משרד הבריאות אמור להסיר היום (ראשון) אחר הצהריים, בדיון הצפוי בבג"ץ, את התנגדותו למעבר שלושת הרופאים שהתפטרו מהמחלקה ההמטו־אונקולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, למרפאה הקיימת בבית החולים שערי צדק בעיר בניהולו מנהל פרופ' יונתן הלוי. זאת, כדי לאפשר להם להמשיך להעניק טיפול לילדים חולי הסרטן שטופלו עד כה בהדסה ועזבו ביחד עם מנהל המחלקה, פרופ' מיקי וינטראוב, חמישה מצוות הרופאים במחלקה ושלושה מתמחים.



על פי קביעת בג"ץ, הרופאים צפויים להיות מועסקים לצורך מטרה זו עד סוף שנת 2017. יצוין כי עד כה התנגד משרד הבריאות למעבר של הרופאים ואף הביע את דעתו בעניין בישיבות אצל המגשר שנקבע בין הצדדים, השופט העליון בדימוס אלייקים רובינשטיין.



אורי יקיר, אבא של עדי בת ה־4 שטופלה על ידי הצוות המתפטר בהדסה וכיום מקבלת טיפול במרכז הרפואי לילדים שניידר שבפתח תקווה: "חבל שהיה צורך במאבק ציבורי בן שמונה חודשים כדי שגם שר הבריאות יעקב ליצמן יבין שהפתרון לטיפול ילדים נמצא בשערי צדק, כפי שדרשנו כל הזמן. אנו מקווים שהשופטים הנכבדים יקשיבו לגורמים המקצועיים ויורו באופן מיידי על פתרון קבוע בשערי צדק, עם תשעת הרופאים המקצועיים ביותר בתחום, שיתן מענה ראוי לילדי ירושלים״.



פרופ' מיקי וינטראוב. המשבר מתקרב לסופו? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פרופ' מיקי וינטראוב. המשבר מתקרב לסופו? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כאמור, משרד הבריאות הודיע לבג"ץ כי הוא מקבל את הצעתו ששניים או שלושה רופאים יעבדו במרפאת שערי צדק עד סוף 2017 וייתנו שם שירותים מרפאתיים לילדים שטופלו בהדסה בלבד. זאת בהמשך להחלטת בג"ץ לדחות את הבקשה לפתיחת מחלקה המטו־אונקולוגית בשערי צדק. לטענת המשרד, החלטה זו נועדה להביא לסיום המשבר הקשה ולטובת הילדים, אף שהעמדה הראשונית שלו הייתה שעל הרופאים לחזור להדסה.



מנגד, בתגובתם לבג"ץ טענו מנהלי שערי צדק כי לבית החולים יש את היכולת להקים מחלקה כזו ולטפל בה בילדים חולי סרטן באזור ירושלים רבתי. בתגובת בית החולים נמסר עוד כי אף אחד לא יכול לאסור עליהם לקלוט רופאים במרפאה הקיימת, על פי בחירת בית החולים ועל פי שיקוליו והחלטתו. הרופאים עצמם טוענים שיש להם במובן זה חופש אוטונומי, כלומר, שאי אפשר להכתיב להם היכן לעבוד, מאחר שמהלך כזה מנוגד לחוק חופש העיסוק. עוד טוענים הרופאים כי מגבלת זמן בעבודה במרפאה הקיימת בשערי צדק לא עומדת במבחן החוק, וכי אין לאסור על רופא לטפל בכל מי שבא אליו ומבקש טיפול באופן שוויוני. לדבריהם, הדרישה שהופנתה אליהם לטפל רק בילדים שטופלו על ידיהם בעבר בהדסה אינה קבילה.



בג"ץ צפוי לאשר היום סופית את ההחלטה, אלא אם יתעורר ספק סביר לגבי ההשלכות שעלולות להיגרם בעקבות צעד זה. יצוין כי במקרים חריגים יכול בג"ץ להחליט על דיון נוסף בהרכב מורחב של 6־7 שופטי בית המשפט העליון.