אלפי בני אדם משתתפים בשעה זו (שלישי) בהלוויית מוחמד טהה, הצעיר שנהרג מירי מאבטח במהלך ההפגנות בכפר קאסם לפנות בוקר. ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר בהלווייה: "אלשיך וארדן כשלו בטיפול בפשיעה הגואה בחברה הערבית ועליהם להתפטר. המשטרה מפקירה את האזרחים הערבים לחבורות מטורפות של ארגוני הפשיעה המשתוללים, אין דין ואין דיין. המשטרה יודעת לטפל בפשיעה המאורגנת ועשתה זאת טוב מאוד בערים היהודיות - דבר שגרם לשגשוג ארגוני הפשיעה הערבים שנהנו ממיגור מתחריהם ומהעלמת העין של המשטרה. האזרחים הערבים סובלים מאפליה קשה. אין פלא שהתוצאות כל כך חמורות, המשטרה מטפלת באופן שונה לגמרי ברצח בכפר קאסם או בכפר סבא. האזרחים בישראל כולם ישלמו את מחיר האפליה הגזענית בטיפול בפשיעה בחברה הערבית".



ח"כ אחמד טיבי דיבר גם בהלוויה ואמר: "יש רק קולקטיב אחד בישראל שאם יוצא להפגין הוא מסתכן בירי ובהריגה: האזרחים הערבים. מי שירה במוחמד טהה ירה 3 כדורים בראש כדי להרוג, למרות שלפי עדויות הוא לא היה בסכנת חיים. משטרת ישראל ממשיכה להוכיח כי היא מתייחסת לערבים כאל אויב ולא כאל אזרחים. הזעם בכפר קאסם הוא על רקע אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בפשיעה הגוברת ביישוב ובכל החברה הערבית".



ח"כים בהלוויה של מוחמד טהה. לטענת טיבי, "המשטרה מתייחסת לערבים כאל אויב"
ח"כים בהלוויה של מוחמד טהה. לטענת טיבי, "המשטרה מתייחסת לערבים כאל אויב"



המשטרה: "לא נעבור לסדר היום על התרחשויות כאלה"



גורם בכיר במשטרה מסר מוקדם יותר: "ישנו קומץ שמסית קבוצות צעירים להתנגח במשטרה ולנקוט באלימות. אנחנו כשמשטרה לא נוכל להסכים שזה יקרה ולכן נבוא בחשבון עם המסיתים ולא נעבור לסדר היום על התרחשויות שכאלה".



על פי החלטת המפכ"ל רוני אלשייך, את החקירה בעניינו של המאבטח, מנהלת יחידה ביטחונית חיצונית וזאת כדי למנוע לזות שפתיים וטענות למריחת החקירה. יחד עם זאת, המשטרה חוקרת את ההתרחשויות מאז מעצר החשוד על ידי שלושה שוטרי היס"מ שביצעו פעילות אכיפה בכפר קאסם ועד לתקרית הירי בנקודת המשטרה שברחבת בניין העירייה בכפר קאסם.



אלפים הגיעו ללוות את מוחמד טהה בדרכו האחרונה
אלפים הגיעו ללוות את מוחמד טהה בדרכו האחרונה



מחקירה ראשונית של מהלך האירועים בכפר גוברת ההערכה בקרב המשטרה כי פעילות השוטרים במקום היתה ללא דופי. "שוטרי היס"מ ביצעו פעילות אכיפה ובדיקת רישיונות ותוך כדי זיהו חשוד שנמלט מצו שהוציא בית המשפט נגדו. ההחלטה לבצע את מעצרו היתה נכונה גם אם גרמה לתגובה חריפה מצד התושבים שניסו והצליחו לזמן קצר לחלץ את החשוד מידי השוטרים. אולם אלו לא ויתרו, חתרו למגע ותוך כדי כך ביצוע ירי באוויר, עצרו את החשוד וכן את אחד המתפרעים ונמלטו מהמקום לעבר תחנת המשטרה הקרובה כשזמן קצר לאחר מכן הם חוזרים לזירה כדי לסייע לכוחות המשטרה שהוזעקו לכפר", אומרים גורמים המעורים בפרטי האירועים.



ההרוג מוחמד טהה
ההרוג מוחמד טהה



"אנחנו לא רוצים אפילו לחשוב מה היה קורה אם היינו ממתינים מחוץ לכפר ומחכים להירגעות הרוחות", אמר גורם בכיר וציין, "מפקד המרחב קיבל החלטה להיכנס פנימה ובדרך נתקלו הכוחות באלפי תושבים שפסעו ברחובות ובכלי רכב שחסמו במכוון את כניסת רכבי המשטרה והביטחון. בהגיע הכוחות לאזור רחבת העירייה, שם ממוקמת נקודת השיטור, הם נתקלו בהמון זועם כשחלק מהמתפרעים רעולי פנים. אין ספק בכלל איך היה מסתיים אירוע כזה אלמלא נכנסו הכוחות פנימה וביצעו חילוץ של הלכודים בנקודת המשטרה. השוטרים והצוות הפיקודי לא יכלו להסכים למצב שבו נקודת משטרה תוצת בשום אופן".