בורקס, מלאווח, ג'חנון, משקאות דיאטטיים, ברד, צ'יפס, עוגות, עוגיות, אבקות מרק, שוקולד וקטשופ - כל המזונות הללו ועוד רבים אחרים לא יוכלו להיות מוגשים לילדכם בצהרונים החל משנת הלימודים הקרובה. ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (שלישי) את רשימת המזונות שילדים בגילאי שלוש עד עשר יקבלו לארוחת הצהריים מדי יום ואיזה מזונות יישארו בחוץ.



מדובר בתקנות שהוגשו על ידי משרד הבריאות, כשהכוונה היא שכבר החל משנת הלימודים הקרובה כאמור, האוכל שיוגש בצהרונים יהיה איכותי ובריא. הילדים יקבלו בארוחת הצהריים מנה עשירה בחלבון, דגנים מלאים וקטניות, ירקות ופירות. לילדים הצמחוניים תינתן ארוחה צמחונית ולילדים הסובלים מרגישויות למזון כאלה ואחרות, המפעיל יהיה חייב לספק ארוחות מתאימות בהתאם להצהרת ההורים.



יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), התייחס לתקנות ואמר כי "אישור התקנות האלו מאוד חשוב כדי שבראשון לספטמבר, שהוא מועד שלא משתנה יהיה לילדים אוכל בריא. הנטל הגדול הוא על משרד הבריאות אבל גם צריך את משרד החינוך והרשויות המקומיות בשביל לעמוד בתאריך היעד של פתיחת השנה". ח"כ רחל עזריה (כולנו), שהייתה מיוזמי תקנות הבריאות, אמרה כי "הורים מתחילים להבין בחשיבות המהלך. עבדנו קשה על פתרון של בעיה שחלק גדול מהציבור לא מבין אותה מתוך הבנה שאם לא נדאג לזה אנחנו כבר יכולים לשער מה יחכה לילדים, לחברה ולמדינה. בזכות יישום התקנות הללו המצב הבריאותי ישתפר".



מה מותר:
שתייה - מים / סודה/ קפה ותה ללא סוכר או ממתיק מלאכותי בתוספת מקסימום 30 מ"ל חלב או משקה סויה/ מים עם צמחי תבלין ובכלל זה לואיזה, נענע.


מאפים - מאפים מקמח מלא, שמנים שאינם מוקשים מהצומח ובכלל זה שמן זית וקנולה.


תיבול ורטבים - שמן קנולה או שמן זית, ניתן להשתמש בעשבי תיבול מיובשים או טריים לשיפור הטעם.


פירות וריקות - ירקות ופירות טריים, מגוונים, עונתיים. ירקות - 5 סוגים בשבוע. פירות – 4 סוגים בשבוע לפי הקבוע בתוספת השביעית.


דגנים - יש להגיש דגנים מלאים בלבד וללא תוספת סוכר.


מזונות עשירים בשומן צמחי בלתי רווי - טחינה, אבוקדו , שמן זית, שמן קנולה, ממרח בוטנים ללא תוספת סוכר.


ממרחים - טחינה עשויה מטחינה גולמית, חומוס עד 9% שומן בתוספת טחינה בלבד, אבוקדו, בוטנים לא מתוקים.



מה אסור:
שתייה - משקאות דיאטטיים, ברד, משקאות אנרגיה, משקאות מתוקים וממותקים.


מאפים - מיני מאפה עשירים בשומן, ובכלל זה בורקס, מלאווח, ג'חנון, ובצקים אחרים עשירים והמועשרים בשומן, מיני מאפה מתועשים ובכלל זה פיצה.


מיני מאפה עשירים בסוכר ובכלל זה: עוגות, עוגיות, רוגלך, קרואסונים ופלים.


אוכל מוכן - מנות אישיות ארוזות מראש, מנות המוכנות על בסיס אבקה להכנת מחית, תערובות להכנת מרקים, וכן צ'יפס.


מזונות עשירים במלח - מזון עשיר במלח (נתרן), ובכלל זה אבקות מרק, חמוצים, פיצוחים מלוחים, חטיפים מלוחים.


תיבול ורטבים - אבקות תיבול, באבקות או תערובות המכילות תמציות תבלינים, תחליפים לתיבול ובכלל זה רטבים מוכנים, מיונז, קטשופ, רוטב סויה, חמאה, מרגרינה, תערובות תבלינים מוכנות.


ממרחים - ממרחים עתירי שומן או עתירי סוכר ובכלל זה : שוקולד, חלבה, דבש, סילאן וריבה, ממתקים.