ביום ראשון, ערב יום הזיכרון בו התאבלה המדינה על מתיה, שכב אשר קליף מרצונו החופשי לשלוש שעות על שולחן המנתחים בהדסה עין כרם להוצאת כליה אחת מתוך שתי כליותיו הבריאות שהועברה בהצלחה לחולה כליות מהעדה החרדית שאותו קליף אינו מכיר – כלומר, תרומה אלטרואיסטית. קליף בחברה טובה של תורמים אלטרואיסטים בישראל, כאשר מדינת ישראל היא מובילה בעולם בתחום זה ונמצאת בין המדינות בהם נרשם השיעור הגבוה ביותר בעולם של תורמים אלטרואיסטיים של אברים לאנשים אותם הם אינם מכירים.



את החיבור הזה בין התורם הבריא ונתרם החולה ייצרה עמותת 'מתנת חיים' שמעודדת אנשים המתאימים לתרום את כלייתם להצלת חיים, כאשר הפעילות נערכת סביב תרומה אלטרואיסטית – התנדבותית בלבד. הארגון מושתת על בסיס התנדבותי – ללא כוונות רווח וטובות הנאה – המניע היחיד הוא הרצון והנכונות להציל חיי אדם.. אנשי העמותה משוחחים רבות עם קרובי משפחה מתלבטים על אודות האפשרות של תרומת כליה. מקיימים חוגי בית וכנסים על מנת להסביר את הנושא ולעורר את תחושת האחריות וההתנדבות בסביבתו הקרובה של החולה. מציאת תורמים מתנדבים לחולים שאין באפשרותם להשיג תרומה מן המעגל המשפחתי בשל סיבוכים שונים.



החיפוש כולל מסעי פרסום נרחבים, כתבות הסבר וראיונות בעיתונות ובמדיה .ליווי צמוד של החולה והתורם בדרכם הארוכה עד לתרומה, בתקופה ממוצעת של ארבעה חודשים. הליווי כולל יעוץ רפואי ובירוקרטי, ותמיכה פיזית ונפשית לאורך כל התהליך. באתר העמותה מעידים שביוזמת החיבורים שיצרה העמותה בוצעו 140 השתלות כליה מוצלחות מאז 2009, והמספר עולה כל הזמן. "המטרה שלנו היא לחסל את רשימת ההמתנה במדינת ישראל לכליות. מטרה זו בת השגה".



התורם אשר קליף, בן 34 ואב שישה ילדים, ל"מעריב": "אני מרגיש מושלם. אושר גדול. יש קצת כאבים, עדיין טיפה צולע אבל ברור לי שזה יעבור מהר ואני אוכל לשחק כדורגל. זה התחיל באשתי שרצתה לתרום ולא הסכמתי. היא לא ידעה אז אבל הזמנתי ניירת של "מתנת חיים" ותרמתי כלייה בעצמי. אשתי קונדיטורית מאוד מצליחה ולא יכולה להתנתק ולי יש יותר אפשרות לעשות את זה כי אני שכיר וזה היה יותר קל עבורי. דיברתי עם הנתרם היום. מאוד חיכיתי לתרומה הזו אבל ברגע שפגשתי אותו ואת המשפחה שלו, הבנתי איזו זכות זו. אני מרגיש בשיא הרצינות שאני חייב לו תודה שהוא קיבל את הכליה שלי"



אם המושתל: "נולד לי הבן מחדש"


המושתל, גבר בסוף שנות השלושים לחייו, סובל קרוב לעשור מאי ספיקת כליות. "הסיפור שלי מתחיל בהדסה. כאן אבחנו אותי ושמרו לי על תפקוד כליות סביר ללא צורך בדיאליזה" הוא העיד, אך הוסיף כי "לאחרונה מצבי החמיר ולא היה ספק שאני בדרך לקריסה. אשר ותרומת חיים עם הרב הבר תפסו אותי באוויר, ועם נטע מתאמת ההשתלות בהדסה דאגו לי כמו למלך. ודוקטור עאבד חלאילה שטיפל בי היה נפלא. אמו של המושתל אומרת: ״נולד לי הבן מחדש ויש לי מעכשיו עוד בן: אשר שתרם את הכליה״.



בדפי הפייסבוק של חברים ומשפחה של קליף נכתב "בעזרתכם הבוקר נכנס אשר לניתוח בביה"ח הדסה עין כרם. לא כי הוא חולה או משהו כזה. הוא תורם כליה לאיתן -אדם שהוא לא פגש מעולם, והאמת אני מקנא בנתרם שאשכרה חלק מהגוף של אשר ילווה אותו לכל חייו" ורעייתו של התורם כותבת: "ערב יום הזיכרון ואנחנו בכירורגית עין כרם אני והוא. יש לו לב אחד ענק ו-2 כליות. עוד כמה שעות תהיה לו כליה אחת ולב עוד יותר ענק. בעלי זכה/בחר להיות תורם אלטרואיסטי, לתרום כליה ולהציל חיים . ואני זכיתי שהוא בעלי. תודה".



ד"ר הדר מרחב מנהל יחידת ההשתלות בהדסה, שביצע את ההשתלה של הכליה של קליף , מעיד שתופעת התרומה האלטרואיסטיות הולכת ותופסת תאוצה בשלוש השנים האחרונות, בעיקר על רקע פועלו של הרב הבר ואשתו, שהקימו את עמותת מתנת חיים שפועלת לארגון וויסות של התורמים הללו. ד"ר מרחב ל"מעריב": "בציבור הדתי והחרדי זו מצווה גדולה לתרום אברים מן החי והתרומות מגיעות מכל עם ישראל. זה שיפר מאוד את מצב רשימת ההמתנה הארוכה ונותן סיכוי יוצא מן הכלל לאנשים שזוכים בתרומה לחיים נורמליים



"מדובר בתרומה אלטרואיסטית, ויש קפדנות יתר גם מצד הרשויות וגם מצדנו לגבי הבריאות הנפשית והפיזית של התורם, כדי שלא ייקרה חס וחלילה מצב של נזק לתורם. נעשה גם מאמץ שמקבלי הכליות ישמרו על הכליות הללו ויגלו נכונות מלאה והיענות מלאה למעקב הרפואי ראוי ונכון לאחר ההשתלות כך שהכליות לא תתבזבזנה מחוסר תשומת לב של מקבלי הכליות. בשנתיים האחרונות בוצעו כמאה השתלות כאלה בארץ מתוכם ומתוכם אנחנו ביצענו עשרות השתלות מסוג זה. זאת תופעה יוצרת מן הכלל בנדיבותה".