אסון הגשר בכביש 4: לאחר מאמצי חילוץ שנמשכו מעל לארבע שעות, הצליחו הלילה (שלישי) כוחות החילוץ וההצלה להגיע אל נהג המשאית שנקלע תחת הריסות הגשר בכביש, אך נאלצו לקבוע את מותו במקום. בניגוד להערכות שהיו במהלך האירוע, ההרוג היה לבדו במשאית ולא היו נפגעים נוספים כתוצאה מקריסת הגשר. הכביש עצמו עדיין חסום, ומוערך שהתנועה תשוב לסדרה רק בשעות הבוקר.

בשלב זה ממשיכים כוחות הביטחון, החילוץ וההצלה ועובדי נתיבי ישראל לפעול במטרה להכשיר את הכביש לתנועה בעוד מאות מתושבי האזור צופים בעבודות. המשאית אשר עליה הגשר קרס פונתה מהכביש בעזרת מנוף ענק שהובא למקום, וכרגע הפועלים מתמקדים בפינוי שבר הגשר שקרס עליה ובהחזרת הכביש, אשר נפגע במהלך ניסיונות החילוץ, לתפעול תקין.
גשר קוקה קולה לאחר הקריסה

ניסיונות החילוץ בכביש 4. צילום: מד"א


מדוברות כיבוי האש נמסר כי במהלך החילוץ פעלו במקום 13 רכבי כיבוי מבני ברק ורמת גן, ןמנוף גדול הובא למקום על מנת להרים את הגשר ולאפשר את חילוץ המשאית. לוחמי האש אף קדחו חור בקורת הגדר כדי להשחיל דרכו כבלים באמצעותם המנוף הניף את הקורה וכך חולצה המשאית ולנסות ולהציל את נהגה, אך כאמור, למרות המאמצים הוא נהרג באירוע הקשה.





המנוף שינסה להרים את הגשר. צילום: אבשלום ששוני
המנוף שינסה להרים את הגשר. צילום: אבשלום ששוני



חובש רפואת חירום על אופנוע מד"א, יובל שמר, שהגיע לאזור האירוע, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את הגשר שקרס על תא הנהג של המשאית, שהיה מעוך לגמרי. ניסינו להגיע לנהג הלכוד על מנת לטפל בו, אבל בשל הסכנה של הקריסה לא ניתן היה להגיע אליו. בשלב זה נעשות הכנות עם כלים מיוחדים על מנת לחלצו".



מפקד תחנת הכבאות וההצלה ברמת גן, אהרון גודינר, סיפר ש"כוחות חילוץ והצלה, ביחד עם כבאים מתחנת בני ברק ויחידות נוספות, ממתינים במקום עד להגעת מנופים ענקיים שירימו את הגשר שקרס על המשאית, אז ניתן יהיה לחלץ את הנהג והנוסע שלידו, הלכודים ברכב".



מנחם אמסילי, חובש רפואת חירום באיחוד הצלה, שהיה בסמיכות למקום בעת קריסת הגשר, סיפר: "תוך כדי נסיעה בציר 4 לכיוון ראשון לציון נתקלתי בפקק שנגרם עקב קריסת הגשר. עצרתי בצד הדרך והגעתי רגלית עם הציוד הרפואי לזירת האירוע. כשהגעתי יחד עם חובשים נוספים התברר כי יש לכודים בתוך המשאית, והחלו להיווצר עומסי תנועה כבדים ביותר לשני הכיוונים". 



אזור האירוע. צילום: מדיה איחוד הצלה
אזור האירוע. צילום: מדיה איחוד הצלה



מפקד האירוע, ממלא מקום מרחב דן, נצ"מ דניאל חדד, אמר לכלי התקשורת במקום כי "צפויות לנו עוד שעות ארוכות של עבודה בשטח עד שנוכל להחזיר את החיים למסלולם". 

מהמשטרה נמסר כי "כעת עיקר מאמצי המשטרה מופנים לפינוי הגשר ופינוי צירי התנועה. אנו קוראים לציבור הנהגים שלא להגיע למקום, משום שהדבר מפריע לעבודות כוחות ההצלה והמשטרה ואף מסכן את חיי הציבור, ולנסוע בדרכים חלופיות כפי שפורסם בהודעות המשטרה. במקום פועלים כוחות ההצלה, כולל פיקוד העורף שפועלים באמצעות ציוד כבד ואמצעים שונים לפינוי הציר".



חברת נתיבי ישראל הודיעה כי הגשר להולכי הרגל בכביש 4 קרס כתוצאה מפגיעה עוצמתית של מנוף משאית אשר היה מונף לגובה בניגוד לחוק. יהודה נתנאל, סמנכ"ל חטיבת האחזקה בחברת נתיבי ישראל, אמר "בשעות אלה צוותים הנדסיים מיוחדים מבצעים את כלל הפעולות הנדרשות לפינוי מהיר ומקצועי של הכביש אשר ייפתח לתנועה עד שעות הבוקר, לאחר אישור גורמי המקצוע המוסמכים לכך".



בתוך כך, במשטרה ביקשו מהנהגים הבאים מצפון לדרום לפנות בצומת מורשה לכביש 5, לכיוון ראש העין או לחלופין לפנות מערבה לכביש 20 (נתיבי איילון). לבאים מדרום לצפון, לעומת זאת, יש לצאת במחלף מסובים ולפנות לכביש 461 עד צומת הטייסים, שם יש לפנות שמאלה לכיוון כביש 40. כמו כן, לציבור הנהגים הנמצא על כביש 4 בקטע הסגור לתנועה קראו במשטרה לצאת במחלף גהה לכיוון רחוב ז'בוטינסקי (לכיוון בני ברק/פתח תקווה).



המשאית מזווית נוספת. צילום: אלון חכמון
המשאית מזווית נוספת. צילום: אלון חכמון



בתוך כך, עד הראייה אלעזר שמסי, שמתדלק באזור, סיפר כי "לפתע שמעתי בום רציני, הסתכלתי קדימה וראיתי את הגשר של הולכי הרגל קורס על גבי משאית עם מנוף שהיה עליה, שגובהו היה מעבר לגובה הגשר (5.55 מטר). רצתי מהר לכיוון המשאית וראיתי שהיא מעוכה. הגיעו לשם עשרות אנשים שעברו במקום, וחלקם הזעיקו את המשטרה. המזל הוא שבאותו רגע לא היו הולכי רגל על הגשר ולא חלפו רכבים. זה היה רגע אחד שבו רק המשאית נפלה על הגשר".



יש לציין שזוהי לא קריסת הגשר הראשונה. ב-16 במרץ 1994, בעת בניית מחלף שפירים שעל כביש 1, קרסה אחת מקורות הבטון על הכביש וגרמה למותם של שני בני אדם שנסעו מתחת לגשר בעת הקריסה, וכן למותו של אחד העובדים אשר עמד על הקורה באותו הזמן. הקריסה אירעה בעת שמנוף שפעל במקום הניח לוחות בטון על קורת הבטון הדרוך. הקורה נשענה על פיגומים זמניים שהיו אמורים לתמוך את העומס האנכי שלה.



פקקי תנועה בכביש 4 בעקבות קריסת הגשר. צילום: אלון חכמון
פקקי תנועה בכביש 4 בעקבות קריסת הגשר. צילום: אלון חכמון




קריסת הקורה אירעה בשל כשל הנדסי שנבע מסדקים בקורה ומהעמסת משקל נוסף על הקורה ששינה את מרכז המסה שלה. כתוצאה מכך הופעלו עומסים אופקיים על הפיגומים, כאלה שהפיגומים לא היו מתוכננים לשאת, מה שגרם לקורה לקרוס. 



הקריסה הייתה פתאומית ומיידית ולכן לא ניתן היה למנוע את נפילתה על המכוניות שנסעו מתחתיה. ועדת החקירה לאסון בראשות תת אלוף ישי דותן קבעה כי הכשלים נבעו מתכנון לקוי של מהנדסי הגשר. המהנדסים הורשעו בגרימת מוות ברשלנות. לאחר מכן הוקמה אנדרטת זיכרון מתחת לגשר לזכר הנספים באסון.