הטרור החדש: מתקפת סייבר ענקית בוצעה אמש (שישי) ופגעה בכמאה מדינות בעולם - כשהנזק המרכזי שהיא מסבה הוא לבתי חולים בבריטניה, שם בוטלו טיפולים רבים וחלק ניכר מהפעילות הושבת. המתקפה, שלא ברור בשלב זה מי עומד מאחוריה, נעשתה דרך כלי פריצה שמצפין את המידע במחשב שנפגע ומבקש מהמשתמש כופר בדמות ביטקוין כדי שיוכל להשתמש בו בחזרה. 



על-פי דיווחים בארה"ב, כלי הפריצה, המכונה "ransomware" פותח על ידי הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב והודלף לאינטרנט. מייקרוסופט הוציאה עדכון אבטחה מיוחד שאמור להגן על מחשבים ממנו, אך נראה שבארגונים גדולים רבים טרם הספיקו להתקינו. בנוסף לבתי חולים בבריטניה, בין הנפגעים היו ענקית התקשורת הספרדית "טלפוניקה", שטענה כי רק חלק ממחשביה הפנימיים נפגעו ולא נגרם נזק לשירותיה. כמו כן נפגעו מחשבים רבים ברוסיה. "אנחנו חווים שיבוש טכני משמעותי ביותר וישנם עיכובים בכל בתי החולים שלנו", נמסר מקבוצת בארטס הלת', שמתפעלת בתי חולים מרכזיים בלונדון.



ראש הרשות הלאומית להגנת הסייבר בישראל, בוקי כרמלי, הגיב למתקפה ואמר: "בישראל כרגע לא זוהתה אינדיקציה של נזק במערכות פועלות. באתר הרשות ישנן הנחיות הגנה מעודכנות ועל כלל הארגונים במשק ליישמם לאלתר. בשל העובדה כי מרבית הארגונים לא פועלים בשבת, מערכות רבות אינן עובדות, אך אין זה אומר שלא יתכן נזק מחר ועל כן ההיערכות". משרדי חברת "סייבריזן" הישראלית ביפן דיווחו היוםכי הם זיהו במחשבי כמה מלקוחותיהם גרסה חדשה ותוקפנית של התוכנה. בחברה ציינו כי הימצאותם של הקבצים במחשבים ביפן מסמנת על גל נוסף מכיוון שבמדינה לא זוהו תקיפות משמעותיות עד כה. לכתבה המלאה.



שוב טרור בבירה



שוטר בן 37 נפצע היום בצהריים באורח בינוני בפיגוע דקירה שאירע סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. כוחות הביטחון שנכחו במקום ירו במחבל, אזרח ירדני בן 57 שהגיע לישראל לפני מספר ימים, וחיסלו אותו. במהלך ההשתלטות על המפגע נפצע אדם נוסף באורח קל. צוותי הצלה שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי ראשוני לשוטר שנפצע ופינו אותו לבית החולים שערי צדק בבירה כשהוא בהכרה וסובל מפצע דקירה בפלג גופו העליון.



הסכינים שהחזיק המחבל בירושלים. צילום: דוברות המשטרה
הסכינים שהחזיק המחבל בירושלים. צילום: דוברות המשטרה




מבדיקה של המשטרה עולה כי מחבל שהלך ברחוב השלשלת בעיר העתיקה הבחין בשוטר שהולך לכיוונו. המפגע התקדם במהירות לעבר איש כוחות הביטחון, שלף סכין שהייתה ברשותו, הסתער עליו ודקר אותו. השוטר שהגיב בנחישות תוך שהוא פצוע, הצליח לתפעל את נשקו ולנטרל את המחבל. ברשות המשטרה סרטון ממצלמות האבטחה בעיר העתיקה המתעד את רגעי הפיגוע ואת סיועם של שני אזרחים במקום עד לשלב נטרולו של המחבל, אך בשלב זה הסרטון לא פורסם בשל צרכי חקירה.



חובש רפואת חירום במד"א יוסף קסוטו והפרמדיק צבי טבנס שהגיעו לזירת הפיגוע סיפרו: "ראינו גבר כבן 37 בהכרה מלאה, הוא סבל מפצעי דקירה בפלג גופו העליון, בסיוע כוח משטרה שהיה במקום הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני מציל חיים, שכלל עצירת דימומים וחבישה והעברנו אותו לניידת טיפול נמרץ שלנו שפינתה אותו תוך המשך טיפול בכאב לבית החולים כשמצבו בינוני ויציב. גבר נוסף שנחבל במהלך נטרול המחבל ונפגע קל בידו טופל במקום ולא נזקק לפינוי". לכתבה המלאה.




טראמפ בעד "הגדרה עצמית" לפלסטינים




גנרל הרברט מקמאסטר, היועץ לבטחון לאומי בממשל טראמפ, אמר אתמול בפני כתבי הבית הלבן, כי נשיא ארצות הברית צפוי להביע תמיכה בזכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית בביקורו במזרח התיכון בחודש הקרוב. בכך, טראמפ בעצם יבהיר לראשונה את עמדתו באופן חד-משמעי בסוגיית שתי המדינות. דברים אלו של נציגו של טראמפ, לא יסוו נחת ככל הנראה בלשכת נתניהו, משם הופעלו לאחרונה, על פי הפרסומים, לחצים על סביבתו של טראמפ שלא לנקוט עמדה בנושא הישראלי - פלסטיני.



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צילום: רויטרס




חבר הכנסת, יעקב פרי (יש עתיד) הגיב היום באירוע "שבתרבות" להתבטאותו של מקמאסטר. פרי טען: "טראמפ דרך יועציו מזכירים את זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית כצעד ראשון לדיל שהוא רוצה לעשות בין ישראל והרשות הפלסטינית", והוסיף: "גם נשיאים לפניו הצהירו הצהרות דומות ובמבחן התוצאה נתניהו ממשיך "לנהל" את הסכסוך ולא עושה שום צעדים משמעותיים בשביל לפתור אותו. נתניהו מקדש את הסטטוס קוו במקום ליזום ולהנהיג ואני מקווה שטראמפ יהיה זה שיוביל לשינוי ולהתקדמות משמעותית במשא ומתן המדיני".





ביטן שוב נגד השמאל



‏יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) שיבח את נשיא ארה"ב ותקף את השמאל במהלך 'שבתרבות' בקריית אונו: "העובדה שטראמפ מבקש לנאום במצדה מעידה כי הוא מכבד את ההיסטוריה והסמלים של עמנו יותר מלא מעט אנשי שמאל בארץ". ח"כ זהבה גלאון (מרצ) הגיבה לדברים ואמרה: "אדלשטיין לא מתנצל על השמאל הבוגדני, מירי רגב קוראת לשוברים שתיקה "גיס חמישי" וביטן מסביר ששכחנו איך להיות יהודים. ההסתה באה להם בקלות". מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני, הגיב גם לדברים ואמר: "נדמה לי שביטן הוא האחרון שיכול להטיף מוסר על חוסר כבוד לסמלי המדינה. אל תחלק לנו ציונים, והפוסל במומו פוסל".



"טראמפ מכבד את סמלי עמנו יותר מאנשי שמאל", ביטן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"טראמפ מכבד את סמלי עמנו יותר מאנשי שמאל", ביטן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה גם לדברים: "'השמאל שכח מה זה להיות יהודים' - 1997: נלחש באוזן והוקלט במקרה, 2017: למיקרופון על הבמה. מורשת הליכוד".




אלימות בכרמל




בחניון אלון שברכס הכרמל סמוך לדמון ביצע אמש אלמוני רעול פנים ירי לעבר חבורת צעירים בני 25-30 תושבי עוספיה, פצע ארבעה מהם ונמלט מהמקום. הארבעה פונו, שניים מהם במצב קשה ושניים במצב בינוני לבתי החולים כרמל ורמב"ם. המשטרה פתחה בסריקות ובחקירת נסיבות האירוע.