משרד הבריאות אסר על רופאים ובתי חולים להנפיק תעודות מחלה מראש, זאת בהסתמך על דיווח של מטופל על המחלה או הבעיה הרפואית לפני פנייה של המטופל לרופא. כמו כן קבע משרד הבריאות, שרופאים המנפיקים תעודות מחלה, לא יירשמו בתעודת המחלה של המטופל, את פרטי האבחנה הרפואית או אבחנה רפואית כלשהי מטעמם, אלא יכתבו בדומה לנוסח "עקב בעיה רפואית הרשומה בתיק הרפואי", כך עלה ממסמך של משרד הבריאות שנשלח לפני כשבוע למנהלי בתי החולים וקופות החולים.



המסמך מעדכן את ההנחיות הנוגעות לימי מחלה ותעודות מחלה מרופא ומקדם את אכיפת החוק בנוגע לנושא זה. מחלה מוגדרת, כהיעדר כושר זמני או קבוע של עובד, לבצע את משימותיו בעבודה כתוצאה ממצב לקוי בריאות לקוי. בהנחיות שהופיעו בחוזר משרד הבריאות מודגש, שכל רופא או יועץ רפואי בקהילה, שממליץ על חופשת מחלה מחויב לתת למטופל עם מתן ההמלצה הזו גם תעודת מחלה.



בתעודת המחלה, כאמור, אין לציין את האבחנה הרפואית, אך יש לציין את משך תקופת המחלה המאושרת, שתואמת את מצבו הבריאותי של המטופל ואת הבעיה הרפואית, שהביאה למתן האישור ל"ימי מחלה" את האבחנה יש לכתוב ברשומות הרפואיות של המטופל בלבד.



במסמך, מפורטים מקרים גם מיוחדים, בהם ניתן להוציא לחולה תעודה מחלה על ידי רופא או יועץ: הוצאת תעודת מחלה גם ללא מפגש של המטופל עם הרופא - במקרה כזה, ניתן לרופא להוציא תעודת מחלה, על פי שיקול דעתו. התעודה במקרה כזה, תהיה מוגבלת לארבעה ימים בלבד, למעט מקרים בהם ידוע שיש צורך ביותר מארבעה ימי מחלה, כמו למשל אחרי ניתוח שעבר המטופל.



הוצאת תעודת מחלה בדיעבד - במקרים בהם המחלה תועדה בתיק המטופל או ברשומות רפואיות אחרות. במקרה זה, מספר ימי המחלה שניתנים בדיעבד, יהיו תואמים את המצב המתועד. במקרים חריגים בהם אין תיעוד רפואי לבעיה רפואית, יכול רופא להוציא תעודת מחלה בדיעבד, אם הרופא מוצא לכך הצדקה רפואית ובלבד שזה יהיה רק עבור חודש הקודם לבקשה כאשר במקרה מסוים כזה תינתן תעודת מחלה לתקופה שלא עולה על 4 ימים.



הוצאת תעודת מחלה מראש - משרד הבריאות אוסר הוצאת תעודת מחלה לתאריך עתידי "אישור המחלה, יינתן מיום פניית מטפל לרופא או מיום המחרת ולמשך תקופה שיקע הרופא", נכתב.



תעודת מחלה לתקופה ממושכת -  כל רופא רשאי לתת תעודות מחלה לתקופה של עד 30 יום למחלה אחת. תעודות מחלה לתקופות ארוכות מ- 30 יום יינתנו רק אם הן מתבססות על המלצות כתובות של רופא מומחה ממערך הרפואה היועצת שתחום התמחותו קשור למחלה או שאושרו בחתימתו של מנהלו הרפואי של הרופא נותן התעודה.



תעודות מחלה לבתי ספר - 
תעודות מחלה להיעדרויות קצרות של ילדים מבתי ספר וגנים (עד ארבעה ימים) אינן מחייבות תעודת מחלה מרופא.



במשרד הבריאות מסרו כי "ההנחיות נועדו לייצר אחידות בתהליך מתן תעודות המחלה וכן לאור עומס התורים בקופות החולים, לפנות את זמנם של הרופאים לטיפול בחולים הזקוקים לטיפול רפואי".