכבים. הוא צפוי לעבור ניתוח ולאחר מכן יוחזר לחדרו.



בחודש האחרון יצאו המנופאים למאבק עקב תנאי בטיחות לקויים ותנאי העסקה ירודים. כ-210 מנופאים התפטרו בסוף חודש ינואר ועשרות מנופאים נוספים לקחו ימי חופשה ומחלה. ההתפטרות ההמונית עלולה להוביל לעיכוב של פרויקטים רבים ברחבי הארץ. 



"הכתובת היתה על הקיר"


האירוע גרר תגובות רבות. יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר: "לא מתקבלת על הדעת ההפקרות בנושא הבטיחות בענף הבניה. הוכרז סכסוך עבודה לפני כשבוע. במידה והגורמים המוסמכים לטיפול בנושא לא יפעלו באופן מידי, לא נהסס להפעיל צעדים ארגוניים בכל ענף הבניה בישראל. די להפקרות ולזילות בחיי אדם. ליבנו עם משפחות הפצועים ואנו תקווה להחלמתם המהירה".   

יו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התייחס גם הוא: "הכתובת הייתה על הקיר וחבל שאחרי אינספור אסונות וזעקה אותנטית מצד המנופאים לא נעשה דבר מצד הממשלה. זו פשוט הפקרות כיוון שהמדינה אומרת לעצמה כנראה שהחיים שלהם שווים הרבה פחות. צריך להקפיא את כל הפעילות בענף הנדל"ן עד שלא ייפתרו הליקויים החמורים האלה. כמה אנשים צריכים למות כדי שהמסר יובן?"         

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו): "שוב אנחנו מתבשרים על תאונת עבודה קשה באתר בניה, הפעם מנוף שנפל בבת ים. התרענו אינספור פעמים על המצב הקשה בשטח ואף קיימנו דיון דחוף בוועדה בראשותי בנושא מאבק המנופאים. אנו חייבים לאחד כוחות ולהילחם בתופעה הקשה הזו שגובה חיי אדם ופצועים מדי יום. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים. וועדת העבודה והרווחה בראשותי תמשיך ותעקוב אחרי המתרחש באתרי הבניה".

ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן (מחנ"צ) ממובילי המאבק הפרלמנטרי בתאונות הבניה: "לצערי עוד תאונת מנוף, אינני מופתע. חוק שניסיתי להעביר לפני כחודש וחצי בנושא בטיחות המנופאים נדחה ע"י ועדת השרים לחקיקה. אנחנו במאבק לבטיחות בבניה בכלל, ולבטיחות מנופאים בפרט, ונפעל בכל הכוח ובשיתוף עם השר האחראי, חיים כץ, לשינוי מהיר של המצב".