מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר היום (רביעי) בפורום פיס לחינוך שבחולון כי ״המשטרה נמצאת היום ברשת, ובכל מקום בו נמצא הנוער - בפייסבוק, בוואטסאפ ובאינסטגרם״, וחשף כי כבר בשנת הלימודים הקרובה תושק יחידת מאו"ר - מאבק באלימות ופשיעה רשתית, שתספק מענה לבני הנוער במקרים של עבריינות ברשת. המוקד, שיהיה זמין בחיוג 105, יתפקד כמו מוקד 100 לענייני רשת ויאפשר לכל אחד להחליט אם לקרוא לעזרה.



במוקד יהיה צוות מקצועי של כל משרדי הממשלה: המשרד לבטחון פנים חינוך, רווחה, לצד נציגים של המשטרה. זאת למרות שלא כל המקרים מצדיקים מעורבות של שוטרים. "שיימינג בין בני נוער לא מצריך מעורבות שוטר, אבל חשוב שהמשטרה תהיה חלק מהעניין", הסביר, "המוקד יחל בפעילות ברגע שיהיה מוכן טכנית, כבר בשנת הלימודים הקרובה". הוא ציין: "אני רואה בזה את אחד הנושאים החשובים כי העבריינות על כל סוגיה עוברת לרשת. זו זירה שאפשר לעשות בה כמעט כל דבר". לדבריו, אין צורך ללכת לשדוד בנק באופן פיזי ולהסתכן, אם אפשר לעשות הכל דרך הרשת".



לדברי המפכ"ל, המשטרה נודדת אל הרשת, כי היא צריכה להיות רלוונטית, איפה שכל נער ונערה נמצאים. גם ההורים צריכים להיות במקומות האלה, וכל פעם מחדש אנחנו מגלים שהם לא שם. "זה קשה ויוצר חיכוכים, אבל צריך לפתח את הכלים ולעזור להורים להיות שם, כי זוהי אחריותם", ציין, "היה מקרה שבו ההורים ישבו בסלון ולא היה להם מושג שהבת שלהם מדממת לבד בחדרה, וכזעקה אחרונה היא כותבת משהו ברשת. הגענו אליה".



אלשיך ציין כי "מדובר באתגר גדול, לא מאשימים את ההורים אבל אנחנו צריכים לדעת לשמור על הילדים שלנו ולתת כלים לקהילה, כדי שנספק מענה שלם לאיומים האלה. יש גם כלים שאנחנו צריכים לייצר, למשל שבמקרה שמישהו עומד לעשות עבירה ברשת, יפתח חלון עם שוטר שמזהיר אותו מפני קיום העבירה". הוא ואמר כי "באזורים בהם אנחנו מייצרים את התשתית המשפטית - זה מסובך הרבה יותר , אבל ישים".



המפכ"ל הוסיף: "לא צריך לקום מהכיסא כדי לאנוס. במציאות של היום והנגישות לרשתות החברתיות כשאתה גורם למישהו להחדיר לאיבר מינו משהו דרך הנחיות באינטרנט זה בדיוק מקביל לעבירת אונס". הוא ציין כי "ישנם אלפי אזרחים שמורידים חומרים פדופיליים ברשתות החברתיות".