לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה לפני כיממה את חוק הלאום, ומספר שעות אחרי שרה"מ בנימין נתניהו הכריז כי החוק יקודם במושב הכנסת הנוכחי, יצא היום (שני) נשיא המדינה ראובן ריבלין נגד הכוונה לחוקק אותו, והוסיף כי יש להימנע מחקיקת חוקים שעלולים להמעיט בערכה של מגילת העצמאות, בעוד שנתניהו קרא, מוקדם יותר, בפתח ישיבת סיעת הליכוד לכל "הסיעות הציוניות" לתמוך בהצעת החוק אותה מוביל הליכוד.



במהלך ביקור שקיים היום תחנת גלי צה"ל ביפו התייחס הנשיא לניסיונות החקיקה האחרונים: ״בן גוריון הקים את מדינת ישראל המתחדשת אחרי 2,000 שנה. הוא קיבל החלטה ובלי מנהיגות כמו שלו אני לא יודע אם עד היום היינו יכולים להגיע למצב שבו יכולנו לבוא ולומר שהקמנו בארץ ישראל מדינה לעם היהודי, בלי חוק המולדת, לא היו צריכים את החוקים האלה, פשוט היו צריכים לפעול".



"המסמך האדיר הזה שכמובן אנשי רוח רבים עזרו לו - 'מגילת העצמאות', היא אחד הדברים החשובים ביותר ואסור להמעיט אותה על ידי חקיקת חוקים שיכולים לפגוע במהות הגדולה שקיבלה את ההכרה המוסרית של כל העולם", הדגיש הנשיא.



לעומת זאת, רה"מ קרא בישיבה סיעת הליכוד לכל סיעות האופוזיציה להתלכד סביב חוק הלאום אותו מובילה מפלגתו. "אנחנו ממשיכים להוביל את מדינת ישראל בדרך שלנו, דרך הליכוד, תוך עמידה תקיפה על האינטרסים של ישראל, על הכבוד הלאומי של ישראל, וגם על האמת של ישראל.", אמר נתניהו, והוסיף: "במושב הנוכחי נקדם את ״חוק הלאום״, אותו נגיש ב-60 הימים הקרובים. החוק מקבע את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, במולדתנו ההיסטורית. הוא מעגן בספר החוקים של ישראל את הדגל שלנו, ההמנון שלנו, ואת היותה של ירושלים בירתנו הנצחית".



לדבריו, "אין שום סתירה בין החוק הזה ושוויון הזכויות של כל אזרחי ישראל. חוק הלאום מהווה תשובה מוחצת לכל מי שמנסים להכחיש את הקשר העמוק בין עם ישראל לארצו. הליכוד יוביל את החוק החשוב הזה - ואני מצפה מכל המפלגות הציוניות לתמוך בו".



נתניהו. "אין סתירה בין החוק ושוויון הזכויות לכל אזרחי ישראל". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. "אין סתירה בין החוק ושוויון הזכויות לכל אזרחי ישראל". צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, לפני כיממה החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעת חוק הלאום השנויה במחלוקת של ח"כ אבי דיכטר (ליכוד). דיכטר יעביר את ההצעה בקריאה טרומית ובהמשך היא תוצמד להצעת חוק ממשלתית שתוגש בתוך כחודשיים.



למעשה, ההצעה של דיכטר קובעת כי "הבית הלאומי של העם היהודי" ו"הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי". כמו כן, הוא קובע כי השפה הרשמית בישראל היא עברית בעוד שהערבית מוכרת כבעלת מעמד מיוחד, אך לא כשפה רשמית. מלבד זאת, סמל המדינה הוא מנורת שבעת הקנים והתקווה הוא ההמנון הלאומי. ‬



באופוזיציה תקפו את החוק: "הכרזת מלחמה"


יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ביקר את גרסת החוק המדובר בפתח ישיבת סיעתו בכנסת: "אנחנו בעד חוק הלאום, אבל מה שאושר אתמול אינו חוק הלאום. יש עתיד תומכת בחוק הלאום של חבר הכנסת בני בגין מהליכוד. אם הליכוד יניח את ההצעה הזו – ההצעה שנולדה אצלו בבית – אנחנו נתמוך בה."



לטענתו, "חוק הלאום" הוא רעיון נכון. בעת שישראל נכנסת לשנתה השבעים, ההצהרה על כך שישראל היא מדינה יהודית דמוקרטית היא הצהרה חשובה. אויבינו צריכים לדעת שיש לעם היהודי זכות מלאה על הארץ הזו. כפי שאמר מנחם בגין זכרו לברכה, "לא בזכות הכוח שבנו לארץ אבותינו, אלא בכוח הזכות". הוא הוסיף כי "בנוסח הנכון, ברוח הנכונה, החוק הזה יכול להביא לאיחוד, לחיבור, ליצירת חברה טובה יותר."



לפיד גם לא חסך ביקורת מאלה שעומדים מאחורי הצעת החוק: "במקום זה מנסים גורמים בקואליציה להפוך את מה שיכול היה להיות חוק חשוב ומשמעותי, לעוד סיבוב של שנאה ופחד. לעוד נסיון לפצל ולשסע את המדינה הזו. לעלבון גלוי ומיותר לאזרחי ישראל הערבים. ליצירת משבר נוסף בין יהודים ליהודים בשאלות של דת ומדינה. לעוד פגיעה בבית המשפט ובמוסדות המדינה. מדוע הם עושים זאת? בשביל מה זה טוב? למה הם חושבים שקרע בעם מועיל להם פוליטית? אלו השאלות שעליהם צריכה הקואליציה לענות".



ח"כ לפיד. "מה שאושר אתמול אינו חוק הלאום". צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ לפיד. "מה שאושר אתמול אינו חוק הלאום". צילום: מרק ישראל סלם



באופוזיציה, לעומת זאת, תקפו את הצעת החוק בחמת זעם. יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה כי מדובר ב"הכרזת מלחמה נגד אזרחי ישראל הערבים ונגד ישראל כחברה דמוקרטית ומתוקנת. יהודים מקבלים עדיפות על שאר אזרחי ישראל ובכך פוגעים באופן בוטה בזכויות אדם, בדמוקרטיה ובזכויות המיעוט הערבי".



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "נתניהו מתעקש להבעיר כאן אש כשאין לו מה להציע לאזרחי ישראל הוא שוב בוחר להסית נגד המיעוט".



יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר: “״ממשלת ישראל ממשיכה לקדם חוקים שכל מטרתם היא עריצות הרוב על חשבון המיעוט. במקום לפעול לבנייה של עתיד משותף לכלל אזרחי המדינה, הממשלה פועלת להרוס את מעמד האוכלוסייה הערבית ולהדיר את תרבותם ושפתם.״



"לעומתם ברכה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), הנמצאת בארצות הברית, על ההחלטה ואמרה: “זהו צעד חשוב והכרחי לביסוסה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".