מחצית מהתלמידים בבתי הספר היסודיים סבלו מאלימות מילולית במהלך השנה האחרונה, למרות שנרשמה ירידה בשנים האחרונות, כך עולה מסקר בנושא עמדות הורים כלפי מערכת החינוך לשנת הלימודים תשע"ו, שמפרסמת היום (שלישי) הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) במשרד החינוך. מדיווחי ההורים עולה כי האלימות המילולית היא השכיחה ביותר (51% ביסודי, 36% בחטיבות הביניים ו-19% בחטיבות העליונות). לאחר מכן מדורגת האלימות פיזית (33% ביסודי, 16% בחט"ב ו-7% בחט"ע), אלימות חברתית (20% ביסודי, 14% בחט"ב ו-10% בחט"ע) ואלימות דיגיטלית (7% ביסודי, 8% בחט"ב ו-4% בחט"ע).



הסקר נערך לראשונה בתשע"ד והוא מועבר בקרב ההורים אחת לשנתיים. לפיו ניתן לראות כי לרוב שיעור ההורים שדיווחו על אלימות בין תלמידים נמוך יותר ככל ששלב הגיל גבוה יותר, אך הורים בבתי ספר דוברי עברית, בהשוואה להורים בבתי ספר דוברי ערבית, דיווחו בשיעור גבוה יותר על אלימות מילולית ופיזית בבתי ספר יסודיים ועל אלימות מילולית, חברתית ודיגיטלית בחטיבות הביניים. מנגד, הורים בבתי ספר דוברי ערבית דיווחו בשיעור גבוה יותר על אלימות פיזית ודיגיטלית בחטיבות העליונות בהשוואה להורים בבתי ספר דוברי עברית. למרות נתונים אלה, מרבית ההורים דיווחו כי בית הספר עושה מאמצים למניעת אלימות (79% בבתי ספר יסודיים, 81% בחטיבות הביניים ו-89% בחטיבות העליונות).



75% מההורים דיווחו על שביעות רצון כללית גבוהה מבית הספר


עוד עולה מהסקר כי 75% מההורים דיווחו על שביעות רצון כללית גבוהה מבית הספר וחשים כי ילדם אוהב ללכת אליו. 85% ציינו כי הם מפקידים את ילדם בידיים טובות. מרבית ההורים (כ-80%) דיווחו על יחסים חיוביים בין המורים לתלמידים בבית הספר וכ-88% חושבים כי המורים מכירים את המצב הלימודי של ילדם. אך לטענת 65% מההורים, רמת ההיכרות של המורים עם ילדם לגבי מה שקורה מחוץ ללימודים נמוכה יותר.



"נמשיך לשפר את מערכת החינוך". שמואל אבוהב. צילום: רועי פלצמן
"נמשיך לשפר את מערכת החינוך". שמואל אבוהב. צילום: רועי פלצמן



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, התייחס לסקר ואמר כי "מערכת החינוך היא בית, ביתם השני של תלמידי ישראל ועלינו לפעול כדי שכל ההורים יחושו שהם מפקידים את ילדם בידיים טובות. אנחנו עדים לכך שיותר ויותר הורים מביעים שביעות רצון ממערכת החינוך ומדווחים שילדיהם אוהבים ללכת לבית הספר ואני רוצה לברך את ציבור עובדי ההוראה על ההישג החשוב הזה. נמשיך לשפר את מערכת החינוך, נמשיך להעניק לתלמידים סביבה חינוכית תומכת, נמשיך לתת להורים סיבות לתת אמון במערכת ונמשיך לחזק את הצד הערכי בבתי הספר".



סקר ההורים נערך בחודשים אפריל-יולי 2016 בקרב מדגם ארצי מייצג של הורים לתלמידים בכיתות א'-י"ב בבתי ספר בחינוך הרגיל בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי. הסקר הועבר באמצעות הטלפון בשש שפות (עברית, ערבית, רוסית, אמהרית, צרפתית ואנגלית). מטרתו לשקף תמונת מצב מייצגת ובת השוואה במגוון נושאים: כגון הנחלת ערכים במערכת החינוך, שביעות רצון הורים, שותפות ומעורבות הורים ומוגנות ואלימות, כפי שהם נתפסים בעיני ההורים, כדי לסייע בקבלת החלטות במערכת החינוך. שאלון הסקר נבנה בשיתוף ועדה מקצועית שכללה נציגים ממשרד החינוך, מהאקדמיה ונציגי ההורים.