40% מהציבור חושב כי השסע הנתפס כעמוק ביותר הוא בין ימניים ושמאלנים ואחריו חרדים וחילונים - 22%, כך עולה ממחקר חדש שמתפרסם ונערך עבור תנועת "פנימה" שתוצג היום (שני) לראשונה במעמד חברי התנועה, בהם שר החינוך לשעבר שי פירון, רא"ל (במיל') בני גנץ, רא"ל (במיל') גבי אשכנזי ועוד. שסעים בולטים נוספים בחברה הישראלית הם בין חרדים ולהט"בים - 19%, ערבים ומתנחלים - 18%, שמאלנים ומתנחלים - 13% ואשכנזים ומזרחיים - 11%.



שסעים אלה לא מתאחים ופוגעים בקידום מדינת ישראל משום שהפוליטיקאים לדעת מרבית המשתתפים, לא מאפשרים לאוכלוסיה להתגבש ומעצם היותה פוליטיקה סקטוריאלית, מייצרת צורת מחשבה שעצם הפילוג יביא יותר מנדטים. 



מיהו פרימיטיבי?


על פי המחקר, החברה הישראלית מלאה בסטריאוטיפים - 73% מהחילונים חושבים כי החרדים מנצלים את המדינה בעוד 63% מהדתיים חושבים כי הערבים מנצלים את המדינה. 45% מהחילונים חושבים כי החרדים פרימיטיביים בעוד 53% מהדתיים חושבים כי הערבים פרימיטיביים. 43% מעולי ברית המועצות ו-38% מהערבים חושבים כי עולי אתיופיה הם פרימיטיביים.



55% מהחילונים ו-61% מהמזרחיים חושבים שהמוסלמים מסוכנים ונתונים דומים נמצאו כשבדקו איזו אוכלוסייה נחשבת למפחידה. אשכנזים נתפסים בעיני רוב המשיבים כאוכלוסייה התרבותית ביותר, מלבד 66% מעולי בריה"מ לשעבר שרואים בעצמם כתרבותיים ביותר ו-53% מהחרדים שרואים בעצמם התרבותיים ביותר ובאופן כללי ניתן לראות ששתי אוכלוסיות אלו מחשיבות עצמן כתורמות ביותר למדינה וכאמינות ביותר.



37% חושבים כי הצביון הרצוי של המדינה הוא מדינה יהודית, 29% חושבים כי הצביון הרצוי הוא שוויון זכויות לכל האזרחים ו-12% חושבים כי על המדינה להיות סובלנית לאנשים שונים.



חשוב להכיר את האחר


מבחינת היכרות עם האחר אפשר מעט להתעודד - 29% מהמשיבים רואים חשיבות גבוהה מאוד בהיכרות עם האחר מבחינה הרמה האישית ו-26% מהמשיבים רואים חשיבות גבוהה מאוד בהיכרות עם האחר לטובת המדינה. מנגד, בקרב החרדים היכרות זו נתפסת פחות חשובה בשתי הרמות ובקרב עולי בריה"מ היכרות עם האחר ברמה האישית נתפסת כפחות חשובה. אולם, 33.6% מהיהודים אינם מכירים באופן אישי אף חרדי, 38.5% לא מכירים מתנחל, 41.1% לא מכירים מוסלמי ו-50% לא מכירים אתיופי.



58% חושבים כי האיום מבחוץ הוא הגורם המלכד ביותר את החברה, בעוד 47% חושבים כי ההיסטוריה היהודית היא המלכדת ביותר. הקשר לאדמה נשאר מאחור עם 22% בלבד, יחד עם התרבות הישראלית - 14% וערכים דמוקרטיים - 12%. אבל, ברגע שמסתכלים רק על החברה הערבית רואים כי 36% רואים בערכים דמוקרטיים גורם מלכד, 25% בקשר לאדמה ו-17% באיום החיצוני.



בתנועת "פנימה" מסבירים כי "על אף שתוצאות המחקר אולי אינן מפתיעות, אך הן מדגישות את עומק הניכור, הפילוג והשנאה שהפכו להיות המאפיין הבולט של החברה הישראלית. המחקר מדגיש עד כמה השנאה היא תוצאה של חוסר היכרות בין החלקים השונים בחברה הישראלית ועד כמה הישראלים מונעים מסטיגמות ומדמוניזציה של האחר".



הסקר - "מפסיקים לפרק – מתחילים לחבר", בחן את השסעים בחברה הישראלית בשנת 2017 ונערך על ידי חברת ׳׳מדגם׳׳ בקרב 1,189 משיבים במהלך החודשים ינואר ופברואר.