בתום יום קשה של זיכרון, חגיגות העצמאות נפתחות. טקס הדלקת המשואות בהר הרצל התקיים הערב (שני) בהר הרצל בירושלים, בסימן 50 שנים לאיחוד הבירה. בין מדליקי המשואות יהיו: אורי מלמיליאן, הכדורגלן המיתולוגי שהביא לבית"ר אליפות ראשונה, פרופ' אחמד עיד, מנהל המחלקה לכירורגיה כללית בבית החולים הדסה הר הצופים, פרופ' אמנון שעשוע, מייסד חברת מובילאיי שנמכרה השנה ברכישת ענק לאינטל, הסופר אלי עמיר, והזמר יהורם גאון, המזוהה כל כך עם העיר (ראו תיעוד למטה).


בברכתו הרשמית בטקס אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו מגשימים את החלום הגדול של המדינה. מפתחים טכנולוגיה מהפכנית, מובילים בחקלאות, שומרים על הגבולות, ומבטיחים את כוחו של צה"ל כשאני פוגש את הילדים שלנו אני יודע שנוכל לכל אתגר. מנהיגי העולם שואלים אותי בהשתאות: מה הסוד שלכם? הסוד שלנו זה אזרחי ישראל אזרחים חמים עם לב ענק".



 
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, פתח את הדלקת המשואות ואמר: "לא כל דבר בחיים שלנו הוא ימין או שמאל. לא כל ימין - הוא ימין פשיסטי, ולא כל שמאל - הוא שמאל בוגדני. אם נמשיך בדרך פסולה זו, נוביל לפלגנות ונביא על עצמנו חורבן. עלינו לראות את ישראל כתלכיד אחד". 

הטקס מזניק את אירועי העצמאות עם מופעי הזיקוקים המסורתיים בערים ולאחר מכן הופעות המוזיקה והבידור בכיכרות המרכזיים. מחר יצאו המוני בית ישראל לבסיסי צה"ל שיהיו פתוחים ויצפו במטסי חיל האוויר. בבוקר יתקיימו הטקסים המסורתיים של החיילים מצטייני הנשיא וחידון התנ"ך, ובערב יוענקו פרסי ישראל. 

יולי אדלשטיין בטקס. צילום: מרק ישראל סלם


טקס הדלקת המשואות המסורתי הוא הראשון מזה 35 שנים עליו לא מפקד אל"ם (במיל') דוד רוקני. אל"ם שמעון דרעי יחליף אותו. השניים נראו נרגשים היום, כשנפגשו ברחבת בהר הרצח. דרעי אמר למעריב: "אמרו לי לקחת תרגילים ממוחשבים למסדר, אבל רוקני הוא המחשב שלי. אמרתי שאני מוכן לפקד על הטקס, אבל רק אחרי שרוקני יחליט שהוא מפסיק. אי אפשר שלא להתרגש".

רוקני (84), שהגיע לראשונה בלבוש באזרחי, אמר: "אני מאוד מתרגש. פעם ראשונה שאני בהר הרצל לא במדים, אבל זה תמיד מרגש. אני בטוח שהטקס יעבור למופת. זאת מסורת אצלנו". 

המפקד החדש של הטקס, שמעון דרעי עם המפקד המיתולוגי במשך עשרות שנים, דוד רוקני. צילום: משה כהן