מאות מועמדים ללימודי רפואה טוענים נגד אוניברסיטת תל אביב כי היא שינתה את הרכב הציון של מבחן המהווה חלק מהליך הקבלה ללימודי רפואה בדיעבד, וזאת מבלי להודיע מראש למועמדים על השינוי. לדבריהם, זוהי הטעיה שגרמה להם נזקים שונים, ביניהם כלכליים. הסטודנטים החליטו בתגובה לפתוח במחאה בפייסבוק שאלה הצטרפו כבר כ-200 אנשים.



בראיון בלעדי ל"מעריב" טוענים הסטודנטים שהאוניברסיטה שינתה להם את תנאי הקבלה רטרואקטיבית, ומעבר לעגמת נפש שגרמה להם דחיית מועמדותם הם נאלצו לספוג גם נזק כלכלי של ממש.



המועמד א' (השם המלא שמור במערכת) הסביר: "האוניברסיטה מקיימת כל שנה, במהלך שבע השנים האחרונות, מבחן קבלה מרכזי למסלול הארבע שנתי לרפואה. זה המבחן הקובע והציון שלו קבע את המעבר לשלב הבא של המיונים. במקביל למבחן הידע הגדול, יש מבחן נוסף שהציון שלו מייצג רק בין 10% ל-20% מהציון הכולל של שלב הביניים".



לדבריו, "לקראת המבחן הזה ההכנה לא מעמיקה, והוא מכונה 'המבחן הקטן', שלא זוכה לשום הכנה מסודרת מהאוניברסיטה. למעשה, אנחנו לומדים אליו בסך הכול כשבועיים. זהו מבחן הבודק חשיבה אנליטית, שזהה למבחן הפסיכומטרי, אם כי הוא ברמה מעט גבוהה יותר ממנו. כל השנים היו כאלהמ שהצטיינו במבחן הגדול ולא במבחן הקטן ולמרות זאת כל אלה עברו לשלב הבא בזכות הציון הגבוה במבחן הגדול".



לטענתו, "אנשים בעלי סיכויים גבוהים להתקבל ללימודי רפואה, נופו השנה בצורה לא הוגנת עקב צורת חישוב חדשה של הציונים, שהפכה את המבחן הקטן לכזה המהווה 40% ממשקל הציון הכללי, עליה לא הודיעו לנו מראש, בשונה ממה שהיה בשנים הקודמות. זה מנע מאתנו להתכונן למבחן שהיה עד כה זניח ולכן רבים נכשלו, ובכך נמנעה מהם באופן לא הוגן, לכאורה, היכולת לעבור לשלב הבא. למעשה, גם אנשים שקיבלו השנה ציון קטסטרופלי במבחן המרכזי וציון סביר במבחן האנליטי עברו שלב".



"השיטה מונהגת רק באוניברסיטת ת"א"


"השיטה הזו הייתה מונהגת רק באוניברסיטאות בר אילן ותל אביב", מספר א', ומוסיף: "כשמחינו עד השינוי הרטרואקטיבי של שיטת החישוב בר אילן שינו אותו בחזרה למה שהיה והבעיה שם נפתרה, אך באוניברסיטת תל אביב שיטת החישוב לא השתנתה ואנחנו חשים מרומים. מדובר ב-300 סטודנטים שקיבלו ציון גבוה במבחן המרכזי וציון נמוך במבחן האנליטי. בקבוצת המחאה בפייסבוק יש 200 גולשים פעילים שמוחים".  



"האוניברסיטה למעשה אמרה לנו שזו בעיה שלנו ואנחנו לא מסכימים עם האמירה הזו. אחרי הכך, מדובר בתהליך יקר. אני, למשל, עזבתי עבודה טובה ומסודרת עם שכר של 10,000 שקל לחודש ולקחתי הלוואה בסך 10,000 שקל. זה נזק עצום עבורי וכמוני יש רבים".



מאוניברסיטת ת"א נמסר בתגובה: "אין כל בסיס לטענה כאילו שונתה שיטת החישוב של הבחינות למועמדים לרפואה במסלול ה-4 שנתי. הליך הקבלה למסלול זה מורכב משני שלבים: הציון קוגניטיבי (הבודק ידע וכישורים אנליטיים) ומבחן אישיות, אליו מוזמנים המועמדים על בסיס התוצאות של הציון הקוגניטיבי. בסוף התהליך משקלו של הציון הקוגניטיבי הוא  55% ומשקל מבחן האישיות .45%. 
יצוין כי  המרכיבים של הציון הקוגניטיבי לא פורסמו  בשום שלב. השנה החליף את מבחן ה-GRE  מבחן ידע הנערך על ידי הפקולטה לרפואה, כאשר את הציון הקוגניטיבי  מרכיבים  מבחן הידע ומבחן חשיבה אנליטי. השאלון הביוגרפי שנכלל בעבר בציון הקוגניטיבי הועבר לשקלול הציון הלא קוגניטיבי. יודגש עם זאת,  שהמשקל של הציון הקוגניטיבי בשקלול הקבלה לא השתנה".