שתי תינוקות שסבלו מבעיות מסכנות חיים בלבן, ניצלו הודות לטיפולים רפואיים יוצאי דופן. האחת בצפון הארץ והשנייה בדרומה. האחת היא תינוקת שנולדה עם מום בלב, והשנייה עוברית שסבלה מקצב לב חריג וטופלה בטיפול תרופתי דרך השליה של האם.



במקרה הראשון מדובר בתינוקת בת שנה שנולדה עם מום בלב, וחייה ניצלו לאחר שצונתרה על ידי צוות רופאים מומחים במרכז הרפואי זיו בצפת. התינוקת נולדה עם חור באזור מסוים בלב, הייתה במעקב בקופת החולים ואושפזה לאחר מכן במחלקה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי זיו, בעקבות זיהום ריאות דלקתי חריף שהוביל לכשל ריאתי ונשימתי. בבדיקות שנערכו לתינוקת עם אשפוזה, נמצא כי החור בלבה התרחב ונוצר עומס חריג של דם ונוזלים בריאות, מה שהוביל ליתר לחץ דם ולמחלה נשימתית מסכנת חיים.



ד”ר משה דותן, מומחה בקרדיולגיית ילדים במרכז הרפואי זיו, הסביר: “התינוקת לקתה בזיהום חיידקי שהחמיר את מצבה עד לרמה שכבר לא הייתה מסוגלת לנשום בכוחות עצמה. הריאות שלה קרסו והיא נזקקה למכונת הנשמה”. לאחר התייעצות בין הרופאים המומחים, הוחלט על צנתור, שבמהלכו הושתל בלב התינוקת התקן שאטם את החור. מדובר בהתקן קבוע שמיועד להישאר בגוף לכל החיים, ואין הכרח להחליפו. ימים ספורים לאחר הצנתור, השתפר מאוד מצבה של התינוקת.



במקרה השני מדובר בתושבת אשקלון שהגיעה בחודשי הריון ראשונים עם הפרעה קשה בקצב הלב של העוברית שברחמה. התערבות רפואית מהירה של צוות היחידה, שכללה טיפול תרופתי וניטור צמוד, הצילו את חיי העוברית, קצב פעימות הלב שלה ירד לקצב תקין והתינוקת נולדה בריאה. האם הגיעה בשבוע ה־16 לסקירה מוקדמת אצל רופא נשים באשקלון. בבדיקת אקו לב שגרתית הוא הבחין בדופק מהיר של העוברית והמליץ לאם לגשת לבירור הבעיה במרכז הרפואי קפלן ברחובות. האישה נבדקה במחלקת נשים והובטח לה שיעשו שם כל שניתן כדי לשמור על העוברית. הוחלט על טיפול תרופתי באשפוז תוך ניטור צמוד של צוות הקרדיולוגים לגבי מצב העוברית ומצבה הרפואי של האם.



ד”ר אברהם מתתיהו, מנהל היחידה לקרדיולוגיה ילדים בקפלן: “כדי להציל את חייו של העובר אנחנו מעניקים טיפול תרופתי לאם המשפיע בעקיפין דרך השליה גם על העובר. מדובר בתרופות חזקות שיש להן גם תופעות לוואי, וכמובן שאנו חייבים לשמור על קצב לב רגיל של האם, ולכן היא נמצאת במעקב צמוד של הצוות הרפואי”.



במהלך ההריון עקב הצוות הרפואי אחר קצב פעימות הלב של האם ומדד את קצב פעימות הלב של העוברית. מצבה השתפר והפרעת הקצב התייצבה. בהמשך נולדה התינוקת במצב טוב ללא סימני אי ספיקת לב.