אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה לשנת תשע"ז נפתחו היום (ראשון) אחר הצהריים בבית 'יד לבנים' בירושלים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם והרבנים הראשיים לישראל. מוקדם יותר היום נחנך בהר הרצל היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, המכיל את שמותיהם של הנופלים. הטקס נערך בנוכחות נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, המפכ"ל רוני אלשיך ומשפחות שכולות.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס ב'יד לבנים': "עננה של תוגה אופפת היום את מדינת ישראל. אנחנו מציינים היום את הערבות ההדדית ושותפות הגורל שקושרת את כל חלקי העם למשפחת השכול. זה מקור ייחודי של חוסן ועוצמה, כולנו יחד מרכינים ראש לזכרם של 23,544 חללי מערכות האומה ואלפים אחרים שנפלו ביד מבצעי הטרור. עם אחד אנחנו ולהכל ברור שאלמלא קורבנם של הבנים והבנות לא היינו בני חורין בארצנו. בזכותם קמנו, בזכותם אנו חיים".



"מדינת ישראל היא פלא היסטורי, אנו ניצבים כחומה בצורה מול אויבנו. איננו מגלים רפיון ואיננו שומטים את הנשק מידינו, רק כך נשיג שלום עם אלה משכנינו שרוצים בזאת", הוסיף.



נתניהו ואדלשטיין בטקס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו ואדלשטיין בטקס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: "השנה, אנו מחבקים אתכם יותר מתמיד ומתחייבים שמעמדכם יישאר מעל לכל מחלוקת ומחוץ לכל ויכוח. כפי שהם ידעו לחיות כמשפחה אחת בשדה-הקרב ובשגרה, עלינו לחיות כמשפחה אחת – גם בקושי וגם בשגרת היום-יום".



אדלשטיין אמר בנאומו כי העליונות של מדינת ישראל מושגת בזכות הבנים והבנות, הלוחמים והלוחמות, גיבורי שדה-הקרב וזירות הטרור. "הגם שפנינו כל העת לשלום עם שכנינו", אמר, "אנו יודעים היטב כי לעת עתה עלינו לפקוח שבע עיניים כדי לשמור על בטחון מדינת ישראל ואזרחיה. לשם כך, עלינו לשמור על צה"ל חזק ומתקדם, ערכי ומוסרי, בשגרה ובלחימה".



"צה"ל היה ויישאר צבא העם, כל עוד ישאב את כוחו ועוצמתו - מהעם. לכן, נוסיף לתת גיבוי מלא לחייליו ולקציניו, המתמודדים בכל רגע עם אתגרים מורכבים ורגישים מאין כמותם", הוסיף. בשעה 20:00 תישמע צפירת דומייה בת דקה בכל רחבי הארץ ואחריה יתקיים טקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי ואירוע "שרים לזכרם" במשכן הכנסת.



מחר בשעה 11:00 תישמע צפירה נוספת בת שתי דקות ומיד אחריה יתקיימו טקסי האזכרה הממלכתיים בהר הרצל ובקריית שאול. בשעה 13:00 בצהריים יתקיים טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל.