ברחבי הארץ נפתחו הערב (שני) מוצאי שביעי של פסח, חגיגות המימונה המסורתיות וכמדי שנה יצאו גם הפעם השרים, חברי הכנסת ואישי הציבור למוקדי החגיגות, הצטלמו עם מופלטות נוטפות דבש ועם בגדי החג המסורתיים, טעמו ממטעמי החג ואיחלו למארחים ולאורחים "תרחבו ותסעדו".
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה התארחו באירוע המימונה של אהרון ואילנה לוי, בחדרה. "החג היפה הזה, הצבעוני הזה, התחיל כחג של עדה אחת, והפך לחג של כל העדות והוא מסמל את אהבת ישראל. יש בו הרבה אהבה, הכנסת אורחים, אחווה, חום ושמחה. הרבה שמחה", אמר נתניהו, "יש ברוך השם במה לשמוח. אתם רק צריכים להסתכל מסביב ואתם רואים את הפלא הזה של מדינת ישראל. אתם רואים את האי הזה של הקדמה, של היציבות, של הביטחון ושל הערבות ההדדית".



יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג דילג אתמול בין ארבע חגיגות מימונה. הוא החל את סיבוב המופלטות בבית משפחתו של ריצ’ארד פרס בבית שמש, משם המשיך למשפחת בן סעדון במודיעין, אחר כך נסע למשפחת קיסוס בחולון וקינח אצל משפחת כהן ביפו. הוא אמר במימונה בבית שמש: "באתי לשמוח הלילה עם אחיי ואחיותי במימונה, שמחה ואהבה בלי חנופה ובלי פטרונות. אנחנו עם אחד, כל שבטי ישראל, עם ארץ אחת, מדינה אחת, אותה אמונה ותפילה וארון ספרים ושולחן וצלילים משותפים, אותן דאגות ואותה שותפות גורל".
מירי רגב במימונה

הוא הוסיף כי "המימונה מבשרת את המאחד והמלכד שבעם ישראל. אבל דווקא בחג הזה חשוב לומר גם אמיתה כואבת - בשנים האחרונות יש מי שבחר לנהל שיח מסית ופוגע נגד חלקים גדולים בעם".

לדבריו, מעולם לא היתה מנהיגות שכה פגעה והכפישה את בני עמה שלה, שסכסכה בין קבוצות ובאה בהכללות מקוממות. "אין לנו ארץ אחרת. אין לנו עם אחר. אבל יכולה וצריכה להיות לנו מנהיגות אחרת", הוסיף, "אני אפעל לכינון של גוש מרכזי שאוהב את עם ישראל ואת מדינת ישראל ללא הבדל של דת גזע ומין. הגוש הזה יביא למנהיגות שמשרתת את העם, את העם כולו ולא את עצמה. תרבחו ותסעדו, תשמחו ותתאחדו".
 
נשיא המדינה ראובן ריבלין התארח אמש בחגיגת המימונה בביתו של פיני סבח באשקלון. השרה מירי רגב חגגה כמדי שנה בחגיגת המימונה המפוארת באשדוד, שנערכת באופן מסורתי בביתו של משה בן זקן, היועץ הבכיר של השרה. חגיגת מימונה רבת משתתפים נערכה גם בבית שאן, בביתו של סגן שר השיכון ז’קי לוי. בין החוגגים, היה גם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ. 

סגן השר ז'קי לוי


חבר הכנסת דוד ביטן במימונה


ישראל כץ במימונה


גם שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) בילתה אמש בארבע חגיגות מימונה - בנווה חורש, בדימונה, ביבנה ובאשדוד. יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, התארח באשקלון במימונה אצל סגן ראש העירייה ואיש כולנו תומר גלאם. גם מקומו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לא נפקד מאירועי המימונה והוא התמודד בגבורה עם המופלטות בתל אביב, לוד, גן יבנה אשדוד.

השרה איילת שקד במימונה

 

"אנשים לא יכולים להתאפק וטועמים מהמאפה לפני שמגיעים לרכב"



פסח הסתיים ואחרי שבוע נטול מאפים - הלחמים והלחמניות חוזרים למאפיות. אלפים גודשים הערב (שני) את מאפיות בכל הארץ וממלאים שקיות עם פיתות חמות ודברי מאפה. לעיתים נוצרו תורים של קונים על רקע ריחות המאפים.



"נערכנו מראש לקראת מוצאי פסח. הגדלנו פי כמה את מספר העובדים והערב עובדים כאן 40 מוכרים ועוד עשרות אופים", סיפר אליאס אבולעפיה, הבעלים של מאפיית אבולעפיה הוותיקה ברחוב יפת ביפו, "הכנו כמויות גדולות של מאפים מסוגים שונים, פי כמה מאשר ביום רגיל, כדי שלא יהיה מחסור. יש לנו ניסיון ובמוצאי פסח מגיעים אלפים". הוא הוסיף: "נראה לי שאפילו הגיעו הפעם יותר מאשר בשנה שעבר".



מאפיית אבולעפיה ביפו. צילום: אבשלום ששוני



תנועת הקונים במאפיית אבולעפיה לא פסקה לרגע. "זה נראה כמו בתחנת רכבת. אנשים ממלאים שקיות עם מאפים וישנם כאלו שלא יכולים להתאפק וכבר טועמים מהמאפה החם לפני שמגיעים לרכב", סיפרה רינה, שהגיעה כמידי שנה לקנות מאפה לאחר צאת החג.