הכרעת בג"ץ, לאשר את הסכם גירוש המסתננים למדינה שלישית בהסכמה מחד, אך לא לאפשר למדינה לכלוא את המסרבים לגירוש מעבר ל-60 יום, הביאה לתחושות קשות לתושבי דרום תל אביב, שמרגישים ששוב בג"ץ הפקיר אותם. מאי גולן, מובילות מאבק תושבי השכונות נגד המסתננים התראיינה היום (שני) לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, וטענה כי החלטת בג"ץ לא הפתיעה אותה, אך אכזבה אותה מאוד.



"אני כבר מעבר מלחשוב שזה לא טוב, זה פשוט לעג, ביזיון", אמרה גולן, והוסיפה "אני אומרת מילים שהן לא פוליטיקלי קורקט, אבל הן אמת. בגץ מתנהג כמו סניף של מרצ. כשהשופטים אומרים שאפשר לשלוח למדינות שלישיות ובאותה נשימה אומרים שמי שלא רוצה לא יגורש, זה פשוט לעג, שוב בדרך מתוחכמת הצליח בג"ץ לתקוע מקל בגלגלי המדיניות של מדינת ישראל להחזרת המסתננים. בעצם, ההחלטה שמדינת ישראל לא תוכל לכלוא מסתננים שלא רוצים לעזוב מרצון ליותר מ-60 יום זה ברור ושקוף שאף מסתנן לא באמת יעזוב".






"הפליטים לא רוצים לחזור לאפריקה, הם רוצים קנדה"



בנוגע לטענה כי המדינה עצמה אמרה שהגירוש הוא בהסכמה, הסבירה גולן כי בהסכמה, הפליטים לא יעזבו למדינה השלישית המוצעת. ". האמת היא שהאפריקאים לא רוצים לחזור לאפריקה, הם רוצים איטליה או קנדה, לא אפריקה", היא אמרה, "הם מחכים לאשרת פליט שתאפשר להם להגיע לכל מקום. אם המדינה אומרת שהגירוש למדינה השלישית הוא בהסכמה, היא משקרת".



בנוגע להפגנה שנערכה מתחת לבית נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, והקרבה שלה לפרסום פסק הדין אמרה גולן כי היא השיגה את מטרתה. "ההחלטה לא התקבלה עכשיו, אלא רק עכשיו הם פרסמו אותה. ארבע שנים הם דוחים את ההחלטה, יושבים במגדלי השן שלהם ועושים עינוי דין".



גולן הודיעה גם כי אין בכוונתה להמשיך את המאבק מול בג"ץ, ומעתה המאבק ייתמקד בשינוי החוק ובמחאה מול מי שלטענתה לא מאפשר זאת, שר האוצר משה כחלון. "חשוב שכל ישראל תדע - מי שתוקע את השינוי הוא משה כחלון שהגדיר את עצמו כשר הבג"צים".


"ברור שאף מסתנן לא יעזוב". מאי גולן, צילום: פלאש 90
"ברור שאף מסתנן לא יעזוב". מאי גולן, צילום: פלאש 90




"אם הפליטים היו מתגוררים ברחביה, התגובה הייתה שונה"


בנוסף לגולן, פעילי שכונות רבים אחרים הגיבו בזעם על הפסיקה, וקראו לחקיקת חוק עוקף בג"ץ בנושא. המשנה לראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי אמר: "מדובר בעוד צעד אומלל של שופטי בג"ץ, המתעקשים לשבור פעם אחר פעם שיאים חדשים של ניתוק ואטימות מהציבור הישראלי. אל אף הניסיון של אותם שופטים להלך בין הטיפות, מדובר בהחלטה, אשר למעשה מקבעת את המצב הקיים, שהוא גרוע ובלתי נסבל לתושבי דרום תל אביב", "אין לי ספק שאם אותם מסתננים היו מתגוררים בשכונת רחביה , השופטת מרים נאור היתה פוסקת אחרת לחלוטין", הוא טען עוד.

חבר מועצת העירייה ויו"ר ועד שכונת התקווה, שלמה מסלאווי הוסיף כי המשמעות של פסיקת בג"ץ היא "לקיחת הסנקציה העיקרית נגד המסתננים שמסרבים לעזוב ולא ניתן יהיה להרחיק אותם בפועל. המסתננים קיבלו לגיטימציה והתושבים בשכונות ימשיכו לסבול".

יונתן יעקבוביץ, מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית, אמר: "הקביעות העקרוניות של בית המשפט בנוגע לזכותה של המדינה להרחיק מסתננים למדינה שלישית בטוחה – חיוביות ביותר. אנו גם מברכים על כך שבית המשפי דחה את טענות העותרים וקבע כי ההסדרים עם אותן מדינות מבטיחות את שלומם של המסתננים באותן מדינות יעד. אנו קוראים לממשלת ישאל לפעול בזריזות על מנת לקדם הסכם מתוקן להרחקה מסודרת של מסתננים שאין להם כל עילה חוקית או מוסרית לשהות בישראל".