עיתונאים ובכירים במערכת הבריאות שיוחס להם ניסיון לתמוך בעמדת בית החולים הדסה והעומד בראשו פרופ' זאב רוטשטיין, בסכסוך עם הרופאים שהתפטרו מהמחלקה ההמטו־אונקולוגית, זכו בימים האחרונים לדברי נאצה קשים מחלק מנציגי ההורים הנאבקים על פתיחת מחלקה עבור ילדיהם בבית החולים שערי צדק.



בד בבד הכריזו הורי הילדים החולים שהמאבק לפתיחת מחלקה המטו־אונקולוגית בשערי צדק עם הרופאים המתפטרים מהדסה נמשך ויהיה בגבולות המותר במדינה דמוקרטית. לכך הצטרפה דרמה חדשה, ההורים טענו כי אחת ממובילות המאבק של הרופאים המתפטרים, ד”ר איריס פריד, הודיעה להם כי היא צפויה לשמש בקרוב כרופאה בקופת חולים. לאחר מכן, היא הבהירה כי היא אינה עוזבת את מקצוע הרפואה.



פריד תוקפת בהודעה שכתבה את משרד הבריאות, כשלטענתה ההתנהלות של המשרד גרמה לכאורה לכך שהרוב המוחלט כדבריה של ילדי ירושלים ייאלצו להמשיך לקבל טיפול בבתי החולים במרכז הארץ. פריד הדגישה את המצוקה שנוצרה מכך שתשעה רופאים ובהם היא עצמה אינם עוסקים בשלב זה בטיפול בילדים חולי הסרטן במדינה. לדבריה, מדובר ב־15% מכלל הרופאים בתחום ההמטו־אונקולוגי ילדים, מקצוע שמוגדר כמקצוע במצוקה בישראל הסובל מהיעדר כוח אדם.



הנימוק של פריד להפסקת העיסוק שלה בתחום: "עלי לוודא שהחולים לא יחזרו אלי. עלי לוודא שהם יישארו בטיפול במקומות הראויים שאליהם העברתי אותם. עלי לוותר על הזכות לטפל בהם – כדי שלא ייפגעו”, סיכמה.



פריד גם משתלחת בתקשורת וטוענת כלפי עיתונאים רבים שלפי הבנתה זלזלו במשפחות הילדים חולי הסרטן: “בתוך כל המשבר הזה הייתה לכותבים רבים עזות המצח לזלזל במשפחות החולים ולקבוע שהן 'שבויות' שלי ושל חברי הרופאים”. פריד ממשיכה ומנמקת את העזיבה שלה את התחום כך: “החולים שהיו חלק ממני - נקרעו מעלי ואני אצטרך כנראה להשלים עם זה ולעזוב את המקצוע שכל כך אהבתי”.



רופא ילדים בכיר בהדסה אמר: “רופא הולך למקצוע כדי שלחייו תהיה משמעות. הזכות הגדולה לעסוק במקצוע הזה היא המשמעות לחיי הרופא. לוותר על הזכות הגדולה הזאת תמיד מעלה שאלות לגבי המוטיבציה האישית של הרופא לעסוק במקצוע.



"חבל שרופאה שמסירותה לחולים אפיינה אותה זונחת את המסירות הזו ואת המשך החיים המשמעותיים שהיו מונחים בידיה. ייתכן שבלבול היוצרות והרצון להמשך חשיפה תקשורתית גורמים להצהרות ולמעשים שאנשים מסורים יכולים בהמשך מאוד להצטער עליהם”.