שנת 2016 התאפיינה בעלייה במספר מקרי הטביעה בבתים ובחצרות הבתים - שמונה מקרים לעומת ממוצע של ארבעה מקרי טביעות בשנים 2015־2012. כך לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, ובדיוק כאן נכנסת לתמונה מערכת חדשה למניעת טביעות ילדים בבריכות פרטיות שפיתחו שני סטודנטים מהמכללה האקדמית להנדסה SCE ע"ש סמי שמעון באשדוד.
 

השניים, רון אברהם ונתנאל גשמה, בני 28, סייימו השנה תואר ראשון בהנדסת מערכות, ואת השנה האחרונה הם הקדישו לבניית אב־טיפוס של המערכת החדשה במסגרת פרויקט הגמר שלהם. "התמקדנו במוצר אשר ייתן מענה לבעייה שמעסיקה את החברה הישראלית", הסביר אברהם, "ושמנו לב כי במהלך הקיץ הקודם היו בתקשורת דיווחים רבים על טביעות של ילדים בבריכות פרטיות והחלטנו לטפל בנושא. עשינו סקר שוק וניסינו לברר מה ייתן את המענה הכי טוב. הורים רבים סיפרו לנו שעיקר החשש שלהם הוא כשהם לא נמצאים בבית או שהם שוהים בחדרים אחרים ולא שמים לב שהילד רץ לבריכה ומנסה להיכנס אליה. לפיכך, החלטנו לתת פתרון לבעיה הזו - איך למנוע את הכניסה של הילד לבריכה כשאין השגחה של מבוגר".




עלות המערכת נמוכה




אברהם וגשמה פיתחו מערכת שאפשר להתקין בכל בריכה ביתית והיא מורכבת ממצלמה וחיישנים שמזהים אם ילד או מבוגר מתקרבים לאזור הבריכה. אם מדובר בילד – מתרוממת מיד גדר פלסטיק המותקנת סביב הבריכה ומונעת מהילד מלהיכנס אליה. במקביל, נשלח מסרון התרעה להורים. אחד מיתרונותיה הנוספים של המערכת הוא עלותה הנמוכה.




ילדה שוחה בבריכה, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג'
ילדה שוחה בבריכה, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג'



"התקנו גדר אוטומטית מפלסטיק מסביב לבריכה והיא עולה כשהמערכת מזהה כשילד מתקרב אליה. בשלב זה הגדר מגביהה את הבריכה פי שניים ומעכבת את הכניסה של הילד לבריכה. כלומר, גם אם הוא ימשיך לנסות לטפס על הגדר, ייקח לו הרבה יותר זמן להיכנס לבריכה, ובינתיים המערכת האוטומטית בינתיים תשלח הודעה להוריו".



השניים הציגו את הפיתוח במסגרת כנס "מהנדסים חברה" של SCE, שבו הוצגו פיתוחים הנדסיים וטכנולוגיים בזווית חברתית. כל סטודנט קיבל מלגה בסכום של 3,000 שקל מטעם המכללה עבור פרויקט שהגיש. בשלב זה פיתחו אברהם וגשמה אב־טיפוס של המערכת, והם עובדים על פיתוח מוצר מוגמר שהם מקווים שיוכל להיות משווק לציבור הרחב בעתיד הקרוב, במטרה למנוע את אסון הטביעה הבא.