"הילדים שלי אוהבים ללכת לבית הספר, אבל המבנה שהם לומדים בו ישן, ואנחנו מבקשים מהעירייה שתעזור בעניין", כך מספר ל"מעריב־השבוע" יובל בן ארי, הורה לשני ילדים הלומדים בבית הספר הדמוקרטי בהוד השרון.



את בית הספר הקימה עמותת הורים בשנת 2000, כחלק מזרם החינוך הדמוקרטי בישראל. בהמשך הוא הפך לבית ספר ממלכתי שקיבל הכרה רשמית מהמדינה וממשרד החינוך כבית ספר ממלכתי ייחודי על־אזורי. בית הספר כולל בתוכו גן ילדים דו־גילי - טרום־חובה וחובה, בית ספר יסודי וחטיבת ביניים.



הנהגת ההורים וועד העמותה של בית הספר הדמוקרטי החליטו לאחרונה לצאת למאבק משפטי בעירייה, בשל התנכלות שיטתית, לדבריהם, למוסד ולתלמידיו.



ההורים טוענים בין היתר כי העירייה מונעת מתלמידי חוץ להירשם, אף שנותרו במוסד מקומות פנויים לאחר תום הרישום של ילדי הוד השרון. נוסף על כך, לטענתם, העירייה הודיעה על סגירת גן טרום־חובה והפיכתו לגן חובה בלבד, לאחר שכבר לא היה אפשר לרשום את הילדים לגנים פרטיים או להגיש בקשה לפתיחת גן פרטי חדש עבורם. טענה אחרת היא שהעירייה מעכבת במשך שנים הקצאה למבנה תיכון שיאפשר לבית הספר לצמוח מעבר לכיתה ט'.



"הם הולכים לצמצם את מספר המורים ולצמצם את הגן, שהוא העתודה של בית הספר, במקום לתת לנו להתפתח. מה המטרה של זה? אני לא יודע. אנחנו נותנים פתרון לכל כך הרבה תלמידים שאין להם פתרון במסגרות אחרות בעיר", מספר בן ארי, ומוסיף: "מורחים אותנו כבר שנים בסיפורים. העירייה טוענת מצד אחד שהמקום הנוכחי לא יכול להכיל תיכון ומצד שני לא מקדמת הקמת מבנה".



יו"ר ועד עמותת ההורים עינת נירהוד שטמר מספרת כי העירייה הודיעה ברגע האחרון על סגירת גן טרום־חובה והשאירה הורים רבים ללא פתרון: "לא יעלה על הדעת שמעכשיו לעכשיו מנחיתים הודעה כזו, ויש עשרות משפחות לילדים שהיה ברור שיגיעו לגן ופתאום נמצאות ללא פתרון כשהגנים הפרטיים כבר מלאים ושכבר אין באפשרותנו לנסות להקים גן פרטי חדש והן נאלצות לרשום את ילדיהם לגנים עירוניים". נירהוד מוסיפה כי העירייה מקשה במציאת מקום חלופי להקמת התיכון. "הובטח לנו מיקום מרכזי, לא ברור לנו מה קרה ולאן נעלמו ההבטחות".



מעיריית הוד השרון נמסר: "צר לנו כי עמותת בית הספר הדמוקרטי פועלת באופן בלתי דמוקרטי, בלתי שוויוני ומבקשת מחד לקבל הכרה ותמיכה ממשרד החינוך ומהעירייה כבתי הספר בעיר ובמדינה, לרבות קבלת תקציבים מהמשרד ומהעירייה, אך מסרבת מאידך לעמוד בדרישות ובכללים הקבועים והשוויוניים לכלל תלמידי ישראל. השנה, מכיוון שנרשמו למעלה מ־34 תלמידים לגן החובה, לא נותרו מקומות פנויים לשיבוץ תלמידי טרום־חובה. הורי העמותה רשאים לוותר על ההכרה בגן כגן ממלכתי ולהחזירו להיות גן פרטי ואז לשבץ את הילדים על פי קודים לא שוויוניים כרצונם, אלא שאז יצטרכו לממן את הוצאות הגן הממומן כיום על ידי העירייה ומשרד החינוך".