רבות דובר על הפערים ההולכים וגדלים בין הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ובין המעמדות המבוססים, פערים שיש להם השלכות מרחיקות לכת על חוסנה של החברה. על רקע זה הוקמה לפני כעשר שנים התוכנית "פותחים עתיד", לקידום ילדים ומשפחות מהפריפריה ולהענקת ביטחון, כלים והזדמנות שווה למימוש הפוטנציאל הטמון בהם.

מדובר במיזם של הסוכנות היהודית הפועל בשבע השנים האחרונות בתמיכת חברת האנרגיה נובל אנרג'י ב־36 רשויות מקומיות שונות ונותן מענה חינוכי לעשרת אלפים ילדים ומשפחות בישראל – מקריית שמונה בצפון הארץ ועד אילת בדרומה.
השבוע, לקראת חג הפסח, צעדו 3,000 ילדים מ־36 יישובים עם הוריהם ועם נאמני התוכנית בטיול הגיבוש "פותחים עתיד בשביל ישראל". בצעדה הבלתי נשכחת השתתפו גם אנשיה של נותנת החסות לתוכנית, חברת נובל אנרג'י, ובהם המנהל הארצי ביני זומר וכן בכירי הסוכנות היהודית ובראשם היו"ר נתן שרנסקי. 

"במרכז העשייה פועלים 300 נאמנים - אנשי חינוך בני המקום המלווים פרטנית, קבוצתית וקהילתית ילדים ומשפחות בשעות הבוקר ואחר־הצהריים", מסביר שי לצר, מנכ"ל התוכנית. "המטרה המרכזית שלנו היא לחזק את הדימוי העצמי של הילד ושל המשפחה ולתת להם, בתהליך העשוי לארוך שלוש עד חמש שנים, כלים להתמודדות עם אתגרי החיים. שינוי אצל ילד חייב לשים את המשפחה במרכז וליצור גשר בין הילד ומשפחתו ובין מערכות החינוך והרווחה".
כל נאמן עובד במשרה מלאה עם 16 ילדים בכיתות ב' עד ט' וכן עם משפחותיהם, ומלווה אותם בכל תחומי החיים: האישיים, המשפחתיים, הלימודיים והחברתיים. נוסף על זה פועלת התוכנית להנגשת השירותים החברתיים והמשאבים הזמינים בקהילה. היא מעודדת את מעורבות המשפחה בתהליך השינוי ומעצימה את הורי הילדים דרך ליווי אישי וקבוצות במגוון נושאים, כגון הורות, מיצוי זכויות והתנהלות כלכלית נבונה.
נאמנה כזו היא שושי ששון מבאר שבע. "הגעתי לתוכנית לפני שלוש שנים מפנימייה טיפולית לנוער בסיכון", היא מסבירה. "אני רואה את בעבודה שלנו שליחות. אני לא מרגישה שאני בעבודה אלא בעשייה יומיומית שיש בה המון־המון סיפוק. האפשרות שניתנת לנו להיות חלק חשוב בתהליך ההתבגרות של הילדים היא זכות".
שושי חונכת בין היתר את הילד אמיר. היא מספרת: "אמיר הגיע אלי מופנם וחסר ביטחון, כמעט שלא מדבר על עצמו אבל נוקט אלימות לרוב. ילד חכם מאוד, מבין עניין ורציני. בשנה הראשונה עמו עבדנו על נושא הדימוי העצמי והאלימות ועל מציאת דרכים חדשות לתקשר עם חברים. צירפתי אותו לחוג התיאטרון של התוכנית כי הבנתי שהוא צריך מקום שייתן לו את היכולת להיפתח ועוד כלים להבעה עצמית. הוא השתתף בהצגת סוף השנה, וזה היה שינוי אדיר ביחס למקום שהיה בו קודם".
כששושי חיפשה דרכים נוספות לתעל את האנרגיות של אמיר ולאפשר לו לפרוק אותן, וגם להפיג את השעמום שלו ולצקת תוכן נוסף לחייו, הוא צירפה אותו לחוג הכדורגל של תוכנית "עתיד אדום", המתקיים בשיתוף קבוצת הפועל באר שבע, אלופת המדינה. "אמיר מעיד על עצמו שהוא מרגיש שהתוכנית עזרה לו להיות בטוח יותר בעצמו", מגלה שושי. "יש בו ביטחון להגיד את שעל לבו. יש לו עוד חברים והוא יכול להמשיך להתקדם בלימודים".
 עדי אמיר קנול, מנהלת האחריות התאגידית בנובל אנרג'י, מסכמת: "בכל מפגש שלנו עם הנאמנים אנו מגלים אנשים יוצאים מן הכלל המייחדים יום־יום את זמנם בפעילות למען הקהילה ונוגעים בחייהם של ילדים רבים. היום אנחנו רואים ב"פותחים עתיד" אחד משותפינו החשובים ביותר בתחום העשייה החברתית. מעבר לתמיכה הכספית בתוכנית, השותפות מתבטאת בקיום ימי התנדבות של עובדי החברה בכל שנה, הכוללים שיפוץ של מרכזי "פותחים עתיד", וכן ימי כיף בליווי מתנדבי החברה ועוד. שמחנו להשתתף בחגיגות העשור של התוכנית והתרגשנו מאוד לראות את הילדים צועדים לאורך שביל ישראל".