"המטרה שלנו היא להבהיר להסתדרות ולבנט שהם צריכים, בעיקר סביב הבחירות להסתדרות שהנושא יהיה על סדר היום שלהם, חייבים לבצע צעדים קריטיים כדי לקדם את ההעסקה הישירה באוניברסיטאות ושילכו יחד למהלך משותף עם ראשי האוניברסיטאות", כך אמר ל"מעריב אונליין" היום (שלישי) שי אביטל, רכז מטה המאבק הארצי להעסקה ישירה, במהלך הפגנה נגד העסקת עובדי קבלן באוניברסיטאות המתקיימת בירושלים, בה קוראים המפגינים לשר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון להעביר את עובדי הניקיון והשמירה להעסקה ישירה.



את ההפגנה מובילה הקואליציה הארצית להעסקה ישירה עם קואליציית ארגונים רחבה, תחת הכותרת "סוגרים את הפקולטה למדעי הניצול", כשמאות סטודנטים, עובדי קבלן ומרצים משתתפים בה. המוחים החלו בצעדה מבית ההסתדרות לכיוון משרד החינוך, שם הם מתכוונים להפגין מול לשכת שר החינוך.



"התשובות שבדרך כלל אנחנו מקבלים זה שקיים חוסר רצון לאחריות ניהולית ואנחנו רוצים להגיד שיש פה אחריות ציבורית שצריכה להניע את המהלך הזה גם אם זה פחות נוח", הוסיף אביטל, סטודנט לתואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון. "בעשר השנים האחרונות יש המון מאבקים בתוך הקמפוסים, בדרך כלל בתמיכת הסגלים האקדמיים אבל מאחר וראשי האוניברסיטאות הם לא נבחרי ציבור אז אף אחד לא נוקט עמדה לטובת המאבק הזה ולא מקדם העסקה ישירה".



המאבק נמשך כבר שנים


כ-1,500 עובדי ניקיון ושמירה מועסקים באוניברסיטאות תחת העסקה קבלנית ואביטל מסביר כי המאבק להעבירם להעסקה ישירה נמשך כבר שנים כי "ראשי האוניברסיטאות מחכים שהסטודנטים שמנהלים את המאבקים יתחלפו והמעגל חוזר - יש הפגנות, הם אומרים שיבדקו, המאבק שוכך וכן הלאה והלאה. הפעם אנחנו עובדים עם המון גופים חלקם פוליטיים, כלומר יש פה קואליציה של ארגונים שהמטרה שלהם להניע כוח פוליטי שילחץ מלמעלה ויגרום לדברים לזוז".



המאבק בנושא מתקיים כבר כעשור והפעם כאמור, הוקם מטה ארצי להעסקה ישירה הכולל בין היתר את הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, ועדי עובדי ניקיון, האגודה לזכויות האזרח, אנו, סל"ע, תא מגמה ירוקה בבן גוריון, תאים פוליטיים ומפלגות כמו יש עתיד, חד"ש, מרצ, כולנו, המשמרת הצעירה ועוד.



אורנה עמוס, מייסדת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, אמרה כי "האחראי על הניצול המחפיר של עובדי ועובדות הקבלן באוניברסיטאות בישראל הוא משרד החינוך - ללא הסכמת המשרד לא ניתן היה להעסיק אלפי עובדי ניקיון ושמירה ללא זכויות בסיסיות. אנו קוראים למשרד החינוך לעשות את הדבר הנכון ולדרוש מהאוניברסיטאות לקבל את עובדי ועובדות הקבלן כעובדים מהמניין, ולהוות דוגמה להעסקה הוגנת, כפי שמתבקש ממוסד חינוכי".