"אנחנו חיים בתחושה לא טובה, כפי שחיה ההתיישבות העובדת ברבים מהמושבים והקיבוצים", אמר היום (שלישי) יו"ר ועד מושב בית יצחק שבשרון, הרצל חסון, בעקבות האירוע בו תושב במושב, ניצול שואה בן 82, ירה למוות בפורץ לביתו. בתקופה האחרונה הרוחות בקרב תושבים בבית יצחק סוערות, זאת לנוכח החיים בצל הפריצות לבתים במושב הסמוך לנתניה.



"אנחנו נתונים לפריצות ומצויים במרכז הארץ ולכן, פוטנציאל הפגיעה לא קטן", ציין חסון בנימה של ייאוש, והוסיף: "פריצות לבתים במושב מתרחשות מידי שבוע. מה לא עשינו כדי להתמודד עם זה? אנחנו עושים הכל. יש בבית יצחק 700 בתי אב וכל העת מתקיימים סיורים ממונעים בכל שעות היממה. התושבים משלמים אגרות שמירה, וקיימת חובת השתתפות בשמירות. בנוסף, הקמנו כיתת כוננות וכיתת סיירים".



כמו כן, הוא סבור שעל המדינה להתייחס אחרת לפורצים לבתים. "לא מדובר כאן בעוד עבירת רכוש. הפריצה אמש יכלה להיגמר אחרת וכבר היו פריצות שנגמרו אחרת. לפני כמה שנים תושב אביחיל נפגע ונהרג כשפרצו לביתו".



"עלול לגרום נזק טראומתי"


לדבריו, לפריצה לבית גם עלולה להיות השלכה טראומטית. "יש בפריצה לבית סכנה של פגיעה פיזית וגם בנפש. לפריצות אצלנו בבית יצחק אין מודע קבוע, זה יכול לקרות בבוקר וגם בערב. הפריצה אמש הייתה לקראת 21.30, וזה עדיין מוקדם".



"צריכים להבין את פוטנציאל הסכנה בפריצה לבתים ובתחושת חוסר הביטחון", אומר עוד חסון. "מה יקרה אם חלילה תהיה פריצה כשילדה חוזרת לבית? או כאשר הפורצים נתקלים בילדים? חייבים לשנות את התפיסה. פורץ עלול לגרום לנזק טראומטי לנער וילדה".



ואכן, תחושת החשש מורגשת מאוד במושב לאחרונה, לטענתו. "אתה לא יודע מתי עלול פורץ להגיע. אין לי טענות למשטרה. לדעתי, ההתמודדות צריכה להתחיל בזה שהמדינה תשנה את התפיסה ותגדיר עבירת פריצה לבית ברף החמור יותר מאשר עבירת רכוש. אחרת, פורץ נתפס, מביאים אותו לבית משפט והוא משתחרר. חייבים ליצור הרתעה".



על התושב שירה למוות בפורץ, סיפר חסון: "מדובר בתושב ותיק ומוערך". יו"ר ועד הרווחה במושב בית יצחק, איריס פרידלנדר, סיפרה על תחושה של חוסר ביטחון לנוכח גל הפריצות. "אנחנו חיים במצב שישנן הרבה פריצות. כמעט כל בית במושב עבר פריצה".



"תחושת חוסר הביטחון מלווה גם את התושבים המבוגרים שצריכים להתמודד איתה", סיפרה עוד פרידלנדר. בעקבות אירוע הירי. את משפחתו של היורה תיארה כ"במשפחה מוערכת וותיקה בבית יצחק. אנחנו מנסים לסייע לה ולתמוך בה. אנחנו עושים כל שניתן כדי להתמודד עם הפריצות הרבות. אני מקווה שהגורמים המשטרתיים יצליחו לתת מענה. זו תופעה קשה".