ערב יום השואה

17:00:
עמותת עמך לתמיכה נפשית בשורדי השואה תקיים בבית יד לבנים באשקלון את טקס יום הזיכרון שיערכו ניצולי שואה המסתייעים בעמותה. לאחר מכן יתקיימו מעגלי שיח רב־דורי עם תנועות הנוער ברחבת היכל התרבות בעיר. אירועי עמך יתקיימו ברחבי הארץ גם למחרת.



17:00: מאות צפויים להשתתף ב"מצעד למען החיים" של עמותת אביב לניצולי השואה, שייערך כמדי שנה בתל אביב. המטרה: להזדהות עם ניצולי השואה, לזכור את הגיבורים ששרדו, להושיט להם יד ולהעלות את המודעות לזכויותיהם. המצעד ייפתח בעצרת ברחבת הבימה. העמותה מסייעת לניצולים ולבני משפחותיהם לקבל את זכויותיהם בעזרת עורכי דין. העזרה ניתנת ללא תשלום וכבר סייעה ליותר מ־60 אלף ניצולים להשיג קצבאות והטבות.



17:00: אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, משתתפת זו השנה השישית במיזם "זיכרון בסלון" ־ יוזמה חברתית המאפשרת לציין את ערב יום השואה בסלון הבית, בין משפחה וחברים, במפגש המורכב מעדות, חלק אמנותי ודיון.


הערב ומחר יתקיימו 15 מפגשים בסניפי העמותה ברחבי הארץ. אחד האירועים הבולטים יהיה הערב ברמת גן, בשעה 17:30, ובו תמסור עדות שורדת שואה מתאומי מנגלה, מתנדבת ותיקה בעמותה. בנהריה ימסור מחר בשעה 17:30 עדות ניצול שואה שבנו מתמודד עם מגבלה נפשית. אירועים נוספים יתקיימו בראשון לציון, ברחובות, בהרצליה, בעכו, בקריית אתא, בלוד, בקריית אונו, בעפולה, בקריית שמונה, בכפר סבא, בתל אביב ובחולון. פרטים נוספים: באתר אנוש או בדף הפייסבוק של העמותה.



20:00: עצרת זיכרון ממלכתית בכיכר מרד גטו ורשה ביד ושם בירושלים. השנה יעמוד יום הזיכרון בסימן "לחלץ תווי פניהם" - סיפורו של היחיד בשואה. נאומים של הנשיא ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. יודלקו שש משואות של שורדי שואה - משה העליון, משה יעקובוביץ', ג'נין בוהנה סבן, משה פורת, מקס פריבלר ואלקה אברמוביץ' ויוקרנו סרטונים עם סיפורם של מדליקי המשואות. משמר כבוד צבאי ילווה את הטקס, יוקראו תהילים וקדיש של הרבנים הראשיים ותפילת אל מלא רחמים.



יד ושם ממשיך במבצע "לאסוף את השברים", לאיסוף מסמכים, תעודות, יומנים, תצלומים, חפצים ויצירות אמנות מתקופת השואה הנמצאים בידיהם של אנשים פרטיים בארץ. לפרטים: 02-63443888.



20:00: עצרת הזיכרון המסורתית במכון משואה שבקיבוץ תל יצחק במעמד ח"כ ציפי לבני ואלוף תמיר היימן, מפקד המכללות הצבאיות והגיס הצפוני. העצרת השנה - בסימן העדים האחרונים ממשפטו של אדולף אייכמן. את שש משואות הזיכרון ידליקו ניצולי שואה שהיו קשורים למשפט.



יום השואה



10:00: צפירת דומייה בת שתי דקות לזכר הנספים. מיד לאחר מכן יחלו טקסים ועצרות בבתי הספר, במחנות צה"ל ובמוסדות ציבור. ביד ושם ייערך טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפות הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, הרמטכ"ל איזנקוט, קנצלר אוסטריה, ראש עיריית ירושלים, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.



11:00: בטרקלין שאגאל בכנסת ייערך הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בסימן "לחלץ תווי פניהם", שבמהלכו יוקראו שמות של יהודים שנספו בשואה על ידי נבחרי ציבור. במקביל יתקיים הטקס גם באוהל יזכור שביד ושם. לפני טקס הקראת השמות יודלקו בכנסת שישה נרות זיכרון במנורת "השישה", לזכר היהודים שנרצחו בשואה, על ידי משפחות ניספים, בהם יעקב נחמיאס, דודה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ואתי בן ארי, אמה של ח"כ מירב בן ארי. בטרקלין הסמוך לבמת האירוע תוצג תערוכה מעבודותיהם של האמנים ניצולי השואה, יצחק בלפר וחוה פרסבורגר.



13:00: טקס האזכרה המרכזי לנספים באוהל יזכור שביד ושם. עד 14:30 תתקיים במקום פעילות לקהל הרחב: הכרה עם מומחי יד ושם שיחשפו מסמכים, תעודות, יצירות וחפצים שאינם מוצגים לציבור ביומיום. ההשתתפות על בסיס מקום פנוי. משך כל פעילות כ־30 דקות. מידע באתר יד ושם.



17:30: עצרת תנועות הנוער ב"בקעת הקהילות" ביד ושם.



19:00: עצרות נעילה בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי.