בית המשפט העליון הגיב היום (רביעי) לערעור שהוגש על ידי חברת "חיפה כימיקלים" בנושא ריקון מכל האמוניה בחיפה. על פי ההחלטה, יעוכב ביצוע פסק הדין של בית המשפט המחוזי והרכב של שלושה שופטים יידון שוב בקרוב ויחליט סופית על ריקון המכל. עיריית חיפה, היועץ המשפטי לממשלה, התאחדות התעשיינים ועמותת 'צלול' יצטרכו להשיב לבית המשפט את תגובתם לפני מועד הדיון שייקבע.



מעיריית חיפה נמסר היום לאחר ההחלטה על העיכוב: "משחקי ההון שלטון מבית חיפה כימיקלים נמשכים, עיריית חיפה תפנה מחר לבית המשפט בבקשה לצמצם את צו העיכוב ולמנוע כניסת אוניה ואת מילוי המיכל. כמו כן, נפעל להקדמת הדיון במהירות האפשרית. כל יום שעובר מהווה איום על מעל למיליון תושבי מדינת ישראל".



ראש העיר חיפה יונה יהב אמר: "אני קורא לראש הממשלה ולשר להגנת הסביבה להמשיך ולתמוך בהסרת הסכנה מעל ראשיהם של כמיליון מתושבי המטרופולין ולהעדיף את האינטרס הציבורי על פני אינטרס בעל ההון".



לפני כחודש וחצי קבע בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה בראשות השופטת ג'אדה בסול כי על "חיפה כימיקלים" לרוקן את מכל האמוניה בעיר, זאת לאחר שהעירייה ביקשה להוציא לו צו סגירה. בית המשפט אסר על החברה למלא את המכל שוב והורה לחברה לדאוג לחלופה לצרכי המשק לשעת חירום לאחר הריקון. 



ההחלטה התקבלה במחיאות כפיים רבות באולם והשופטת ביקשה להרגיע את הנוכחים. לדבריה, "הנתונים שהציגה עיריית חיפה באשר למידת הסכנה שהמתקן מהווה הדירו שינה מעיניה".



המשמעות של ההחלטה היא שגם אם החברה לא תסיים להשתמש בכל העתודה של האמוניה במכל השנוי במחלוקת, בתוך התקופה שקצב בית המשפט, היא תהיה חייבת לרוקן את המכל עד אז. יש לציין כי "חיפה כימיקלים" חוכרת את המכל מהמדינה וכי לא כל 10 הטונות של האמוניה שמאוחסנים בו כרגע הם בשימוש החברה, כ-20% מתכולתו נמצאים בשימוש גורמים אחרים ובהם בין היתר מערכת הביטחון.