מעל ל-350 אלף קטינים וקטינות בישראל חיו במצבי סיכון במדינה בשנת 2015, כך חשף היום (שלישי) מבקר המדינה בדוח השנתי שפרסם בנוגע למשרד הרווחה. בנוסף לכך נחשף כי 6,600 מהם חיו ב-182 פנימיות ומעונות משפחתיים ברחבי הארץ. בדוח מתח מבקר המדינה ביקורת על משרד הרווחה והתנהלות הפנימיות בנוגע למעקב אחר הילדים ובני הנוער אשר עברו תחת ידיהם.

"במהלך השנים כמה ועדות שהמשרד הקים עסקו במערך הפנימיות אבל שירות ילד ונוער לא פעל כנדרש לצמצמם. בפנימיות של משרד הרווחה שהו במהלך השנים עשרות אלפי ילדים, ולמשרד אין כל נתונים על מצבם הסוציו-אקונומי, על הישגיהם בלימודיהם ועל השתלבותם במעגל התעסוקה. אשר על כן, ניתן לקבוע כי משרד הרווחה, ובראשו שירות ילד ונוער, אינו יודע אילו פעולות ותכניות הן אפקטיביות ולכן ראוי לשמרן, ואילו פעולות ותכניות לא השיגו את מטרתן ויש לשפרן".
 
חוזרים למשפחות שמצבן הורע
 

זאת ועוד, המבקר מדגיש כי רוב הילדים המשוחררים מהמוסדות הללו לא חוזרים לביתם באופן מתוכנן ומשרד הרווחה לא עקב אחר השתלבותם בקהילה ולא אסף נתונים בדבר מצבם. "יוצא אפוא שיש ילדים שהוצאו ממשפחותיהם בעקבות מצבים שסיכנו אותם, והם חוזרים אל אותן משפחות אף שמצבן לא בהכרח השתפר ופעמים אף הורע" מדגיש דוח המבקר.
הדוח ממליץ למשרד הרווחה למפות את הסיבות לחזרה הלא מתוכננת של חניכי הפנימיות לבתיהם ולהכין תכנית מפורטת עם יעדים מדידים לצמצומה. עליו גם לפתח תכניות ייעודיות להכשרת חניכי הפנימיות להשתלבות עצמאית בחברה, נושא ליבה שחסר מאד גם בתכנית הלאומית "יתד" אותה מקדם המשרד לטובת בוגרי הפנימיות. התכנית, שהושקה אחרי תקופת הביקורת, אמנם מתיימרת לתת מענים רבים לצעירים מעל גיל 18 היוצאים לחיים בוגרים מהפנימיות עליה מצביע המבקר, אבל נעדרת תהליכים חיוניים אותם הוא מזכיר שאמורים להתרחש עוד בתוך המסגרת הפנימייתית ובכך לוקה בחסר.
 
ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "מרגע היכנסו לתפקיד ובהנחייתו של השר חיים כץ, משרד העבודה והרווחה הפיק תכנית מקיפה לרצף הטיפול בילד ובמשפחתו לפני כניסתו למסגרת ושנים לאחר צאתו ממנה ובכלל זה תוכנית עבודה עם יעדים מפורטים לתיקון הליקויים שעלו בדוח מבקר המדינה. לטובת שיפור תהליך הכניסה והיציאה של ילדים מפנימיות, סיכם השר חיים כץ עם האוצר כי הרשויות המקומיות יתוגברו בעוד 150 תקני עו"ס משפחה נוספים החל משנת 2019, וכן בתוספת של 100 מיליון שקלים לפיתוח ולהרחבת המענים הטיפוליים בקהילה. לאחרונה השיק המשרד את תכנית יתד שתספק לראשונה מעטפת שירותים רציפה של ליווי טיפול ותמיכה כלכלית לצעירים ולצעירות בגילאי 18-25. לתכנית גויסו 100 תקנים לכ- 100 רשויות מקומיות".
 

ח"כ קארין אלהרר: "אני סבורה שהדו"ח רק מעצים את העובדה שמדינת ישראל מפקירה את הצעירים הכי חלשים שלה. הם מועברים לפנימיות וכפרי הנוער, ללא כל מעקב של משרד הרווחה בנוגע לתהליך הטיפולי והחינוכי וללא הכנה לקראת עזיבתם בגיל 18. הגשתי הצעת חוק מעמיקה מאוד בנושא, שמבקשת לתת מענים לצעירים הללו ולאלו שאין להם עורף משפחתי החל מגיל 18, כך שהמדינה תעניק להם סיוע כמתבקש בתחומי התעסוקה, ההשכלה והדיור ולא תשאיר אותם לבד".

"מדינת ישראלית חריגה בנוף העולמי- בו צעירים בסיכון ברובם נמצאים במשפחות אומנה. לכן, אני מצפה משר הרווחה לצעדים אופרטיביים וליצירת תוצאות בשטח. כל נער כזה שלא קיבל מענה טיפולי ראוי בפנימייה וחזר למשפחתו ללא הכנה מוקדמת- יצטרך סיוע מהמדינה עוד שנים רבות. כל זמן שהמדינה לא משקיעה כסף בנערים, היא תאלץ בעל כורחה להשקיע מאוחר יותר בהיותם אנשים מבוגרים. כמובן שאביא את הנושא לדיון בוועדה לביקורת המדינה ולמעקב צמוד מול משרד הרווחה".