"אנחנו מתכנסים פעמיים לישיבת חירום בטווח קצר כי התקשורת תחת התקפה", אמרה היום (שלישי) נשיאת מועצת העיתונות, השופטת (בדימוס) דליה דורנר, במהלך ישיבת המועצה בנושא הפגיעה החמורה בשידור הציבורי בישראל. בסיום הישיבה הוציאה המועצה הודעה בה היא מגנה בחריפות את הפגיעה החמורה והנמשכת של הממשלה והמערכת הפוליטית בשידור הציבורי בישראל, את העיסוק הכפייתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיה זו ואת ניסיונותיו "להשיג שליטה בשידור הציבור הישראלי באמצעות המתווה החדש שסוכם עם שר האוצר משה כחלון", לדבריהם.



"התקבלה החלטה לא רציונלית שמשאירה את העיתונאים בחוסר ביטחון, זה ניסיון השתלטות פוליטי, הם לא מתביישים, הדברים נאמרים על ידי הפוליטיקאים בצורה גלויה ואז יש לנו שתי קבוצות של עיתונאים שתוקפים אחד את השני, כמו שאמר יו"ר ההסתדרות, משסים אותם זה בזה", אמרה דורנר בתחילת דבריה. "סוף הדרך היא פגיעה בחופש העיתונות. אני שומעת שראש הממשלה אומר שהתקשורת לא בסדר, בעוד שהכל יפה במדינה - היא משרה דכדוך. התקשורת לא פה כדי לשמח את הלב, התקשורת חופשית כדי להביע דעות מגוונות ולהביא את המציאות לידיעת הציבור. איך יהיו בחירות חופשיות אם תהיה רק יכולת לשבח את השלטון? הדמוקרטיה שלנו חלשה, העיתונות היא שומר הסף. אם הפוליטיקאים היו אוהבים את התקשורת זה היה סימן מובהק שהיא לא ממלאת את יעודה".



יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, אמר במהלך הדיון כי "די ברור שמי שמקבל את ההחלטות הדבר האחרון שמעניין אותו זה העובדים, הם לא היו שיקול ואף אחד לא ראה את טובתם. צריכה לצאת מפה קריאה להתחיל לתת יחס אחר לעובדים".



ד"ר ענת פלג, חוקרת תקשורת ומשפט ועיתונאית לשעבר בקול ישראל, אמרה כי "תפקידה של מועצת העיתונות זה לראות שלב אחד קדימה, מה שקורה היום והדרך שבה הצליחו המהלכים האחרונים להקים איש נגד רעהו זה יהיה השלב הבא. אני מבקשת מדורנר ליזום פגישה עם ראש הממשלה ולהביא בפניו את הדברים שהוא אוטם את אוזניו וללכת שלב אחד קדימה כי המקרה הזה הוא מקרה בוחן. אם נצא מכאן משוסעים ישיבת החירום הבאה היא רק עניין קצר". דורנר התייחסה לבקשת ד"ר פלג ואמרה: "אני לא צריכה לשוחח עם נתניהו, דעתו ברורה והזדעזעתי".



תאגיד חדשות נפרד



כזכור, במוצאי שבת נערכה הפגנה ברחבת קריית הממשלה בתל אביב בה השתתפו מאות מפגינים נגד הסכם הפשרה בין ראש הממשלה נתניהו לשר האוצר כחלון בנושא תאגיד השידור הציבורי החדש. על פי ההערכות, המתווה החדש יביא לפיטורי מאות מעובדי התאגיד. המפגינים חסמו את דרך בגין וסירבו להוראות המשטרה לפנות את הדרך.



מפגינים נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי. צילום: אבשלום ששוני
מפגינים נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי. צילום: אבשלום ששוני



על פי המתווה שנחתם בין הצדדים, התאגיד יעלה לשידור באיחור של שבועות ספורים מהמועד שנקבע - ה-30 באפריל, אך לא יאוחר מסוף חודש מאי. במסגרת הפשרה יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן".



עוד נקבע בפשרה, שגיבשו מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.